Jag behöver många jättedaggkåpor nästa vår. Tidigare år har jag drivit upp mina plantor själv, nu kommer jag att vara bortrest under den mest kritiska frösåddstiden.
Har någon erfarenhet av att slänga ut frön på hösten och låta naturen sköta stratifieringen - gror de?
Mulle
Åsa, mälardalen zon 2
16-11-2004, 16:32
Har aldrig testat köpta frön, men mina jättedaggkåpor i rabatten brukar vara mycket bra på att fröså sig själva och de släpper ju ner fröna på marken under hösten.
Ja, så resonerar jag också. Men å andra sidan brukar daggkåpan vara kinkig med att gro och jag har ibland fått ge den flera rundor mellan kylskåpet och fönsterkarmen... Och de som jag redan har har inte frösått sig så mycket som jag hade önskat.
Jag tror jag chansar och slänger ut några påsar, det är ju billiga frön!
Hakar på med en fråga angående Jättedaggkåpa. Fick en liten liten planta för något år sedan men det har inte hänt så mycket med den i sommar heller. Tar den lång tid på sig att växa upp eller är det jag som har placerat den fel??
Jag planterade sommaren 2003 ut ca 30 plantor på olika ställen i trädgården. Några har vuxit bra och det är de som planterades i befintlig jord!
De som jag satte i gödslad, köpt mylla har, konstigt nog, vuxit sämre.
Alla blommade fint redan första sommaren.
Men ingen är ännu så stor som de praktexemplar man kan se på bild ibland! Jag misstänker att de kräver tid!
Mulle
Har satt min i befintlig jord utan några extra krusiduller men inte har det hjälpt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.