Full version: Mikado Gold
marigt
Köpte en krukväxt för ett tag sen ,Det sades att den hette mikado gold, påminner om en igelkott. Det är en massa smala blad som sticker ut åt alla håll, inga vassa utan mjuka blad. Sen kommer det blomknoppar upp som är högre än bladen, ser ut som små pärlor. gnistrar inte. Jag gissar att dem slår ut som vita blommor.
Det står inte för mycket ljus inte för lite . Min står i ett ljust fönster utan direkt sol.
Det står max vatten 3 centimeter. min 1 cm.
Den har aldrig torkat ut alltid varit fuktig.
Nu vissnar den kraftigt. Bladen blir bruna och knopparna hänger.
Är det någon som kan första hjälpen för denna växt??
Blir så ledsen när den hänger
sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr finns det ofta inte så mycket info om nya växter det jag vet är att den inte vill torka ut, jag är dock osäker på om man kan ha såpass mycket vatten som 3cm på fatet de krukor jag sett har inte varit så stora och är det en sumpväxt vill den ofta inte stå alltför djupt i vatten då kan den få syrebrist. Hurpass mycket ljus den vill ha är jag osäker på ljuset är ju ganska dåligt den här årstiden.

I Viola (yrkesodlarnas tidning) har jag dock läst i en pytteliten artikel om växten att beräknad livslängd hos konsument är 2-3mån så har du haft den i ett par månader så är det kanske normalt att den inte hänger med längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon