Full version: Ullöss
tess83
Hej..jag har fått Ullöss på 5 av våra blommor.
Jag har läst på en del sidor att jag i princip kan slänga dom för att dom är svåra att bekämpa. Men det är några av mina favorit blommor och jag skulle behöva få lite tips om hur jag blir av med dom..

/Therese
Sulawesii
Äh, jag brukar ta en tops och badda den i sprit sen är det bara att ta död på dom små liven. Ett riktigt pillergöra iofs. Och man kan bli tvungen att göra det flera gånger.
tess83
Hej..
jag har förstått att dom är jävliga. Men jag har nog hittat en perfekt lösning. Hittade ett ställe där man kan beställa nycklepiggor som äter upp dom. Svartbrun nyckelpiga i 25-pack. Sen ska det vara löst. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr är inte Cryptolaemus (nyckelpiga) 100% effektiv men den fungerar hyfsat bra tänk bara på att Cryptolaemuslarverna ser ut som riktigt stora ullöss den är nog runt 1,5-2cm lång och grå och ullig precis som ullössen och den brukar finnas där ullössen finns så döda inte nyckelpigelarverna av misstag.
*Birger*
CITAT (Sulawesii @ 17-11-2004, 19:20)
Äh, jag brukar ta en tops och badda den i sprit sen är det bara att ta död på dom små liven. Ett riktigt pillergöra iofs. Och man kan bli tvungen att göra det flera gånger.

Tror detta är ett bra sätt. Pillgöra förvisso, men effektivt om man håller noga koll på plantorna och upprepar behandlingen några gånger.
Släng annars plantorna eller sätt dem i hård karrantän. Risken är överhängande att de annars smittar andra växter.
kristerh
Kan rekommendera provado pinnar till vanliga krukväxter, det fungerar utmärkt, samtidigt får plantorna gödsel.
krister
Ingrid på Västkusten
Och spray - Pyrex fungerar hjälpligt om man tillsätter lite diskmedel för vätning. Man måste ipprepa behandlingarna. Provadopinnar fungerar inte så bra om det är i ett svalt blomrum som växterna står.....
Åsa, mälardalen zon 2
Tänk på att ullöss ofta även finns på rötterna så även om man inte hittar löss på växten (ovan jord)om man håller på och baddar så kan de finnas på växten ändå.
kristerh
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,18-11-2004, 12:09)
Tänk på att ullöss ofta även finns på rötterna så även om man inte hittar löss på växten (ovan jord)om man håller på och baddar så kan de finnas på växten ändå.

De finns även på krukorna och vandrandes på fönsterbänken på jakt efter nya offer mad.gif
krister
Ina
Provadopinnar OCH sprej... båda i dubbel dos... mad.gif

Hade jätteproblem med ull-löss på hoyor och andra favoriter och jag blev inte av med dom förrän jag brassade på ordentligt.

Det som gäller oavsett vilken metod man väljer är att vara ihärdig, lusäggen är rätt långlivade och ull-lössen kan som sagt gömma sej rätt bra. Det räcker inte med att behandla en gång och sen tro att man är av med dom ovälkomna gästerna - håll kollen och var beredd att ta nya tag om/när dom dyker upp igen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon