jessica zon6
18-11-2004, 08:39
Undrar lite över kallbänken då det nu är- 18grader ute,då är det ca -7-8grader inne i kallbänken....ska jag lägga över mattor eller liknande nu då inte snön finns som täcke
mvh jessica
kerstin z5-6
18-11-2004, 09:08
I väntan på snö -kanske men lägg gärna ut en plastsäck innan så mattorna inte fryser fast över bänken
Ska väl snöa snart här med ..
Ingrid på Västkusten
18-11-2004, 12:09
Jag har ett lock till min som extra skydd.....så att det är luft ovanför växterna med menar jag.
Geotextil av den tjockare varianten fungerar också suuper ;-)
Helen i Piteå Zon 5
18-11-2004, 13:04
Jag har i mina kallbänkar växter som är frösådda i år, i sina egna krukor, nergrävda i sand. När det regnar som mest under hösten lägger jag fönster över bänkarna men har en kloss som håller upp fönstret så det inte ska bli varmt, endast hålla bort allt vatten. Sen när det blir riktigt kallt och börjar snöa tar jag bort klossen, sen får fönstrerna ligga över lådorna hela vintern, dom blir så småningom helt täckta av snö. På våren skottar jag snö över så länge det går, kastar även in lite under rutorna så att det inte torkar där. Har upptäckt att överlevenaden av plantor är betydligt större med den här metoden än då jag lät det snöa in i kallbänkarna, åtminstone hos mig. /Helen