Full version: träd i rabatt
-asno-
Skulle behöva lite hjäp med sortval till ett litet träd som ska stå i en rabatt. Ser på alla bilder i tidningar om allt vackert som finns, japanska lönnar och annat fint. Men jag bor i zon 7 och det känns som det enda jag vet som skulle kunna gå är sibirisk ärtbuske och det vill jag inte ha. Är det någon som kan ge förslag på bra och härdiga träd för min zon, helst inte större än 2-3 meter och med lite stam innan kronan?

/Åsa
annaridell
Du kankse kan stamma upp en buske som är härdig i din zon. Eller en uppstammad syren.
Hannele
Man kan väl stamma upp det mesta, den här aspen är ca 15 år.
annaridell
En sak jag undrar över är: Finns dvärgbjörk på marknaden???
-asno-
Jag vet inte om dvärgbjörk finns att köpa, men den är ju som en buske och blir sällan mer än en meter hög. Vacker höstfärg, men risig till sitt utseende. Dessutom växer den på myrmark, så jag vet inte hur enkel den är att ha i en trädgård.

/Åsa
Maria R
Ett träd som är vackert och passar för din zon är Prunus virginiana 'Schubert'. Det är emellertid ett träd som blir 8-10 meter högt.
Det passar inte in i ditt önskemål -ett mindre träd för en rabatt, men eftersom det är ett både vackert och härdigt träd är det ett bra tips. Kankse för någon annan del av trädgården?

Ungersk syrén, Syringa josikaea går bra i din zon, blir ca 2,5 - 5 meter hög, 1,5 till 2,5 meter bred.

Hälsningar Maria R
Betty
Det tar nog många år innan en schuberthägg blir så hög i zon 7.
Varför inte plantera ett litet äppelträd? Bl.a. vackra Resque går bra i zon 7.
-asno-
Det är väl konstigt att man inte ska kunna komma på saker själv blink.gif Vi har två stycken rescue och när jag tittar på dem är det nog så nära vad jag frågar efter som man kan komma.

Jag gillar ditt citat betty, här kommer ett till

In virtute sunt multi ascensus
Betty
Ja, ibland ser man inte skogen för alla träden... biggrin.gif
kerstin z5-6
Men har du redan två kanske du vill ha ngt nytt ? Träd i rabatt bör vara ett mindre busk träd , som inte brer ut sig o ger för mkt rotskot mm
Malus Profusion, samma typ ,MAACKIA AMURENSIS -ett underbart träd -
Som jag inte har än men avser att skaffa mig , vackert bladverk söta blommor och ett stiligt växtsätt
Betty
Jag har en Maackia, men jag föreslog inte den eftersom det är tveksamt att den skulle gå i zon 7, men jag håller med dig Kerstin att det är ett helt underbart litet träd.
Min nyplanterade Maackia i augusti:

och så en höstbild.
kerstin z5-6
Jag har för mig att den finns i en trädgård i Voullerim -är rabatten utsatt läge ?
-asno-
Ja det kan man nog säga. Nästan hela min tomt är blåsig efter en avverkning förra året som släpper in västanvinden mad.gif mad.gif
Däremot har jag ju sandblandad jord och södersluttning. Jag tror jag får stamma en gran - det är nåt vi har gott om hos mig laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Åsa
Dzad
Oj! Vilket vackert och speciellt träd! Tack för bilderna. smile.gif
Lena i Torslanda
CITAT
Ut sementem feceris, ita metes

Det säger du Kerstin laugh.gif Märkte det när jag sopade ner hela frösådden från en av backarna tongue.gif
*Birger*
Synd att du inte har mer plats sad.gif Då hade det varit kul att se hur Juglans manchurica (Manchurisk valnöt) hade gått i zon 7... Det kanske är på gränsen...Annars kan du ju alltid ha en formklippt Betula pubescens (glasbjörk), fast det är bara om du orkar formklippa varje sommar....
-asno-
Jag har jättemycket plats att prova en Juglans på, men inte just i lilla rabatten. Kanske vore kul att prova ändå, vi har en liten fin smutta som är sparad till nåt rart. Men jag vet inte om det går att få tag i den här uppe.

/Åsa
kerstin z5-6
Klart den går! smile.gif -jag är ute efter en sådan jag med -hittar jag nåt bra ex av jugulans m i vår hör jag av mej
K
-asno-
Jag visste väl att det hade nåt pris att köpa så mycket rosor laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Blomqvists har den visst. Men vi beställde i våras, det kom med buss och frakten var inte så farlig. Och mer behöver man ju därifrån laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
ohhhhhhh..... jaja ... då blir det en sån från blomkvists då smile.gif
Betty
Skulle tro att man kan få tag i en på närmare håll faktiskt... Prata med Bryggmans i Öjebyn... smile.gif
Karin i Västergötland
Jag var på Island en sommar för flera år sen. Det är i princip ett trädlöst land men jag blev imponerad över det optimistiska experimenterandet med diverse trädsorter från Sibirien, Alaska och liknande. Sett med syd- / mellansvenska ögon var träden inte mycket för världen utan mest ganska små och "skruttiga", ofta verkade de vara olika typer av stora fjällbjörkar (?), vide, små knotiga granar och annat. Men islänningarna var jättestolta och vårdade sina träd ömt. De jämförde sig också med sitt grannland Grönland, där inga träd växer alls. Så det här med klimat är relativt - det finns alltid någon annan som tycker att just mitt karga klimat är milt och avundsvärt!
Anna NV Uppsala
Skulle inte en vanlig rönn bli fin i en rabatt? vackert träd även om den är vanlig. Eller blir den jättestor även i zon 7?
kerstin z5-6
Ja den blir stor och på mindre än 5 år ..
Evin
Kan man inte ha en stamros, eller den är inte härdig kanske?

Ormhassel?

/E - kan ingenting om härdigheter, bor i zon 1, där går det mesta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon