Full version: Sommarfavoriter
kerstin z5-6
favoriter i år var bla
Trädpionen -buskpionen Paeonia rockii - hybrid Buskpion-Ile de France
Blommade för första gången -färgen kan förändras

Pulmapäävii-"estlänsk klematis "

Vit Clematis

Zigadenus elegans -Grönlilja i år och alla år smile.gif

Grönlilja

Meconopsis horridula

M horridula

Acer negundo Flamingo med sällskap
Flamingo o clematis

" limonium tataricum -perenn risp -en pärla till rosor -finns i lila och blått också

biggrin.gif Limonium T

(Jag har utelämnat mina favoriter bland rosor och Alunrot smile.gif -vilka är era favoriter från säsongen som gått ?
torvan
Hos mig var det många växter som inte hann visa färg eftersom jag dragit upp dom själv. Det som gladde mig mest var att dillpionen som jag flyttat från mitt föräldrahem blommade för första gången. Den är mycket gammal och jag var orolig om den skulle klara flytten. Nåt annat som alltid gör mig glad och måste finnas är krassen. I år var det "milkmaid" som blommade ända till i förrgår då jag plockade in en bukett som står i fönstret som kontrast mot all snö utanför. Din grönlilja tyckte jag mycket om den ska jag kolla upp! rolleyes.gif torvan
-asno-
Den absoluta favoriten detta år var ett litet grönt strå som jag stått på knä för att se, det är en frösådd av zigadenus som faktiskt grodde med hjälp av kerstins råd. En annan favorit var en penstemon som blommade samma år som den såddes, och det var nog tur för jag vet inte om den klarar min vinter. Dessutom min dianthus superbus som blommat som en galen i sommar och en prarie joy som är nyplanterad.
Men allt har inte blivit som jag föreställt mig, planterade en Morden Blusch som i mina ögon inte alls var så fin i färgen som jag trott sad.gif
Inte heller min isop blev bra, för där grodde ingenting...

/Åsa
fiffigafrun
Perenner.

Vit tolvguda blomma
För att den är så fin och framförallt för att den blommar först på min skuggiga, kalla framsida - står mitt framför köksfönstret också.

Lillium siberia
Maffiga och m härlig doft!

Anueller:

Kornvallmo Cedric Morris
Långblommande för att vara vallmo, trevlig pastellrosalila färg också.

Sommarljus (Gaura)
Trevlig ettåring m skirt "fjärilsstuk".

Gazania
Stora läckra blommor.

Diverse:
Clematis Sieboldiana
Mitt första (omedvetna) zonknäckeri är också en favorit.

Fler favoriter som jag inte har bild på:

- Rosen Comte de Chambord/Mme Boll. Rosen som har allt!
- Viola cornuta alba, vit hornviol. Trevlig långblommare, lätt att fröså.
fiffigafrun
Kerstin, Meconopsis horridula stämmer färgen på bilden bra m verkligheten?

Är kanske knäpp men gillar inte riktigt den vanliga knalligt blå färgen på bergsvallmo...

Finns ju Hensol Violet också men den är väl mörkare va? Vill ha nån ljusare pastellfärgad. Har du nåt tips?
Lena i Torslanda
CITAT (asno @ 19-11-2004, 10:50)
ett litet grönt strå som jag stått på knä för att se, det är en frösådd av zigadenus

laugh.gif känner igen det, precis så har jag hukat mig framför min Zigadenus-sådd. Ingen förstår att det är så spännande med några strån laugh.gif
Mia, zon 3
Åh, så fina växter..... wub.gif
Själv är jag glad åt att mina små plantor av vit rudbeckia börjat blomma (fick en kruka av en trädgårdsvän, med 7 små självsådda plantor i förra året).
Min svartröda julros blommade i våras, trots att den var ganska nyplanterad - då blev jag glad!
Annars är jag mest lycklig över att den Stora Planeringen börjar ge resultat (om än bara på papper ännu) - nu vet jag i alla fall hur jag vill göra! Fast det kommer få ta lite tid, i vår kommer barn nummer två, om allt går som det ska, så spaden får nog vila lite nästa säsong. Fast jag vet att jag ska ÅTMINSTONE så lejongap - 2-åriga sonen fullkomligt älskar dem, så det intresset vill jag stödja allt jag kan!
kerstin z5-6
Karin : ja det är rätt färg på bilden

Asno Vilken penstemon var det ? De trivs nog så bra i 5-7 som söderut för de gillar inte regn på vintern , men tål kyla bra
Var MB för ljus i den rosa färgen ? I så fall är nog John Davis en ros för dig

ja visst kan man vårda sina grässtån med stor lycka .. själv har jag en Iris lactea på år 5 .. tre strån i år .. men jag väntar smile.gif

Svart röd julros -mmmmm en sån skulle jag vilja ha ! biggrin.gif
fruberglund
Har blivit rosfantast och mina nyinköp i år är jag supernöjd med.

Min Amber Queen

Ingrid Bergman

Några saker jag ser fram emot nästa år:
Mina 5 klematis jag köpt i år.
En annan nyinköpt ros som inte hann blomma i år.
Mina nya rabatter jag ska göra till våren
+ allt jag kommer plantera nästa år biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Kajsa
Blomfavoriter 2004

I mitt album har jag 21 bilder med årets favoriter, rosor, perenner, orkidéér, pelargoner och fuchsior, att Jätterverbenan blommade i höstas gladde mig, vem vågade tro det när man satte ut sådden i snön förra vintern. Annars är det rosorna, orkidéerna som varit roligast sista året.
zaaritha
Himmelsblomma!
lotta_
Violruta som den ståtliga men ändå skira perenn den är.
Lejongap i flera färger som det blir underbara buketter av.
LenaTuring
Frösådde ett gäng Dianthus Sooty, de hann inte blomma men det blev väldigt kraftiga och fina plantor. Väntar, med spänning på de mörka blommorna nästa år.

Tycker det är roligast med egna frösådda perenner då man får många av samma sort på en gång.
-asno-
Jag hade inte bara en morden blusch, den var lite som diskvatten i färgen, jag har oxå en prarie joy som jag blev betagen i. Det blir nog då en John Davis som komplemment. Synd att jag grävt och planerat rabatt för MB blink.gif Pensemonen var en grandiflorus som inte blommat i sommar och en strictus eller hazel nåt. Frölådan tippade under transporten så jag vet inte riktigt vad det var. Men den var vacker och lavendelfärgad. Denna sommar 30 cm hög. Hoppas hoppas.... Men nästa sommar ska jag nog försöka en ny favorit - har frön från Meconopsis horridula laugh.gif laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Men ? ; är väl inget som hindrar att du byter ut MB mot PJ och eller John Davis-eller har du redan köpt o satt ner dem ?

Prairie Joy bör nog stå i bakgrund , men John D blommar ju hela grenarna ut -från marken o uppåt .. vill du hålla dem i lägre busk höjd lär det knappast vara nåt större problem i z6-7...?
-asno-
Japp - köpt och planterat. Ja allt utom MB då som är jordslagen för att komma till rabatten till våren. Men visst går det ändra sig och visst kan jag köpa mer, och mer, och mer laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det enda är väl då att jag nu har en MB som inte platsar just någon stans...

/Åsa
kerstin z5-6
jamen EN ros ... det gör inget alls den är snygg med de andra smile.gifohmy.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag tror att min favorit eller åtminstone min stora överaskning var nog Penstemon grandiflorus, frösådde -03 och blommade i sommras, den kan jag rekomendera till alla, funkar fint i vår zon 5. Sen tyckte jag att Meconopsis "Hensol Violet" var otroligt vacker. / Helen
nypan
kul att läsa vad ni har varit extra nöjda med. ganska så bra att tänka efter, fast bakåt i tiden, inför nya äventyr, så jag har gjort det också inspirerat av er.

det finaste och det som jag var mest nöjd med var vårrabatten som knäckte det mesta i mina drömmar; små vildtulpaner av alla de slag, vita pärlhyacinter i sin enkelhet, bollökar och sånt. Det var fantastisk långblomning i det lilla formatet, från och med snödropparna i mars till de sista låga vita bollökarna i juni. Till våren har jag en spännande nyhet (för mig) att se framemot, nämligen gul pärlhyacint muscari macrocarpum golden fragnance. Ska bli spännande att se om den kommer upp och om den doftar!!! Annars vart jag mest nöjd med de träden som planterades i år; trochodendron (Hjulträd) samt Maackian.
Förvisso har råddjuren käkat nu upp bladen på det vintergröna hjulträdet...men den står där, i vilket fall.
//nypan
Ullet
Mina sommarfavoriter har jag inga bilder på men dessa är det:

Pion: Bowl of Beauty.
Hade den stora turen att få ett exemplar till födelsedagspresent och det var verkligen en pion i min smak! Så grann!

Min japanska primula.
Cerise/lila och som en liten boll, ser så trevlig ut.
smile.gif

Violruta
WOW! Vilken skönhet! Vill ha fler och mer! Den lilafärgen kan lysa upp vilken rabatt som helst.

Höstphlox, Carouselle
Vilka läckra randiga blommor! Ett habegär av desslike uppkom.

Mauretanska rödmalvan.
Svarvinbärsfärgade snurriga malvablommor, så otroligt vacker.

Mina tulpaner, cremefärgade med kraftigt lila/vinröda strimmor, alla som sett dom har beundrat dom storligen.

Till våren sätter jag stor tilltro till min svartvita rabatt med getruta, riddarsporrar, aklejor o svarta tulpaner i olika varianter. Letar med ljus och lykta efter svartfärgat gräs, någon som har nåt tips? wink.gif
Helen i Piteå Zon 5
Svart gräs kan vara tex. Pennisetum glaucom "Purple Majesty" ska bli mellan 1-1,5m 1-årigt. Prövade den i sommras, i rabatten blev den liten och ynklig, blommade ej, men, de plantor som jag hade i kruka blev något bättre. /Helen
estet
Min favorit blir nog Brunnävan "Samobor" för den har frösått sig friskt!
Överlycklig grävde jag upp småplantor och planterade dem på bättre ställen och en del gav jag bort! smile.gif
Underbar färg på blommorna, bladen är brunbrokiga.

brunnäva
Ullet
Var Helen kan jag hitta frön till detta gräs? Vill bryta upp i rabatten som är mkt ljust grönt, vitt o svart i början av säsongen, vill ha nåt mörkt/svart som kan stå mot detta hela säsongen o mjuka upp lite.
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Ullet @ 01-12-2004, 19:47)
Var Helen kan jag hitta frön till detta gräs? Vill bryta upp i rabatten som är mkt ljust grönt, vitt o svart i början av säsongen, vill ha nåt mörkt/svart som kan stå mot detta hela säsongen o mjuka upp lite.

Du hittar nog på vanliga ställen där fröer säljs, COOP, handelsträdgårdar med frösortiment, m.m. tror många företag hade den som nyhet i -04 frökataloger. /Helen
Kajsa
estet
Brunnävan var läcker och färg på bladen, sådde du själv eller har du köpt en planta. Hur hög är den?
estet
CITAT (Kajsa @ 02-12-2004, 00:13)
estet
Brunnävan var läcker och färg på bladen, sådde du själv eller har du köpt en planta. Hur hög är den?

Jag har köpt den på en plantskola för några år sedan. Höjden...ser att det står 70 cm i AoT trädgårdslistor och det stämmer nog. smile.gif
Kajsa
Får väl försöka hitta den, eller frö biggrin.gif
Mia, zon 3
CITAT (LenaTuring @ 23-11-2004, 18:54)
Frösådde ett gäng Dianthus Sooty, de hann inte blomma men det blev väldigt kraftiga och fina plantor. Väntar, med spänning på de mörka blommorna nästa år.

Just det - bra att du påminde mig! smile.gif Mina 'Sooty' blommade i år, och oj oj oj vad fina! Hoppas de sår sig ordentligt! Har i alla fall skänkt fröer till höger och vänster, för de producerade MASSOR! Klar favorit! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon