Susanne i Linköping
Idag grävde jag upp halva potatislandet, ca en kvadratmeter. Potatisen jag hittade räcker nästan till sättpotatis på samma yta (dock inte på samma plats, jag växelodlar förstås).

Jag satte sent, ungefär när vettigt folk skördar första färskpotatisen, tror jag. Och skördar nu, i november, till råga på eländet efter solnedgången (brrr).

Finns det något jumbopris i potatisodling? I så fall anser jag att jag har kvalificerat mig i år. sad.gif
Tesa
Vi satte potatisen en vecka före midsommar..(tidigt..förra året var det danföre.. rolleyes.gif )...ca 25 kvadratmeter var det säkert...
'Nu skulle ju svärfar prompt ta upp dom i slutet av september..annars hade dom kanske hunnit växa lite till med tanke på den milda hösten...men det blev en låda... unsure.gif som motsvarar ungefär 5 st 10-litershinkar kanske..

Känner mig lite jumbo jag också..."de nominerade är..."
uno
Det är ingen idé att ni anmäler er kandidatur. Mitt resultat är oslagbart.
På en berghäll fyllde jag på med grenar kvistar ogräsrens ja allt möjligt som med tiden skulle bli jord. (Detta är många år sedan då min kunskap var mindre än vad den nu är.) Nå väl, det blev en ca 50 cm hög bädd på ca
150 x 300 cm. Jag hade potatis i källaren som börjat gro. Dessa grävde jag ner och det växte. Aldrig har jag tidigare sett högre potatisblast och min förväntan var stor. Men till stor besvikelse, inte en enda potatis fanns att koka. Det enda som fanns var ärtstora utväxter. Slå det om ni kan. Senare
planterade jag några popplar som växte ordentligt till dess en höststorm
välte hela skiten. Då sålde jag fastigheten.
Susanne i Linköping
Nähädu uno, det årets jumbopris hade du säkert fått, men nu gällde det i år! tongue.gif laugh.gif Annars var ditt resultat imponerande.

Som tillägg till min ursprungliga ansökan kan jag påpeka att dagen efter att jag tog upp första hälften av potatisen kom snön! Så resten ligger kvar i jorden än. sad.gif
Ralf
Men om du plockar upp den potatisen i mars i vår, när snön har smält, då måste du vara tidigast med färskpotatisen!
rolleyes.gif
Evin
Jag fick för mig att sätta blå kongo i en plastlåda på balkongen (förra året så jag är inte med i tävlingen). Jag väntade och väntade och väntade i säkert flera månader och till sist kunde jag inte bärga mig mer och grävde upp det. Jag fick 3 st blå pärlor, lagom stora att ha i ett halsband.

Det var vackra blast om inget annat.

/E
pejori
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
tack för veckans gladaste skratt laugh.gif laugh.gif
vilka underbart roliga berättelser om era odlarmödor laugh.gif laugh.gif
tror att tävlingen är avgjord...ALLA VANN laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon