Full version: okänd lilja
Pema
Hittade dessa knölar på en lilja verkar vara nått sorts frö, nu kommer det ett skott från knölen nån som har nån idé vad det kan vara och vad jag ska göra med den, bor i malmö
MVH Peter
Betty
Tja, jag skulle ha planterat den i en kruka och börjat vänta... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Knölar på en lilja, kan det vara en bulbill?

En del liljor bildar små groddknoppar (bulbiller) i bladvecken.

Exempelvis brandlilja får såna i bladvecken

Bulbillerna trillar sedan ner från plantan och "gräver" sig själva ner till rätt djup. Flera år senare brukar bulbillen ha bildat en blomfärdig lök.

Själv brukar jag bara slänga ut bulbiller där jag vill ha lökarna jag har aldrig förkultiverat dem inomhus.

Även jag skulle stoppa ner den där "löken" i en kruka med jord och ställa den svalt kanske bara någon plusgrad för att stoppa upp utvecklingen det är inte riktigt rätt tid för den att börja växa nu.
Pema
den här satt där blomman hade suttit och är ganska stor som du kan se på kryddburken i bakgrunden, den här liljan har blad som tex amarylis men dom sitter liksom på en "stam" wink.gif
Zazu
har du nån bild på själva växten?
Pema
vet ju inte hur blommorna ser ut växer på en plantskola i Malmö men bladen och resten av växtsättet liknar denna lilja fotad på annan plats för några år sedan.
Emser
Kan det där vara en Belladonna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon