Full version: Blåregn
Mia, zon 3
Hej på er alla!

Jag VILL ha ett blåregn! Hjälp mig....
Nu bor jag i zon 3, så det är väl lite på gränsen.... men jag har i så fall tänkt sätta den i ett sydväst-vänt hörn mellan huset och verandan. Grunden är gjord av jättestora stenar, och det brukar ju också "höja " zonen lite, så jag hoppas att det kan vara som zon 2....
Dessutom har jag läst om sorten 'Amethyst', som ska vara härdig i zon 3.

Vad tror ni?
Är det någon som har erfarenhet av 'Amethyst', eller den vanliga sorten i kallare klimat?

Tackar på förhand!
/Mia
CallEva på Öland
Hej Mia!
Här på Ön är det zon 1 och här är den skarpa vinden ett stööre hot än kylan.
Vårt blåregn som vi satte i våras är skyddat från västan, och vi hoppas hoppas att det ska finna sig tillrätta...

Calle på Ön som just säsongsöppnat fågelrestaurangerna
kristerh
Tror inte att zon 3 skall vara nåt problem wink.gif försök skydda den mot vårsolen
med säckväv om solen ligger på. Hade ett blåregn som bonsai i kruka som jag grävde ner i trädgården på vintern, den klarade flera vintrar och var som en fryst klump men en vår torkade den pga att jag glömde vattna wink.gif
krister
Viveka
Jag köpte en Amethyst i våras som ett experiment, samtidigt köpte min svägerska ett vanligt blåregn. Båda har vi satt det i stora krukor i skyddat söderläge, mitt står dessutom mot en växthusvägg, som bör läcka ut lite värme vintertid, även om själva växthuset är ouppvärmt. (Det 'hänger' på huset, med bara en en-glas altandörr emellan, så det brukar hållas frostfritt av spillvärmen, om det inte blir jättekallt jättelänge).

Vi har båda isolerat krukorna inför vintern med frigolit och bubbelplast, och min kruka befinner sig dessutom innanför den bubbelplast jag sveper runt växthuset vintertid.

Ska bli intressant att se hur det går.
mulle
Våren 2002 var jag i Paris "i blåregnets tid" och det ledde ju naturligtvis till att jag släpade hem en planta därifrån. Den har klarat de två vintrarna i zon 3 alldeles utmärkt, vintrar med långa perioder kring -20 grader.
Den har vuxit ordentligt (matats med hönsskit och kalk) men däremot inte blommat ännu. Man lär ska kunna få vänta i flera år på blomningen. Dessutom ska man använda sekatören flitigt för att få en kraftig blomning.
En annan blåregnsodlare tipsade mig om att inte plantera i ett alltför skyddat läge. Då kan värmande vårsol lura den att starta för tidigt och nattfrosten blir då ödesdiger.
Mitt blåregn står alldeles intill en stenmur och klättrar från östra sidan upp i ett äppelträd.
Hälsningar
Mulle
Viveka
Här är en annan kul grej. Min kompis tog frö av blåregn i Florens, jag sådde dem på försommaren. Grobarheten var väldigt hög, och resulterade i ett stort antal livskraftiga små plantor, som jag skolade ut. Jag tänker övervintra krukorna utomhus, med bara fiberduk som skydd. Kanske klarar de vintern, kanske inte. Om inte har jag ju egentligen inte förlorat någonting...
Louise i Göteborg
Som tidigare nämnts är skydd mot vårsol jätteviktigt. Mitt första blåregn dog just för att de stod för bra, kom igång för tidigt på våren
Nummer två växer och blommar sedan flera år. Det står lite längre från väggen och i sydvästläge.
Detta är zon två så med lite skydd och pyssel klarar du det nog i trean också.

Lycka till
Mia, zon 3
Aj fasen - det kan alltså vara FÖR bra i mitt fina hörn... Jag får väl helt enkelt testa och se hur det går. Hade tänkt mig en skyddad hörna med blåregn längst bak, och så en liten bänk flankerad av min blå hibiskus och min afrikas blå lilja (ska plantera ut båda, efter uppmuntran här på Odla....), och kanske en blå hortensia, om man kan få den att gilla läget.

Viveka - du kan väl komma igen med skillnaderna (om det var några) mellan den vanliga och amethysten?
Och Krister - bonsai - det låter ju hur tufft som helst! Men då måste du väl varit väldigt hård med sekatören både uppe och på rötterna? Blommade den som bonsai?

Kul att höra så många roliga erfarenheter!
Tack alla för svar! wub.gif
kristerh
CITAT (Mia @ zon 3,07-12-2004, 13:38)
Aj fasen - det kan alltså vara FÖR bra i mitt fina hörn... Jag får väl helt enkelt testa och se hur det går. Kul att så många hade så roliga erfarenheter!
Viveka - du kan väl komma igen med skillnaderna (om det var några) mellan den vanliga och amethysten?
Och Krister - bonsai - det låter ju hur tufft som helst! Men då måste du väl varit väldigt hård med sekatören både uppe och på rötterna? Blommade den som bonsai?
Tack alla för svar! wub.gif

Jo jag fick den att blomma ett par år, klippte ordentligt varje vår, den växer otroligt när den sätter fart, rötterna klipper jag inte varje år, det beror på tillväxten.
krister
*hehoc*
Mitt blåregn får bo i kruka tills vidare. Vinterförvarar det i uppvärmt växthus. Nackdelen är är det blommar redan i april (blommade redan första året) men å andra sidan så doftar det helt underbart i växthuset.
Tänkte plantera det ut nu på våren (zon 3) i syd-nordläge, dock skyddat från blåst.
kerstin z5-6
Det lät ju väldigt bra att det blommade år ett i växthus.Hur betedde det sig under vintern ? Behöll det bladen -eller kom det nya under våren ? tongue.gif
*hehoc*
Den tappade bladen utomhus på hösten. Sedan flyttade jag den in i växthuset. Musöronen och vips! en massa knoppar i febr - mars. Färgen blev dock inte så djup (i mitt tycke) som den blir i full dagsljus.
kerstin z5-6
Jättebra ! Min har haft en hel del bladfall , men behåller lite grönt o går väl på sparlåga nu ..
tack för svar
då vet jag -då är det bara att hålla tummen för att den blommar i vår då smile.gif laugh.gif
*hehoc*
Du har väl INTE glömt att beskära den i augusti? (Hårt!)
kristerh
CITAT (hehoc @ 12-12-2004, 17:13)
Du har väl INTE glömt att beskära den i augusti? (Hårt!)

Ska den inte bekäras direkt efter blomningen wink.gif har för mig att den bildar knoppanlagen tidigt och klipper man för sent blir det inga blommor året efter.
krister
*hehoc*
Jag är ingen expert på blåregn men enligt de instruktioner jag har läst på skall beskärningen ske i augusti. Jag har gjort så. Vi får väl se i vår om jag har haft bra rådgivare!Har du Karin Berglunds 'Din trädgård'?(dvs boken) Om du kollar på sidan 216 så kan du läsa om blåregn och dess skötsel.
kristerh
Jag måste ha förträngt klippningen wink.gif läste nu att man låter den växa till den höjd man vill ha den i, sedan klipper man hela säsongen, låter bara två blad vara kvar på de nya skotten, och fortsätter så.
krister
*hehoc*
Ja, så verkar det vara och sedan "putsar"(?) man i jan.-febr. Ska skaffa en till som jah planterar ut isf att plantera min nuvarande ut.
kristerh
CITAT (hehoc @ 13-12-2004, 16:07)
Ja, så verkar det vara och sedan "putsar"(?) man i jan.-febr. Ska skaffa en till som jah planterar ut isf att plantera min nuvarande ut.

Om man putsar i jan feb är inte risken stor att man klipper bort knopparna då? wink.gif
krister
kerstin z5-6
Jag har släppt iväg två rankor -som jag vill ha den -resten putsade jag i somras smile.gif
*hehoc*
Ska kolla i januari och februari OM det finns nåt att "putsa". Det ger sig. Tänker INTE putsa bort knoppar! Dom syns jättebra, dvs.,knopparna. Det är ju bl. a. detta som jag tycker är SÅ spännande med växterna! Jag lyssnar och läser på och gör ändå som jag känner verkar rätt. Ibland går man på nitar (för att man envisas med cocco grejer) och ibland gör man RÄTT när man går MOT goda råd.
Emmaibäcka
Måste bara berätta om mitt blåregn (en vit variant dock..) Som är utplanterad som experiment vid en stenladugård i zon tre (på gränsen till zon två). Den sitter i Sö läge och har ej varit täckt eller klippt på tre år, men ser fullt frisk ut! Nu vet jag ej vad det är för sort eller om den vita varianten kanske är härdigare, men ändå biggrin.gif
/Emma i Värmland
*hehoc*
Man kan ju strunta i zoner om LÄGET år rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon