lena:-)
Köpte Gloxinior tidigare i höstas, dom var vackra och satte bra färg i köket. Tyvärr så varade det inte så länge så jag köpte två krysantemum för några veckor sedan...dom kastade jag igår ...ursch och ve och fasa..trista..vedervärdiga..vissniga...
Vad skall man köpa för blommande växter för att sätta färg i köket..( norr/väst tror jag) Allt som finns i butikerna "enmasse" blir till bleka taniga enstöringar när man tar hem det.
Det är ju juletid men julstjärnorna tycker jag uppför sig på samma trista vis....50 stycken på en hylla i butiken är ok, men två stycken i var sin ände av fösnsterbrädet...nääe ........

blink.gif sad.gif sad.gif blink.gif blink.gif blink.gif
wolkenkrabber
sidenblommor? rolleyes.gif

nee inte vet jag? St paulior brukar ju vara tacksamma...
pisanggoreng
Kryddor, kanske? De kan man ju äta upp istället för att slänga... tongue.gif
Fenja
Den där växten som kallas våreld eller höstglöd allteftersom årstiderna är väl ganska tacksam!
Mvh
Fenja
LenaTuring
CITAT (Fenja @ 18-11-2004, 17:56)
Den där växten som kallas våreld eller höstglöd allteftersom årstiderna är väl ganska tacksam!
Mvh
Fenja

Det har ju kommit en massa trevliga varianter av dem nu, både till form och färg på själva blommorna. Några ser ut som små rosor andra har lite större blommor i flockarna än orginalet.
Jag köpte en för ett tag sedan som hade fransiga vita blommor.
lisselbo
Azalea, kanske

lena:-)
Oj den Azalean va både snygg och fluffig...men är inte de svårskötta?
Höstglöden har jag skippat...det är en blomma som jag inte klarar av...tror jag vattnar för mycket, eller för litet, de bara lägger av. Basilikan som jag tog in i höstas har lagt av den med. Jag får nog ställa ljuslyktor i fönstret sad.gif wub.gif
Fenja
Azaleor är kinkiga med vattningen, jag mördar dem snabbt och säkert... Vad tror du om några färgglada begonior då?
Mvh
Fenja
lisselbo
Brukar ta livet av Azaleor, men har ställt denna i köksfönstret så att jag inte glömmer den.
Azalean vill vara jämnt fuktig, helst inte torka ut.
mvh Marie
Ewa L
Jag har rent norrläge på mitt ena köksfönster, men har ändå alltid fina växter där. Det är fler än du tror som trivs med det läget.

Den här bilden tog jag nyss:

Novemberkaktusarna och S:t Paulior blommar som bäst.

Samma fönster i somras:

fredos
Satsa på två maffiga julstjärnor i fina krukor du dekorerar med mossa o julpynt, sen sätter du nånting imellan de, kanske en fin amaryllisplantering eller en hyacinth?
När det är jul så får man, eller nästan ska dekorera med mycket krimskrams.
Annars är murgröna på båge med lite pynt inte helt fel.
Evin
Apropå julstjärnor...

Köp tio stycken (eller vad som får plats) minijulstjärnor och sätt på ett led, gärna i likadana krukor. Man kan ju varva med lite olika färger om man vill.
Eller så kan du göra likadant med hyacinter. Massexponera som jag hade sagt på jobb.

En samling med kaktusar är ju oxå fint och mindre juligt om du vill ha det under större delen av året.

/E
Evin
Hittade nåt annat fluffigt som var fint

http://www.yle.fi/matochfritid/tradgard.php?id=40

Lycka till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon