Jag vet att jag har frågat den här frågan förut, men jag minns inte hur de var! Och nu börjar en av mina hibiscusar få jätte många gula blad o tappa dom, eftersom inga av dem drabbats av spinn tänker jag att någon gång ska vara den första gången.
HUR VET JAG?
Du ser tunna små "spindelnät" bland blad och grenar.....
Mvh
Fenja
kristerh
16-11-2004, 16:11
CITAT (Fenja @ 16-11-2004, 16:07)
Du ser tunna små "spindelnät" bland blad och grenar.....
Mvh
Fenja
+ att färgen på bladen gulnar och blir fläckiga i ett tidigt skede.
krister
Det kan ju förstås vara så att hibiskusen är vintertrött och har för liten kruka.
Om hela krukan är full med rötter är den i stort behov av en omplantering.
Ciczi
Nej nej.. det här är nog spinn! Symptomen finns där.
Jag har en phalaenopsis som står bredvid hibiscusar med spinn....

Kan den också smittas????? Smittas alla blommor i närheten eller??
Spinn brukar vara smittsamt så håll koll på de växter som varit i samma rum. Jag vet inte om det finns någon växt som inte kan få spinn... Har för mig att Provadotabletter tar spinn, men läs på förpckningen innan du köper för säkerhetsskull. Såpvatten kan också hjälpa...
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
17-11-2004, 07:42
Provado Plus tar spinn - vanlig Provado är inte jätteeffektivt emot spinn. Hibiskusar är spinnmagneter.......prova också att ändra förutsättnignarna för hibiskusen gärna lite svalare och fuktigare luft......så trivs inte spinnet.
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 17-11-2004, 07:42)
Provado Plus tar spinn - vanlig Provado är inte jätteeffektivt emot spinn. Hibiskusar är spinnmagneter.......prova också att ändra förutsättnignarna för hibiskusen gärna lite svalare och fuktigare luft......så trivs inte spinnet.
Finns provado plus o köpa på säg plantaget?
Troligen Orchid, det brukar finnas i större livsmedels butiker med.
Mvh
Fenja
kristerh
17-11-2004, 15:59
CITAT (Orchid @ 17-11-2004, 12:32)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 17-11-2004, 07:42)
Finns provado plus o köpa på säg plantaget?
Ja den finns på plantagen, finns dock bara på sprayflaska, se till att du tar den med + på det finns 2 olika sorter.
Var försiktig när du sprayar plantorna så de inte fryser, och om du sprayar orkideer så se till att fukten inte samlas i bladrosetterna då blir det samma effekt som med vatten dvs den ruttnar.
krister
GoSatta
17-11-2004, 17:17
Själv hade jag problem med orchideer och spray.
Så ja använde ett tips från svenskaorchidesällskapets hemsida med lite modifiering.
Jag tog ljummet vatten och sprejjade ner en hel del provadospray i vattnet (bättre är att köpa pinnarna och låta dom lösa upp sig i vattnet men jag hade sprayen hemma) och sedan vattnade jag orchideerna som vanligt.
Varför? vanliga växter står i jord och får mer tid på sig att suga upp provado orchideerna verkade inte göra det lika bra, men vattnade man med det så drog dom in det och min spinn tvärdog, en annan fördel är att provado även fungerar som extra näring (så ge ingen annan näring samtidigt)
AndreasBK
17-11-2004, 17:40
Spinnkvalstren är små och rödbruna med vita ben. Man ser dem lätt på växten när de springer runt.
kristerh
18-11-2004, 11:28
CITAT (GoSatta @ 17-11-2004, 17:17)
Själv hade jag problem med orchideer och spray.
Så ja använde ett tips från svenskaorchidesällskapets hemsida med lite modifiering.
Jag tog ljummet vatten och sprejjade ner en hel del provadospray i vattnet (bättre är att köpa pinnarna och låta dom lösa upp sig i vattnet men jag hade sprayen hemma) och sedan vattnade jag orchideerna som vanligt.
Varför? vanliga växter står i jord och får mer tid på sig att suga upp provado orchideerna verkade inte göra det lika bra, men vattnade man med det så drog dom in det och min spinn tvärdog, en annan fördel är att provado även fungerar som extra näring (så ge ingen annan näring samtidigt)
jag har testat med att lösa upp provadopinnar i vatten och sedan vattna orkisarna med, jag tyckte inte att det hjälpte speciellt bra

men jag kanske hade fel dos (3pinnar per liter vatten.)
krister
Ingrid på Västkusten
18-11-2004, 12:06
Ja för det som är ProvadoPlus är välan inte riktigt samma som pinnarna?
Om man är på semesterresa på kontinenten så kan man köpa det pulvret av Provado som är ämnat att lösa upp i vatten för pinne är läääägst tänkbara koncentration.
kristerh
18-11-2004, 16:19
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-11-2004, 12:06)
Ja för det som är ProvadoPlus är välan inte riktigt samma som pinnarna?
Om man är på semesterresa på kontinenten så kan man köpa det pulvret av Provado som är ämnat att lösa upp i vatten för pinne är läääägst tänkbara koncentration.
Var på kontinenten? kanske i spanien??
krister
Lady Hamilton
20-11-2004, 16:53
CITAT (AndreasBK @ 17-11-2004, 17:40)
Spinnkvalstren är små och rödbruna med vita ben. Man ser dem lätt på växten när de springer runt.
[QUOTE]
Kan de även vara små o gröna? Jag har fått det på min bananplanta, och jag tror att det är spinn, för jag såg även "spindelnät"
AndreasBK
21-11-2004, 10:55
Små o gröna låter som bladlöss, men det beror ju på hur små de är.
Åsa, mälardalen zon 2
21-11-2004, 11:23
För att komplicera saken, det finns fler än en sorts spinnkvalster och de kan ha lite olika färg (+det finns sorter som inte spinner nät). En av de vanligaste sorterna på krukväxter inomhus är grön med 2 mörka fläckar på ryggen.
I denna artikel om kvalster finns ett stycke om spinnkvalster som kanske kan vara intressant:
http://styx.bibul.slu.se/documents/slu/vax...-3/VSN99-3A.HTMVill man se bilder på spinnkvalster hittar man en hel del här:
http://images.google.se/images?q=spider%20...lr=&sa=N&tab=wi
Lady Hamilton
21-11-2004, 13:43

De såg ut som de här men var och "kryllade" på översidan av bladen. Och näten syntes på "bladtopparna"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.