Full version: Oxfile
Ralf
Var blev ånyo bjuden på resturang och åt kött. Av någon anledning blir man ofta bjuden på oxfile. (fantasielöst... ) Nåväl det går att äta. Men nu kommer min fråga. Hur lite skall man steka köttbiten minst?? Vad säger ni? Vad säger era kokböcker? Ibland när man får köttbiten på sin tallrik så har den stekts in 5 mm. Resten är rött kött. Det känns som om dom lika bra kunde gravat köttbiten.

Frågan: Hur lite skall man steka oxfile minst??
Lena i Torslanda
Helt en fråga om tycke och smak, många gillar ju en riktigt blodig köttbit. Själv tycker jag 2 minuter/sida år lagom för en köttbit på kanske 2 cm tjocklek. Det enklaste tycker jag är att steka den hel och laga färdig i ugn med köttermometer. Bryna den runt om och sedan in i ganska låg temp (125 gr). Då får man enkelt ett kött med den kärna man önskar.
Yin o Yang
Håller med Lena - det är bästa sättet att få till en riktigt god oxfilé tongue.gif
KURT
Äter man på resturang bör man ju få möjlighet att välja hur man vill ha den stekt.
torvan
Om det är flera som ska äta brukar jag bryna biffarna först och snabbt ut i kylan på balkongen eller in i kylen. När det är börjar bli dags att äta sätter jag in dom i ugnen på 225 gr i 10 min. Lägg gärna på en skiva chevreost om du gillar det. Det är perfekt att göra så när man har gäster för det kan förberedas långt innan. Vilket är perfekt för mig som får Lützendimma i hela huset när jag steker för jag har ingen fläkt. rolleyes.gif torvan
uno
Oxfilé är en användbar köttbit. Jag köper oftast en hel oxfilé. Gärna från Argentina. Svansdelen och en den tjocka delen, som är lite delad, blir till pytt i panna. Det som nu återstår-mellanbiten gör jag ibland enligt följande: Med en vass kniv skär jag längs med köttet så att det blir en ganska tunn platt bit. Denna fyller jag, så som en rulltårta, med godsaker t.ex en röra på soltorkade tomater och oliver samt kryddor. En smakrik ost kan ibland ingå i fyllningen. Syrliga äpplen piffar upp köttet. Sedan rullar jag ihop köttet, fäster det med tandpetare och bryner det runt om. Ner med biten i lergrytan 175 grader tills köttermometern visar ca 60 grader. Ganska uppskattat.
annaridell
edit
uno
CITAT (annaridell @ 19-11-2004, 15:45)
Är det nå särskilt med köttet från nya zeeland, förutom att det åkt över halva jorden??  :unsure:

Ber om överseende med förväxling av land. Jag menade Argentina och har justerat mitt inlägg. Anledningen till att jag köper kött från sydamerikanska djur är flera. Lägre pris och mer smakrikt än svenskt. Djuren går ute och betar året runt. Jag tror inte att de behöver lika mycket kraftfoder och medikament som en svensk ko behöver. Min uppfattning är att produktion av svenkt oxkött bör upphöra. Jordbruksarealerna bör istället användas till kravodlad vegetabil produktion.
netaave
Hel entricote, oxfilé m.m. jag köper alltid svenskt kött, gärna från ett gårdsslakteri här i närheten, steker jag i ugnen på 175 gr tills den är 60 gr i mitten, sen tar jag ut den och lindar in i folie, så får den vila nån timme ovanpå spisen, då är den perfekt, lite rosa och väldigt saftig.
anne-li i olofstorp
CITAT (torvan @ 19-11-2004, 14:17)
Om det är flera som ska äta brukar jag bryna biffarna först och snabbt ut i kylan på balkongen eller in i kylen. När det är börjar bli dags att äta sätter jag in dom i ugnen på 225 gr i 10 min. Lägg gärna på en skiva chevreost om du gillar det. Det är perfekt att göra så när man har gäster för det kan förberedas långt innan. Vilket är perfekt för mig som får Lützendimma i hela huset när jag steker för jag har ingen fläkt. rolleyes.gif torvan

[QUOTE]
mmmmmmm. så himla gott det låter, måste nog inventera kylen, fast där är inte roligt idag, det vet jag.....
Det där med dimma i köket, det får jag alltid trots fläkt, men det värsta är att jag får skridskobana i hallen, det verkar som om fettpartiklar har en speciell landningsbana på just en fläck där,,,,,
Irriterande när både jag själv och gäster står på öronen.
Så möjligheten att dels vädra och dels torka golv innan alla kommer är inte fel alls....
Ska pröva.
smile.gif
netaave
CITAT (anne-li i olofstorp @ 20-11-2004, 21:19)
CITAT (torvan @ 19-11-2004, 14:17)

CITAT
mmmmmmm. så himla gott det låter, måste nog inventera kylen, fast där är inte roligt idag, det vet jag.....
Det där med dimma i köket, det får jag alltid trots fläkt, men det värsta är att jag får skridskobana i hallen, det verkar som om fettpartiklar har en speciell landningsbana på just en fläck där,,,,,
Irriterande när både jag själv och gäster står på öronen.
Så möjligheten att dels vädra och dels torka golv innan alla kommer är inte fel alls....
Ska pröva.
smile.gif

Dags att rengöra fläkten kanske! biggrin.gif
lotta_
CITAT (netaave @ 20-11-2004, 23:04)
Dags att rengöra fläkten kanske!  :D

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eva i Skåne
CITAT (uno @ 19-11-2004, 15:32)
Oxfilé är en användbar köttbit. Jag köper oftast en hel oxfilé. Gärna från Argentina. Svansdelen och en den tjocka delen, som är lite delad, blir till pytt i panna. Det som nu återstår-mellanbiten gör jag ibland enligt följande: Med en vass kniv skär jag längs med köttet så att det blir en ganska tunn platt bit. Denna fyller jag, så som en rulltårta,  med godsaker t.ex en röra på soltorkade tomater och oliver samt kryddor. En smakrik ost kan ibland ingå i fyllningen. Syrliga äpplen piffar upp köttet. Sedan rullar jag ihop köttet, fäster det med tandpetare och bryner det runt om. Ner med biten i lergrytan 175  grader tills köttermometern visar ca 60 grader. Ganska uppskattat.

Låter gott tongue.gif tongue.gif
Kanske något att fundera på till jul, då jag tror jag ska skippa julmaten, eller annars till nyår.

Men du Uno... Pytt i panna på oxfilé... rolleyes.gif Säkert gott, men vilken lyx!!! biggrin.gif
lotta_
CITAT (Eva i Skåne @ 21-11-2004, 13:42)
Men du Uno... Pytt i panna på oxfilé...   rolleyes.gif  Säkert gott, men vilken lyx!!!  :D

Uno menar säkert biff Rydberg, jättegott!:P

Ingredienser 4 port.:
ca 600 g oxfilé, rostas ellermör, utskuren biff
1 påse (600 g) djupfryst, tärnad potatis
1 påse (300 g) djupfryst, hackad lök
ca 50 g smör eller margarin
salt, svartpeppar
finhackad persilja

Att servera till:
äggulor i skalhalvor
fransk honungsdijonsenap eller dijonsenap provençale
HP-sås

Så här gör du:
Skär köttet i 1 1/2 cm stora tärningar och putsa bort hinnor och fett.
Stek potatisen i matfett på inte så stark värme 10-15 minuter, tills den känns mjuk och fått fin färg.
Salta och peppra.
Håll potatisen varm under lock.
Stek löken på rätt svag värme i matfett så att den blir mjuk och glansig, men inte brynt. Häll på någon halvdeciliter vatten och låt det koka in med löken, som därmed inte blir bränd eller får för mycket färg.
Stek det tärnade köttet hastigt i matfett i het stekpanna. Lägg upp kött, potatistärningar och lökhack var för sig i rader på serveringsfat. Strö lite hackad persilja över. Placera ägg-gulorna i sina skalhalvor i varsin äggkopp.

Receptet kommer från ICA Kuriren. tongue.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Eva i Skåne @ 21-11-2004, 13:42)
Men du Uno... Pytt i panna på oxfilé...   rolleyes.gif  Säkert gott, men vilken lyx!!!  :D

Biff Rydberg är en smaskigt god pytt-i-panna! wub.gif

/Gunvor
uno
Nej, jag menar vanlig pitt i panna med stekt potatis, kött, lök och stekt ägg.
Viktigt, för mig, att ägget steks på låg värme i rikligt med smör som öses över äggvitan. Naturligtvis skall jag laga Biff Rydberg.
Berith
CITAT (uno @ 22-11-2004, 08:53)

*huvaligen* ohmy.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ralf

sad.gif
jag får ont mellan benen....
lotta_
CITAT (Ralf @ 22-11-2004, 08:58)

sad.gif
jag får ont mellan benen....

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
uno
Så fel det kan bli. Stor blir skillnad mellan i och y. Bättre vore om felstavningen varit ett u.
LenaTuring

tack för dagens: laugh.gif laugh.gif laugh.gif
LenaTuring
Brukar alltid be om välstekt om jag tar kött på restaurang, tror att kockar får lära sig att bara svepa förbi stekpannan med köttet tongue.gif
hera
en kock har alltid som regel att beställer men tex oxfile ska den alltid stekas blodig om gästen inte säger till om annat.
För blodig biff ,stek till blodet börjar träga fram vänd o stek andra tills blodet tränger fram där oxå klart att äta.
Medium ,stek tills saften som tränger upp är rosa vänd gör samma på andra sidan .
Välstekt ,stek tills köttsaften är genomskinlig vänd o gör samma på andra sidan.
Det är det bästa knepet om man vill steka kött olika .
Svante, zon 1
CITAT (uno @ 19-11-2004, 19:17)
Anledningen till att jag köper kött från sydamerikanska djur är flera. Lägre pris och mer smakrikt än svenskt. Djuren går ute och betar året runt. Jag tror inte att de behöver lika mycket kraftfoder och medikament som en svensk ko behöver. Min uppfattning är att produktion av svenkt oxkött bör upphöra. Jordbruksarealerna bör istället användas till kravodlad vegetabil produktion.

Det skulle bli ett väldigt tråkigt landskap när alla hagarna växer igen. Med tanke på de skäl du ger för ditt val av kött blir jag lite nyfiken på varför du inte köper svenskt kravmärkt kött?
uno
Hej Svante!

Det var ju ett tag sedan som jag skrev om oxfilé. Mycket vatten har runnit sedan dess. I februari var jag på Masesgården och åt vegetariskt. Sedan dess har jag enbart ätit vegitariskt med förstärkning av mjölk ost ägg och fisk. Att äta kravliga kvigor är nog varligt för markena.
Svante, zon 1
OK, då förstår jag. Själv äter jag kött och är lite kluven vad det gäller "matnationalism". Å ena sidan gillar jag inte den marknadsföring som går ut på att svensk mat är så mycket bättre än utländsk, för det är den inte alltid. Å andra sidan finns det miljömässiga skäl att äta svensk mat. Jag brukar alltid köpa svenskt nötkött och kyckling (lamm får jag av mina föräldrar som har egna). Resten är jag inte lika noga med var det kommer ifrån.
mulle
Den absolut godaste oxfilén är inte alls stekt, tycker jag...
Gravad oxfilé:
Gnid in en hel filé med ett par tsk konjak.
Klappa in ca en halv dl salt och en halv tsk socker och grovmalen svartpeppar.
Vira in filén i färsk dill, mycket dill ska det vara, så att köttet täcks.
Vira in allt i aluminiumfolie och lägg kallt i tre dygn. Vrid på paketet varje dag.
Ta fram filén, skölj noga under kallt vatten och skär upp i tunna skivor.
Kanongott!!!
Mulle
Gabi
Jag gillar inbakad oxfile gärna med vitlöksost blandad med creme fraiche på insidan av smördegen.

Gabi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon