jessica zon6
Undrar lite över belysning till mitt uterum till våren.Har kollat på lite olika varianter,men tycker att växtbelysningarna på 125w och 500w är lite dyra.Fungerar det att använda t.ex.någon form av reflektorarmatur med en kvicksilverlampa på 125w,eller har den fel färgspektrum? smile.gif smile.gif

mvh jessica
kerstin z5-6
Tja , håller med dej -de är dyra -Därför använder jag vanliga lysrör i 900 serien -kolla album
jan -mars behöver du det
Har jag fått citroner mm under året som gått så visar väl det att det funkar bra .
kerstin z5-6
Tja , håller med dej -de är dyra -Därför använder jag vanliga lysrör i 900 serien -kolla album
jan -mars behöver du det
Har jag fått citroner mm under året som gått så visar väl det att det funkar bra .
kerstin z5-6
beror också på vad du ska odla ,Kvicksilverlampa har jag haft med den var inte ett spår bättre än de andra -,,, sleep.gif
TeliaNet
kvicksilver har dåligt ljusutbyte.
välj fullfärgslysrör, det är billigt och bra.
jessica zon6
Tänkte att om jag tar en lampa som blir lite varmare ,kanske man behöver lite mindre värme att värma upp uterummet,och så behöver jag en lösning då jag ska använda hyllor för sådderna och det kan bli klurigt med att ljussätta alla hyllorna smile.gif smile.gif smile.gif behöver man inte många lysrör då?
TeliaNet
ett lysrör ska vara ca 1dm över växterna.
om växtodlingen är 3dm bred så räcker det med 2 lysrör.
jessica zon6
Eftersom jag ska använda olika modeller av glashyllor kan jag inte komma på något sätt att hänga upp lysrörsarmaturer så att alla plantor på de olika våningarna får tillräckligt med ljus,hur brukar ni som börjar odla tidigt i växthus göra med belysningen som också har era sådder i hyllor?Det fungerar väl inte att hänga upp någon ljuskälla i taket,utan snett uppifrån likt spotlight ,eller tänker jag helt galet.... wacko.gif smile.gif smile.gif
mvh jessica
gammelnalle
Nej du tänker inte galet!
Men det gör inte TeliaNEt heller....

Hans koncept ger MESTA möjliga ljus för billigaste pengen. Närmast optimal lösning.

Men din metod ger också ljustillskott till dina växter. Och det är det de behöver. Utan att bli för teknisk (jag och Clas ((teliaNet))brukar bli rätt tekniska) så minskar ljusintensiteten omvänt med kvadraten på avståndet.
(fördubblar du avståndet minskar ljusintensiteten på en bestämd punkt med en faktor 4)

FÖRDELEN är att en större yta belyses. Och ofta , som i ditt fall, att placeringen av ljuskällan blir lättare.

Här
kan du läsa lite mer.

Lycka till
kerstin z5-6
Nalle o Telia har så rätt -Kanske kan jag belysa tongue.gif tongue.gif frågan lite till ..med ett par tips

När du sår, o de just kommit upp , är växterna oerhört små , ibland en lång tid -jan -slutet feb -mars ?
Då behövs
-Ett ihopfällbart bord-långt o stort
en knippe armaturer o lysrör -kanske två dubbel behövs beror på hur mkt du ska så?
1 dm över bordet . Yes telia smile.gif

På ett bord 60-80 cm brett x 1, 5 . långt kan du rymma frösådder på tillväxt, som sedan upptar ett 15 kvadratmeter stort växthus o fyller detta med plantor !

Odla frösådderna i små plastlådor , glasslådor , bregottaskar etc
När du börjar utskola en o en i kruka :

Sätt brickorna på glashyllorna -är det slutet feb början mars o ett glasat uterum lär du inte behöva särskilt mkt tillskottsljus då
så gör jag smile.gif biggrin.gif
jessica zon6
Okey! det var så jag hade tänkt att göra.Så inne,flytta ut till garaget där bord och lysrör redan väntar....sedan ut till uterummet mars-april till hyllorna smile.gif smile.gif Trodde att man behöver extraljus då,men vad bra,då behöver inte jag grubbla på ljuset någe mer smile.gif smile.gif smile.gif Tusen tack
kerstin z5-6
Om jag minns rätt var ditt uterum södervänt ? .. Mitt är västerläge o tom i det släcker jag ner de stora lysrören i mars - I mars flyttar jag mina småsådder till kallväxthuset i stället
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon