Stickan
Kan någon tipsa mig om höstfåglarnas favoritbuske. Jag vill gärna komplettera fågelbordet med buskar för såväl skydd som föda (bär).
Stickan
mulle
Mina häggmispelbär har alltid en strykande åtgång!
Mulle
kristerh
Berberis ger bra skydd wink.gif vet inte om bären äts men jag tror det wink.gif
krister
Lene i Fredrikstad (Norge)
Søtmispel - (amelanchier) - fuglene elsker bærene og de er spiselige for oss også. Det samme gjelder svartsurbær - (aronia). Jeg har begge typer i min hage. Men jeg høster inn til meg selv også - fuglene får resten rolleyes.gif
Sommartorparn
Fläder. Fåglarna kvittrar väldigt glatt när dom äter av bären.
Sylvia
Rugosa-rosornas nypon gillas av många fåglar.
Annars rönn, oxel, häggmispel, aronia...
Fenja
Hej och välkommen hit!
I övrigt kan jag bara skriva under på de råd du redan fått.
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
Välkommen Stickan!
Hos mig är de vanliga häggarna poppis, och även bukettapeln. Hagtorn brukar också gå ned, för att inte tala om alla rosbuskar med nypon! Och så rönnbär och slån, såklart....
Lycka till!
Sommartorparn
Är det någon som vet om alla rönnbär är lika goda (ur fåglarnas perspektiv)?

Är själv förtjust i amerikansk rönnbär eftersom de är lite praktfullare med sina bär. Så har jag ett svagt minne att ha läst att svenska fåglar föredrar svenska rönnbär och äter dom amerikanska enbart i nödfall. Vet ni något om detta? Jag vill ju gärna plantera sånt som både är vackert och gör fåglarna glada.

Och så undrar jag om man genom att plantera rönnar runt sina äppelträd får rönnbärsmalen att låta bli äpplena? Eller om det kan bli motsatt effekt, nämligen att de lockas till platsen. (fast denna fråga hör ju egentligen inte hemma i denna tråd smile.gif )
*Birger*
CITAT (Sommartorparn @ 18-11-2004, 12:09)
Och så undrar jag om man genom att plantera rönnar runt sina äppelträd får rönnbärsmalen att låta bli äpplena? Eller om det kan bli motsatt effekt, nämligen att de lockas till platsen. (fast denna fråga hör ju egentligen inte hemma i denna tråd smile.gif )

Oerhört intressant fråga. smile.gif Att plantera "fångstträd" för rönnbärsmalen är något som har diskuterats länge, men som inte varit någon aktuell fråga på sistonde. Varför vet jag inte...Jag har däremot läst om rönnar som fångstträd i en bok om trädgårdsodling från tjugotalet. Vad ska man i så fall plantera? Vilken sorts rönnbär? Har det verkligen någon effekt och kan det till och med motverka syftet?

Helt klar är det att rönnbärsmalen "föredrar" rönnbär att lägga sina ägg i. Äggläggning i äpplen är misslyckad eftersom den oftast leder till att larven dör då den inte hittar in till kärnorna (som de livnär sig på).
Det är enbart när rönnarna inte mognar i rätt tid, det finns inte tillräckligt med rönnbär eller när det finns ovanligt gott om rönnbärsmal som äpplen drabbar riktigt hårt.

Mina kollegor och jag diskuterade detta under ett seminarium på vår fruktodlingskurs och kom fram till att om man ska plantera rönnar som fångstträd bör man nog plantera många olika sorter med olika mognadstid. Förslag:
Sorbus aucuparia (vanlig rönn), Sorbus americana (amerikansk rönn), Sorbus 'Dodong' (Ullungrönn), Sorbus decora (Praktrönn) och kanske till och med Sorbus intermedia (Oxel).

Detta är spekulationer och det vore väldigt intressant att se om det fungerar idag. Hör gärna av er om ni provar eller har erfarenheter av detta!
KURT
I stora delar av landet har rönnen blivit mycket ovanlig som vildväxande träd p g a betestrycket från älg och rådjur. Dels kan de inte föryngra sig, men älgarna kan också skala barken av fullvuxna rönnar vintertid.
Sommartorparn
CITAT (KURT @ 18-11-2004, 13:10)
I stora delar av landet har rönnen blivit mycket ovanlig som vildväxande träd p g a betestrycket från älg och rådjur. Dels kan de inte föryngra sig, men älgarna kan också skala barken av fullvuxna rönnar vintertid.

Då kanske rönnbärsmalen dör ut? smile.gif smile.gif smile.gif
annaridell
Men det blir ju synd om alla fåglar som fullkomligen ääääälskar rönnbär.. huh.gif smile.gif
*Birger*
CITAT (Sommartorparn @ 18-11-2004, 19:37)

Nej, nej, då blir det ju alldeles för enkelt laugh.gif biggrin.gif
KURT
CITAT (Sommartorparn @ 18-11-2004, 19:37)

Rönnbärsmalen har ju äpplen och andra rosväxter att äta av istället.
zaaritha
Enligt den torra statistiken, så är rönn Sveriges vanligaste träd!!
Miaa
Jag vill flytta rönnbär som vi har på vår skogstomt, men är helt novis om hur det bör gå till. Är det någon som kan ge mig tips?

Hur stora buskar bör jag flytta? Hur stora gropar ska de ner i/hur mycket runt om rönnen måste jag gräva upp? Fungerar det att fylla lite planteringsjord i gropen innan jag sätter ner buskarna eller behövs något mer?

Kan jag flytta buskar nu på hösten? Jag bor i Piteå vid vattnet i zon 5. Vet inte vilken rönnsort det är...

Är det något annat att tänka på?

Tacksam om någon vill dela med sig av kunskap och tips.

/Mia
mulle
Jag brukar plocka några klasar rönnbär och lägga dem i frysen. Då det är dags för julpynt tar jag fram dem och binder fast dem på någon lämplig buske, ibland med ett äppel.
Vackert och uppskattat av fåglarna!
Mulle
Hannele
CITAT (Stickan @ 16-11-2004, 17:13)
Kan någon tipsa mig om höstfåglarnas favoritbuske.
Jag vill gärna komplettera fågelbordet med buskar för såväl skydd som föda (bär).

Att ha det lummigt i allmänhet runt fågelbordet,
buskar, häckar, träd, där man kan sitta och gömma sej lite, då trivs fåglarna.

Hannele
CITAT (Miaa @ 16-08-2006, 09:17)
Jag vill flytta rönnbär som vi har på vår skogstomt, men är helt novis

Våra barn i lågstadieålder lyckades flytta en rönn och få det att överleva, så ska väl du också kunna...
Här hos oss zon 1-2 är höst bra tid, men kanske det är annorlunda i zon 5...
Eva 33c
CITAT
Jag vill flytta rönnbär som vi har på vår skogstomt, men är helt novis om hur det bör gå till. Är det någon som kan ge mig tips?

Jag bor i zon 5 och brukar flytta buskar på våren så fort tjälen gått ur marken och innan buskarna blivit lövade. Det händer att höstflytt misslyckas (men inte alls alltid) och på våren är det lättare att hålla koll på vattning och tillväxt. Du kan ju gräva de nya groparna nu, skaffa så bra jord du kan så de får en bra start. Planteringsjord uppblandat med den befintliga jorden kan nog bli bra. Bara planteringsjord är mindre bra.

När det gäller storleken kan man väl säga att ju mindre planta desto lättare att lyckas. Men allting går (nästan). Försök få med så mycket du kan av rotsystemet, gräv försiktigt så du inte hackar sönder det i onödan. Den nya gropen ska vara så stor att du inte behöver pressa ner rötterna i den. Sätt inte plantan djupare i jorden än det stått förut.
Jag tror du kommer att lyckas bra, rönnar är inte så "kinkiga" av sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon