Anna_Panna
Såhär i höst/vintertider kan man ju inte låta bli att fundera på vårens trädgårdsplaner...

Vi har tänkt oss att sätta upp ett lite lägre staket ut mot gatan. Innanför staketet tänkte jag bl a plantera gammeldags rosor. Jag har aldrig haft rosor tidigare, så nu undrar jag, vilka sorter rekommenderar ni? Jag har läst lite i AoT-roslistan, men för en nybörjare är det svårt att hitta bland alla sorter....

Jag vill ha någon frisk sort, som gärna blommar länge. Inte röd utan snarare rosa eller kanske gul. Det behöver inte alls vara någon ovanlig sort.
kerstin z5-6
Ett axplock smile.gif

Alba gruppen , Maxima vit,
Mme legras de St Germain -vit -Underbara knoppar
Felicite Parmentier -rosa -stark rosdoft , blommar en gång -juni början av juli
Maidens Blush rosa, övrigt s o

Rugosa gruppen "Agnes -gul -blommar läng blommar om stark rosdoft

Gallica gruppen -Här hittar du rosor som blommar lite senare än de andra
Många har en rosalila ton-en del kan vara mörkt lila om du gillar detI alla fall hos mig blir de något lägre än Alborna

Rose de Rechst -mörkt rosa -mycket fin doft juli remonterar
Charles de Milles -mörkt rosa dubbel dubbel -doftar Juli

Rosa mundi -polkagrisrosen vit och rosastrimmig -underbar !
Övriga favoriter
Duchesse de Buccleaugh lila/mörkt lila
" Conditorium " som kan användas till rosgele och doftar verkligen ros -mörkrosa
Alla finns i mitt rosalbum , nu vet jag inte vilken zon du bor i , men dessa klarar alla z 5-6 -

Nu ville du ha "Gammeldags -det finns naturligtvis massor av sorter , du ville också att de ska blomma länge -
De canadensiska hybriderna är ju nyare rosor , men de blommar mkt länge och har i vissa fall ett gammaeldags utseende -du kan titta på dem med
Tex John Davis eller Alexander Mackenzie
Kajsa

Louise Odier

Du bor i Västmanland så det är kanske zon 4, bor själv i Västerås. Ett lägre staket skriver du, hur höga får rosorna vara 1,20- 1,50? Bourbonrosor, Portlandsrosor eller Myskrosor blommar hela sommaren, till långt ut på hösten. Dessa har jag av dessa.

BOURBONROSOR, Louise Odier, Commandant Beaurepaire, Honorine de Brabant. Alla blir ca 1,5 m höga, zon 4 rosor.

PORTLANDSROSOR, Jacques Cartier, Mme Boll, Yolande D`Aragon blir ca 1,5 m höga och zon 4 rosor.

MYSKROSOR, Mozart, Trier, Ghislaine de Feligonde ( ca 1,5m) Robin Hood blir inte så hög ca 1.20 hög medan de två andra blir ca 2 m med tiden. Dessa spottar fram blommor hela sommaren tills frosten kommer. Alla zon 4 rosor. Samtliga dessa rosor i grupperna vill ha bra jordar, soligt, mycket näring för att blomma så länge. Du hittar dom i mitt album.
Betty
Rosa rugosa ’Therese Bugnet’
Mörkrosa som bleknar till rosa. Doftar gott men inte så bedövande starkt.
Blommar från mitten av juni ända till frosten kommer. Busken är uppåtväxande, blir två meter hög och en och en halv meter vid. En härdig (zon 6), frisk, skuggtålig och lättodlad ros. Min favorit. wub.gif
Anna_Panna
Tack för era svar! Och de vackra bilderna!

Ja, det stämmer att jag bor i zon 4, glömde skriva det då jag skrev frågan.

Höjden på rosorna har jag inte funderat så mycket på.
Sommartorparn
Här hittar du hela listan:
rolleyes.gif

http://www.puutarha.net/ruususeura/b-svens...s-rosenb-1.html

(obs att det går att fortsätta till sidan 2)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon