sheja
Hej!

Min man och jag köpte hus i höstas, och då ingick ett växthus. Problemet är att jag inte vet någonting om detta, fast jag vill gärna lära mig....
Så jag hoppas ni kan hjälpa mig här! Det går bra att maila till mig på malin@the-anderssons.net!
Här kommer mina dumma frågor, hoppas någon kan och vill svara!

* Behöver jag tvätta rent fönstren? När i så fall?
* Behöver jag byta ut all jord? Vet inte vad den tidigare ägaren odlat.
* När kan man börja plantera i växthuset?

Mer att tänka på???
Jättetacksam för svar!!!
Hälsningar Malin
malin@the-anderssons.net
Åsa, mälardalen zon 2
1. Ja man brukar behöva tvätta rent fönstrena speciellt när det finns pollen då brukar växthuset bli ganska gult. +Om du är osäker på hur noga förra ägaren varit med hygienen tvätta även växthuset invändigt med såpvatten med lite t-röd. Man brukar sanera växthuset efter att odlingssäsongen är över för att försöka ta död på ev. skadedjur och svampsporer som kan finnas på väggarna.

2. Jag skulle byta jord ofta tillhör växthusgrödorna familjen Solanaceae(tomat, chili, paprika, gyllenbär, kapkrusbär, tomatillo) och de brukar drabbas av sjukdomar ifall man odlar i samma jord år efter år.

3. Det beror på vad du tänkt odla och om du har uppvärmningsmöjligheter. Tomater, paprika och liknande är mycket köldkänsliga och kan inte planteras ut förrän nattemperaturen är runt +7-8C. Men även utan uppvärmning kan man utnyttja växthus till att odla grönsaker lite tidigare ex. brukar man kunna så rädisor och sallat tidigt så man kan ju så lite på en plätt i växthuset som blir klara tidigare än vad rädisor på friland blir. För sallat och rädisor bör jordtemperaturen ha kommit upp i runt +4-5C när man sår.
Leo
Absolut att du ska byta jorden, du vet ju inte vad den innehåller.
Passa på när det är bra priser men köp kvalitetsjord.
Annars kan du så redan nu...dill, rödbetor, perenna förer etc som klarar av kylan. Du kan så i krukor så länge till det blir lagom varmt i jorden. Köp en jordtermometer. Tänk på att det blir trångt i växthuste eftersom du säkert vill odla så mycket som möjligt. Så bara hälften av vad du har tänkt så blir det bättre.
Lycka till
Leo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon