Jag har av någon konstig anledning köpt halva-prisetlökar i en blomsterbutik, och tänkte chansa på att de karar sig. När jag köpte dem var det fortfarande mildväder där jag bor, men nu börjar det frysa på... Kan jag spara dem på något sätt och krukodla dem i tidig vår ?Det är bland annat ett par liljeknölar som ser lite trista ut redan tycker jag. Eller har jag större chans att peta ner dem i jorde snabbt som sjutton innnan det fryser ordentligt?

Jag kunde heller inte låta bli! Har petat ner lite olika mindre vårlökar och lagt ett skydd över. Längst ner ligger det fiberduk, på det torra löv och på det säckväv. Det ska ju ta några veckor innan dom rotar sig men här i zon 2 brukar tjälen inte komma så tidigt så jag chansar. Det ser lite makabert ut för framför "lökhögen" har jag lagt ut granris över tre nyplanterade rosor så en granne frågade vem jag hade begravt där!

torvan
Lene i Fredrikstad (Norge)
17-11-2004, 10:36
CITAT (kiki @ 17-11-2004, 08:45)
Eller har jag större chans att peta ner dem i jorde snabbt som sjutton innnan det fryser ordentligt?
Ja, det ville jeg gjort. Og om det har fryst på, går det ann å tine jorda med kokende vann så du får dem ned i jorda!
Då är det avgjort, eftermiddagen får gå till att bända ner dem i backen! Tack för snabba svar!
kristerh
17-11-2004, 15:46
Här i stockholmstrakten är jorden inte frusen ännu, har idag varit ute o "grävt" lite i trädgården, har grävt små gropar som jag lagt mina bonsaier i med kruka o allt, lökar kan man peta ner i jorden så länge man kan gräva, ett år grävde jag ner påskliljor fast marken var frusen och de kom upp o blommade på våren ändå.
krister
Hannele
17-11-2004, 16:13

I helgen kom dessa ½-pris lökar i jorden. Solen sken och plusgrader.
CallEva på Öland
17-11-2004, 20:09
Hej där Kicki!
Jag blir så full i skratt
Kul att de finns någon mer än jag som jagar "röda lappar"
Ner med dom i jorden....
Calle på Ön som sägs snart få besök av höst...och vinter...
kristerh
18-11-2004, 11:23
CITAT (CallEva på Öland @ 17-11-2004, 20:09)
Hej där Kicki!
Jag blir så full i skratt
Kul att de finns någon mer än jag som jagar "röda lappar"
Ner med dom i jorden....
Calle på Ön som sägs snart få besök av höst...och vinter...
Man måste bara vara noga med att kolla kvaliteten på lökarna, ofta har de legat ett tag i butiken, speciellt de små lökarna är känsliga, tex snödroppar skall man vara uppmärksam på, de flesta har legat så länge att de inte kommer att gro, kläm lite på lökarna om de är det minsta mjuka köp dem inte.
krister
Nu kom ju den förbaskade snön. Ser knappt var rabatterna är längre.

Jag är lite för långsam ibland.
kristerh
20-11-2004, 15:44
CITAT (kiki @ 18-11-2004, 16:53)
Nu kom ju den förbaskade snön. Ser knappt var rabatterna är längre.

Jag är lite för långsam ibland.
Ja nu är det nog kört

dessutom verkar det som kylan kommer att hålla i sig, du får vänta på nästa tötillfälle, det kan ju inte vara minus hela vintern... annars kan du väl använda spett
krister
kerstin z5-6
20-11-2004, 17:04
Annars kan man ju skotta undan snön o gräva om tjälen inte lagt sig än .
anne-li i olofstorp
20-11-2004, 21:39
Å ni snackar....
jag har inte ens fått ner mina vitlökar ännu....
Förra året planterade jag 1:a advent och året innan den 9 december
så det finns fortfarande hopp att få dom i jord innan dom gror i hallen....
Anne-Li
Köpte också vårlökar till rabatterat pris. När jag skulle ner med dem i rabatterna så var det en stenfrusen skorpa på jorden.

När jag hackade upp jorden så blev det bara stora klumpar av den, vilket jag inte kunde använda till att täcka lökarna med.

Tog istället blomjord och hällde över lökarna så att de fick en stunds värme.

Om det nu blir nåt´av det hela får jag väl se till våren.
ett tips:
gräv undan det tjockaste snötäcket, häll på en femton cm köpejord, plantera dina lökar däri, häll på ett lager köpejord, skotta över snö och vänta till våren. kommer att funka, åtminstone för tulpaner men även för en del annat, om lökarna är i bra skick. läst detta ngn gång i en trädgårdstidning./nypan...
nyss hemkommen från sandöken och +30 gradigt värme. intressant att se vad som växer på sinaiöken, fick med mig lite frön och ideér om hur torrälskande växter vill ha det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.