Hans i Mälardalen
Jag håller på med att bygga en ny tomtavgränsning som ska ersätta vår gamla norska brudspirea. Det är tänkt att konstruktionen ska fungera som en spaljé. Jag kontaktade trädgårdshandeln idag (medveten om att det var i senaste laget, bor i zon 2) för att höra vad dem hade kvar av klätterväxter och spaljéäppelträd, de hade utav det mesta av vad jag ville ha men de ställde ett krav eftersom de hade plockat undan allt till lagret. Det var att jag skulle ringa i förväg och meddela exakt vad jag skulle ha för clematis, kaprifol, spaljéäpple osv. Så nu måste jag fort som attan (förutom att leta i alla trädgårdsböckerna, vilket är ineffektivt) leta rätt på någon bra sida på internet med något slags register över klätterväxter och spaljéfruktträd, helst med bilder. Jag vore evigt tacksam om någon känner till någon sådan sida och vill dela med sig.

MvH
Ingrid på Västkusten
Jag känner inte till en sådan sida - menar Du förteckning hur de olika sorterna är?

Men när det gäller äpple.......det finsn itne alltför mkt på spalje så där 'kan man nästan ta vad de har' .......

http://www.tradgardshuset.com/04frukt/applen.htm

Här kikar jag en del........

Aroma gul med röd täckfärg Maj -jun Okt-dec M26 I-(IV) 12 L CO
Cox's Orange gul med mattröd täckfärg Maj -jun Nov-feb M26 I-(IV) 12 L CO
Filippa gul med röda strimmor Maj -jun Nov-jan M26 I-(IV) 12 L CO
Ingrid Marie gulgrön med mörkröd marmorerat täck Maj -jun Nov-jan M26 I-(IV) 12 L CO
James Grieve gulgrön-gul med röda strimmor Maj -jun Sept-nov M26 I-(IV) 12 L CO
Katja gröngulmed röd täckfärg Maj -jun Sept-okt M26 I-(IV) 12 L CO
Maglemer grön med mörkröd täckfärg Maj -jun Okt-jan M26 I-(IV) 12 L CO
Summered klarröd Maj -jun Sept-nov M26 I-(IV) 12 L CO
Sävstaholm gulvit-ljusgrön med ljusröda strimmor Maj -jun Sept M26 I-(IV) 12 L CO
Åkerö vitgul med ljus tegelröd täckfärg Maj -jun Nov-feb M26 I-(IV) 12 L CO

---
När det gäller Clematis vet jag ingen värre site än den här;

http://personal.inet.fi/koti/lofgren/Clemn...ontents.htm#Top

Hehe mkt nöje!
-----
Sedan - har Du testat Trädgårdslistorna på www.alltomtradgard.se
?

Alltid en ända å starta i....

Hälsar Ingrid

Här är deras spaljeträd. Jag hade valt äpplen för olika 'ätperioder' t ex Cox Orange är ju ett juläpple....
Hans i Mälardalen
Tack så mkt, nu ska jag sätta mig å leta.
Jag har aldrig ätit ett äpple som inte varit gott så det blir nog bra som du skrev att ta det som finns. Men vad betyder gr.stam i tabellen?
Kaprifol har jag något så när klart för mig hur jag vill att den ska se ut men att hitta en clematis blir svårt, det finns ju så mycket att välja på, får väl skriva en lista och pejla av med vad dem har.
tack igen

MvH
Ingrid på Västkusten
Grundstam..jag ahr ju gjort lite som Du tänker fast jag gick den låånga vägen - de äpplen jag ville ha fanns inte så jag beställde - väääntetid! Iofs Cox Orange fanns.....vad Du skall välja - skörden blir ju itne enorm på dessa träd fastän ändå ganska respektabel så småningom, så jag ahde valt äpplen som är fina å se på också :-)
Har Du 'Nya Beskärningsboken' hemma? Guldgruva vid beskärning och allmänna tips hur man sköter en spaljerad frukthäck.

Clematis - jag kan rekommendera min trogna glädje Summer snow, blommar hela sommaren och är som en vit snödriva :-)
C alpina med hybrider på våren, C macropetala m hybrider är som en liten balettdansör.Småblommigt eller storblommigt? jackmanni-hybriderna hittar man en del av i plantskolor....tips är ju annars att kika lite på vad t ex Gun-Britt på Blomstergården erbjuder. www.blomstergarden.com
Mkt fin site med estniska Clematis och rotäkta rosor. F ö i klätterväg är jag själv våldsamt förtjust i Akebiahttp://images.google.se/images?q=akebia&hl=sv&lr=&sa=N&tab=wi

Hälsar ingrid
Ti bee
Waow, Akeiban var ju jättefin! Blir den hög och stor?

Min favoritklematis är Mrs Cholmondeley

Blommar rikligt, remonterar också. Vacker färg och ganska hållbara blommor. (storblommig)
Summer snow är också fin! (småblommig)

smile.gif

(kan ingenting om spaljéäpplen dock)
Ingrid på Västkusten
Akebian är bara ett år hos mig men har redan täckt in mer än vad jag hade ränkt men det har kanske att göra med att dess båge inte är snickrad :-) så den tar andra vägar!
Jag bor i zon 2. Jag ahr sett ett fullvuxet ex här - den blir STOR!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon