andreas i uppsala
15-11-2004, 20:27
Nu har min(a) Agave Neomexicana kommit!!

Den kommer ursprungligen från Mescal i Mexico/USA och ska vara härdig till -29!!! Hur det är här vet jag inte, men det ska jag ta reda på. Jag är väldigt säker på den.
Jag fick med mig en liten också som jag kanske ska skänka till botan

kerstin z5-6
15-11-2004, 20:33
Blir alldeles grön av avund -var har du inhandlat den
andreas i uppsala
15-11-2004, 22:38
Mulu i England

supernöjd!
Fialotta
15-11-2004, 23:44
Åhhh...vilket fynd....förstår att du är glad över den
Snälla. avlägg rapport efter vintern!
Mulle
andreas i uppsala
16-11-2004, 14:40
du menar väl nästa, försent att plantera nu...
Jo, visst finns det agave som är mycket härdiga. När vår familj flyttade till Söderhamn (zon 4) 1969 fanns några stora agave i "Strykjärnsparken" (alla kallade parken så p g a formen, vet inte vad den heter egentligen). Jag tror att de var s a s fast planterade och jag har för mig att åtminstone någon av dem blommade så småningom.
andreas i uppsala
16-11-2004, 22:32
Hur såg dem ut och stod dem ute på vintern?
Hade glömt den här tråden men bättre svara sent än aldrig, kanske...
Jo, minnena är lite suddiga och skalan kanske lite förvrängd eftersom jag var i sex-sju-årsåldern då. Men jag upplevde dem som mycket stora, bladen var kanske omkring meterlånga, och de var ljust blå-grå-gröna. De stod nog inte i krukor utan var planterade i marken men de kan kanske ha tagit upp dem och in på vintern i alla fall?
När jag tänker efter tror jag inte att jag såg dem blomma i verkligheten utan på ett vykort som var några år äldre (sextiotalet), så då handlar det kanske inte om samma agaveplantor som jag såg - de dör väl efter blomning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.