Hej Daniel,
Du talar med en av de redan frälsta ( chilepeppartokarna

) bara så Du vet.
Nej, ingen växt som inte är suckulent mår bra av att hela krukan är snustorr - att en kruka torkar är alltid ett stadium som består av - mer torr krukjord mindre torr krukjord. Står chiliplantan i en lerkruka torkar den oftast ifrån väggen och inåt ..... och uppifrån och ner. Svårt att säga med plast - och dessutom så beror ju mycket på hur och vart växten står - står den t ex ovanpå en fönsterbräda med en väldigt varm värmeledning under? Då torkar den jättesnabbt nästan överalltifrån. Och så beror det på jorden. Nu vill jag itne förvirra för mycket - utan bara 'kör' - krukan skall vara 'halvtorr' :-) efter ett tag utvecklar man en känsla för hur det skall skötas. Jag vattnar dte mesta som står i +15 grader en gång i veckan och vissa i rumstemp två ggr i veckan, efter ett tag så 'lär' man sig.
Egentligen - när det gäller näring - så det första Du skall kika på är något som kallas NPK-balansen. N = Kväve, P = fosfor, K = kalium. De tre är bra för olika saker. N styr tillväxt.....P styr rötterna och K styr frukterna/blommorna - egentligen brukar man mera klumpa ihop det till PK för frukt/blommor och rötter plus spårämnen som ger allsköns goda effekter har att göra med frukt också till viss grad.
Nå - frågan är ju har Du höga tal på NPK? Jag gissar nånbstans 2-3 till 7 kanske med lägre tal på de efetrföljande. Om det är så så är dte dags att börja göda kanske med halv dos då och då i Februari när växten själv signalerar med nya blad kanske knoppar att - nu är det en ny period på gång.
Tillskottsbelysning är inte UV-lampa - det är för solarier det ;-)
Du kan ta en lysrörslampa - en tumregel är ju mera watt ju bättre- jag har ju 26 W i mina cirkulära lysrörslampor på jobbet. Eller en gammel lysrörsramp om Du har flera växter, kan man göra snyggt i fönstret med.
En bra site om chilepeppar är www.borssen.com
Mats ser Du då och då på Odla:
http://hem.passagen.se/habanero/Bra ställe för fröer i Sverige:
www.ortagarden.com
Kika gärna på Mats länkar också.
Frön köper och byter jag mest - bra fröställen i tex USA är Terra Time & Tide, Tough Love, Reimers seeds som nog har MEST att välja på. Mats har säkert frön kvar också.....
Sedan säljs det ju en del på postorder med om man itne vill odla egna - fast det är KUL att odla eget! Du kan ju ta Dina frukter, klipp av dem med sax och lägg dem på tork. Träd upp dem på tråd och häng dem i köket tex, mal ner dem, hacka ner dem som de är i maten...har Du testat om de har nån styrka? Prova i en köttfärssås/köttgryta.......det finns bunkevis med recept på Internet hur man använder chili och en himla hög även här på Odla om Du använder sökfunktionen.
Lycka till!
Hälsar Ingrid