CITAT (Sommartorparn @ 18-11-2004, 12:09)
Och så undrar jag om man genom att plantera rönnar runt sina äppelträd får rönnbärsmalen att låta bli äpplena? Eller om det kan bli motsatt effekt, nämligen att de lockas till platsen. (fast denna fråga hör ju egentligen inte hemma i denna tråd

)
Oerhört intressant fråga.

Att plantera "fångstträd" för rönnbärsmalen är något som har diskuterats länge, men som inte varit någon aktuell fråga på sistonde. Varför vet jag inte...Jag har däremot läst om rönnar som fångstträd i en bok om trädgårdsodling från tjugotalet. Vad ska man i så fall plantera? Vilken sorts rönnbär? Har det verkligen någon effekt och kan det till och med motverka syftet?
Helt klar är det att rönnbärsmalen "föredrar" rönnbär att lägga sina ägg i. Äggläggning i äpplen är misslyckad eftersom den oftast leder till att larven dör då den inte hittar in till kärnorna (som de livnär sig på).
Det är enbart när rönnarna inte mognar i rätt tid, det finns inte tillräckligt med rönnbär eller när det finns ovanligt gott om rönnbärsmal som äpplen drabbar riktigt hårt.
Mina kollegor och jag diskuterade detta under ett seminarium på vår fruktodlingskurs och kom fram till att om man ska plantera rönnar som fångstträd bör man nog plantera många olika sorter med olika mognadstid. Förslag:
Sorbus aucuparia (vanlig rönn), Sorbus americana (amerikansk rönn), Sorbus 'Dodong' (Ullungrönn), Sorbus decora (Praktrönn) och kanske till och med Sorbus intermedia (Oxel).
Detta är spekulationer och det vore väldigt intressant att se om det fungerar idag. Hör gärna av er om ni provar eller har erfarenheter av detta!