Full version: Chili Växt Hjälp!
DanielG
Tjena
Jag är ganska så kraftigt oerfaren när det gäller växter över huvud taget men nu är det så att jag fick en chili växt (inte exakt säker vad det är för sort, har växtkortet på ett annat ställe i skrivande stund) för en månad sen ungefär, skulle vilja få lite information om hur mycket vatten den behöver, ska jag vattna igenom krukan & hälla av överflödigt vatten efter en 15-20 minuter varje gång jag vattnar den, eller hur ska jag göra? Sen stod det att man ska torka ut jorden en anning mellan man vattnar, hur pass torr ska den vara innan man vattnar? Jag köpte Ica:s Ekologiska växt näring & ger den vid varanan vattning, är det ett bra val eller ska jag välja nån annan växt näring? Hur ska jag klippa själva växten när tex. en gren går av, ska jag klippa av det som är kvar av grenen till förgreningen? Hur ser man när en chili frukt är mogen & måste klippas av & hur ser den ut när den är övermogen?

Oj det blev mycket det här men hoppas nån orkar svara på mina frågor.

Tack på förhand!

Mvh Daniel
Ingrid på Västkusten
Hallojsan,

Välkommen till en intressant hobby! Vattna igenom ordentligt och låt inget vatten ligga kvar på fatet efter de där 15-20 minuterna. Man kan även vattna på fatet och vänta tills växten sugit upp allt vatten, vilket som passar Dig bäst!

Torr jord kan ibland vara svår att se men efetr ett tag lär man sig......ett 'husmorstrix' är att sticka ner en kniv ( ätkniv) i kanten mellan krukan och jorden eller försiktigt i yttersta jordlagret emot kanten, stick ner hela bladet. Är det fuktigt så ser Du lite fukt på kniven. Ett annat trix är att känna på vikten av krukan, men då måste krukan vara rejält torr för att Du skall känna skillnaden, och är det en mindre kruka kan det vara svårt.
Du kan också 'köra ner ett finger' och känna :-))
För avancerade övningar finns det fuktmätare men det är kanske inte dags ännu för en sådan även om det faller under kategorien 'mkt bra och användbar mackapär'!

Näringen kan Du dra ner på och helt sluta med nu när dte är vintenr, då vilar växten mer och efetrsom det finns sål lite ljus är det ingen mening med att 'driva den' via näringen. Man kan ge tillskottsbelysning men gödning är det först frågan om i Mars sisådär.

Man kan klippa och forma precis hur man vill - ett trick är att leta efter ett grenveck - klippa precis ovanför då kommer dte oftast nya skott i armvecket :-) det kan vara lite sämre med det nu under vintern.

Så got somm alla chilifrukter ( undantag finnes) är röda / orange när de är mogna. Det finns inget som heter övermoget, då torkar frukten bara på plantan.....mkt praktiskt. Eller ramlar av ....men oftast torkar den bara.
Det finns specialsorter som blir bruna, eller vita när de är mogna men de är sällsynta. Oftast är frukten grön - kan gå igneom gult ( sällsynt) innan den blir röd/orange.

Hoppas Du blir lit eklokare,

Hälsar Ingrid
Maria i Helsingborg
Min cayenne ser bara mer och mer vissen ut.......bladen gulnar och faller av. Kan någon begripa vad det tagit åt den? sad.gif
Ingrid på Västkusten
Kan vara ljusbrist kan vara rött spinn - ger 'nästan' samma resultat.
Kolla noga de avfallna bladen....jag ahde en del som surt fällde när de kom in men det står och grunnar ett tag sedan kommer de flesta igen - alltid nån som peggar ur men hos mig är det transition ifårn utomhus till inne eller växthus till inne.....alltid traumatiskt.
DanielG
Tack för dom jätte bra svaren Ingrid, ok men ska hela krukan vara snustorr rakt igenom innan man vattnar?
Jag slutar med näringen & börjar med den i mars men då ska jag ge den näring varanan gång eller? Vilken period ger man den näring mellan mars & september eller?
Med tillskotts belysning menar du UV Lampa?
Ok jag undrade hur dom ser ut när dom är övermogna eftersom nästan alla på busken börjar bli torkade, ska jag ta av alla & torka eller vad gör jag?
Nu har jag ju blivit mer intresserad av chili växter & undrar om det finns nån bra affär med massa olika chilifrukter på nätet eller en vanlig butik?

Mvh Daniel
Ingrid på Västkusten
Hej Daniel,

Du talar med en av de redan frälsta ( chilepeppartokarna biggrin.gif ) bara så Du vet.

Nej, ingen växt som inte är suckulent mår bra av att hela krukan är snustorr - att en kruka torkar är alltid ett stadium som består av - mer torr krukjord mindre torr krukjord. Står chiliplantan i en lerkruka torkar den oftast ifrån väggen och inåt ..... och uppifrån och ner. Svårt att säga med plast - och dessutom så beror ju mycket på hur och vart växten står - står den t ex ovanpå en fönsterbräda med en väldigt varm värmeledning under? Då torkar den jättesnabbt nästan överalltifrån. Och så beror det på jorden. Nu vill jag itne förvirra för mycket - utan bara 'kör' - krukan skall vara 'halvtorr' :-) efter ett tag utvecklar man en känsla för hur det skall skötas. Jag vattnar dte mesta som står i +15 grader en gång i veckan och vissa i rumstemp två ggr i veckan, efter ett tag så 'lär' man sig.

Egentligen - när det gäller näring - så det första Du skall kika på är något som kallas NPK-balansen. N = Kväve, P = fosfor, K = kalium. De tre är bra för olika saker. N styr tillväxt.....P styr rötterna och K styr frukterna/blommorna - egentligen brukar man mera klumpa ihop det till PK för frukt/blommor och rötter plus spårämnen som ger allsköns goda effekter har att göra med frukt också till viss grad.

Nå - frågan är ju har Du höga tal på NPK? Jag gissar nånbstans 2-3 till 7 kanske med lägre tal på de efetrföljande. Om det är så så är dte dags att börja göda kanske med halv dos då och då i Februari när växten själv signalerar med nya blad kanske knoppar att - nu är det en ny period på gång.

Tillskottsbelysning är inte UV-lampa - det är för solarier det ;-)
Du kan ta en lysrörslampa - en tumregel är ju mera watt ju bättre- jag har ju 26 W i mina cirkulära lysrörslampor på jobbet. Eller en gammel lysrörsramp om Du har flera växter, kan man göra snyggt i fönstret med.

En bra site om chilepeppar är www.borssen.com
Mats ser Du då och då på Odla:

http://hem.passagen.se/habanero/

Bra ställe för fröer i Sverige:

www.ortagarden.com

Kika gärna på Mats länkar också.

Frön köper och byter jag mest - bra fröställen i tex USA är Terra Time & Tide, Tough Love, Reimers seeds som nog har MEST att välja på. Mats har säkert frön kvar också.....

Sedan säljs det ju en del på postorder med om man itne vill odla egna - fast det är KUL att odla eget! Du kan ju ta Dina frukter, klipp av dem med sax och lägg dem på tork. Träd upp dem på tråd och häng dem i köket tex, mal ner dem, hacka ner dem som de är i maten...har Du testat om de har nån styrka? Prova i en köttfärssås/köttgryta.......det finns bunkevis med recept på Internet hur man använder chili och en himla hög även här på Odla om Du använder sökfunktionen.

Lycka till!

Hälsar Ingrid
DanielG
hej igen!
Nu har jag klippt av alla frukterna & hängt dom i köket, är det nåt speciellt man ska tänka på när man torkar dom?
Hur kollar man hur högt NPK värdet är ? Hur stora kan chili växterna bli, som stora buskar eller? För den växer på rätt så skapligt med nya blad. Hur är det med frukterna, kommer det nya hela tiden så fort man klippt av dom gamla, eller hur funkar det? Hur lång tid tar det för att mogna?
Jag har satt växten under en 11W lysrör just nu (det var det enda jag hade) funkar det bara med lysrör eller finns det andra lampor som funkar?
Ska man ha på lampan hela dagen?
Är det svårt odla eget? Det skulle vara grymt kul att odla själv faktiskt, skulle du kunna rekommndera några sorter som du själv har? För det fanns ju en del att välja på smile.gif, hur mycket olika sorter har du?
Tack igen för all hjälp & tips!

Mvh Daniel
Ingrid på Västkusten
Åhh - jag missade att skriva att NPK - det avläser Du på Din gödningsflaska och så vet Du ju vad Du ger för näring! Så här års är det int emkt fokus på 'N' varianter, då avsaknad av ljus och näringsgivor stressar växten och får den att producera lång blek tillväxt som inte 'håller i längden' och växten blir sjukdomsbenägen. Jag hade inte gett näring så gott som alls. Mina övervintrare får inge godis förrän de visar att det är vår.

Storleken beror på sort kruka och odlignsförhållande. Allt ifrån 40-50 cm till flera meter.
Trivs växten så kommer det nya blad hela tiden, i Naturen är det en perenn buske som har blad året runt. Vi försöker ju ge den lite vila på vintern p g a ljusbrist sedan är det också en påfrestning att sätta frukt så här års.

När man klippt av de gamla frukterna så brukar man starta med en näringsdos - ja fast återigen - det nberor på årstid. Om jag har skördat säg på senvåren/starten av sommaren så ger jag ny näring så komemr mer blad mer grenar och mer blommor och frukt. All blomning sker på ny ved.

Mognadstid allt ifårn ett par månader ifrån frö till flera månader, det beror på sort och odlignsförhållande.

Lampan är lämpligt att ha på timer 12-14 timmar, den är bättre än ingenting :-) fast det vore inte tokigt att kräma på LITE till om det går att ordna, men Du har en växt? I så fall fungerar det nog skapligt bra :-)

Det är inte svårt att odla eget, det enda som är svårt är att odla tillräckligt mycket eget :-) men allt beror på vad Du lagar för mat och hur mkt 'starkt' Du gillar. Cayenne är en trevlig sort, jag är personligen förtjust i de allra hetaste sorterna d v s habanero, de tar lång tid på sig att utvecklas men är förtjusande krukväxter och övervintrar lätt. Jag har en på jobbet nu ;-) i fönsterbrädan iofs en Datil, men det är ju en Habanerokusin.

http://www.chilepeppar.com/

Philippe Plöninge har skrivit en mkt trevlig liten bok som rekommenderas varmt kostar ca 110 kr på www.adlibris.se

Egna sorter - ja det är nog övervintrande ett trettiotal :-) men så är jag Rocoto & Habanerofrälst ;-) smaskiga ting!

http://www.odla.nu/artiklar/nya_chili_2004.shtml
DanielG
NPK ligger på kväve 2,7g, fosfor 0,4g & kalcium 1,6g per 100g.
Vilken kruka är bäst till chili växter, plast eller lerkruka? Jag har den i en plast kruka nu, vilken storlek på kruka ska man ha? Den står i en ganska liten kruka nu (12 cm bred & 9 cm djup) växten är 24 cm hög. Är den för liten? Japp jag har bara en växt. Men farsan fick en uppsättning med massa av växter i farsdags present som bla. innehöll en lite Brazil chili växt som jag ska plantera om. Ska man ha nån speciell jord till chiliväxter?
Jag listade upp en del grejer som jag funderar på att så, om dom inte är allt för svåra att så, här kommer listan:

Jalapeno, Capsicum annum a-60-frö.
Piri piri. Capsicum annum a-60-frö.
Ungersk rund Capsicum annum a-70-frö-vit
Big Jim Capsicum annum
Chacoense Capsicum chacoense
Hot Lemon Capsicum baccatum (speciellt den här!!)
Aji Capsicum baccatum
Cera, Manzano. Capsicum pubescens

Är det nån sort som du tror är för svår för mig att så? Sen när man ska så har jag sett att det delade meningar om, här på odla.nu står det att man ska så i slutet av januari eller februari men på örtagården står det att man ska så dom i mars/april, när ska man sätta dom för bästa resultat? När man kollar på örtagårdens hemsida så står det tex. F 1212-16kr frö & på vissa bara F 1214-23kr, vad är skildnaden, är det att den första köper man styck & den andra en fröpåse?

Tack igen för all hjälp!

Trevlig helg!

Mvh Daniel
Maria i Helsingborg
(Mina bekymmer berodde visst på ullöss! mad.gif )
habanero
Hej Daniel,
jag har en hel del fröer om du vill ha. Maila mig på chile@petterssononline.com, så kan vi utbyta adresser.

Min chilepepparhemsida hittar du på http://petterssononline.com/habanero

Där har jag även en fröbytarfunktion för alla chile-entusiaster.

Hälsningar
Mats
Ingrid på Västkusten
Man kan använda vanlig såjord och vanlig 'plantjord' av god kvalisort. De aretr/sorter som har lääängst utvecklingstid sår man i Januari man kan så i Mars med - allting bara senareläggs. De allra snabbaste sorterna utvecklingsmässigt kan man så i Mars med.
Jag har sått i slutet av December jag har sått i Mars - allt fungerar .-))
Har Du tillskottsbelysning fungerar det att så mycket tidigt annars - säkrast slutet av Feb början av Mars!

Jag ahr själv aldrig shoppat frö på postorder av Örtagården......så jag vet int ehur det fungerar men det är säkert logiskt :-) men de har inga fröstyckpriser.

Prova Mats' fröer - Du hittar säkert alldeles för mkt kul där ;-)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon