Full version: Malus B 396?
annaridell
Någon här som vet något om grundstammen Malus B 396????
Sven Karlsson
Hej.
Jag har beställt 25 av denna grundstam. Har i vintras ympat 25 av en nära släkting B491 och det gick bra. Har ochså B9 som ochså är bra.
B396 är för sandjord och startar tidigare på våren. Den invintrar sig bra på hösten. Härdig i norrland på detta sätt. Jag använder den som korgdongstam, blir c;a 3m hög. Såg hoss Stockmora plantskola (ligger i zon Vl) B9 som stamträd Den är enligt amerkarerna härdig till -34grader och stod där som mucket härdig. Den ger något härdigare sorter en till två zoner bättre? Jag har även tre träd med A2 stammar. Dessa har svårt i våra trakter att klara mer än två fem år sedan dör de utan vidare en vår. Spruken bark eller bara dör utan förklaring. Jag är på detta sätt lite allmänt ompratad som nu har 40 äppleträd zon lll-vl i zon 5 där jag bor och bara sandjord. I febr.05 får jag 25 B9 och 25 B396 att ympa och då blir det bara finskt ympris. De skall vara som fristående spalje i väst - öst. De är zon v-vll så de får det kallt om "öronen". I dag har vi -20grader. Kommer att ympa plommon på Prunus st. juliun Inra ll som klarar -34 grader enligt USA. Jag har ett 10-tal som jag inte behöver. Skall ympa Persikor och Aprikorer på några på en sydvägg givitvis och en del andra trix för att klara dem. Lycka till med B 396 ett gott val i norrland.
Karin i Västergötland
Intressant! Vet du något om hur stort / gammalt trädet blir?
*Birger*
Mycket intressant! B9 är en intressant grundstam, även för den professionella äppelodlingen. Den är likvärdig med M9 i växtkraft och avkastning (något lägre) men har, som du säger, en mycket god vinterhärdighet.

B396 vet jag inte så mycket om och du får väldigt gärna skriva tillbaka och berätta hur det har gått smile.gif

Jag skulle tro att din A2:or har en sämre vinterhärdighet på sandjord och har det då varit en dålig sommar med mycket torrt väder och/eller hård vinter med mycket barfrost har A2:orna säkert gått in i vintervila för att aldrig vakna upp igen. Detta händer ju även i lägre zoner, tyvärr. A2:an rekommenderas väl annars till max zon 5.
Sven Karlsson
B396.
Vet ej åldern men en 15-25 år brukar det vara. Då är min tid ändå ute. Jag kommer att ha en 100-150 trän på en mycket lite tomt. Spalje avstånd 50 cm. B9 och B491 har jag på 40 och 60 cm avstånd. U-spalje är 60 cm.
(Den person som kan mest om desa stammar är Eko-odlare Erlandsson i Hallstahammar som gjort att vi fick dem i Sverige enligt det som sagts mig.) Stammarna tål en -34grader C. Enligt POMOLOGEN nr3-04 står det att B396 och B491 har bättre knoppsättning än B9.Tidigt ger den frukt och blir c;a 2,5-3 m hög Men den fodrar som vanligt att sätta E-ympris på den om man vill ha ett friskt träd. (Jag skall ha finskt ympris zon 5-7. Går redan och väntar på slutet av febr.05 med full vinter att i källaren ympa dessa.)
Karin i Västergötland
100 - 150 träd på en liten tomt - vilket projekt! Kul att det finns människor som går sina egna vägar och genomför ovanliga idéer. Du får fortsätta rapportera hur det går i din kalla zon!
Cilla
Kul att du experimenterar med detta Sven! Verkar som att du är medlem i Pomologiska sällskapet också. Hoppas att du fotar till Pomologen!

Jag har satt lepagehäck och experimentland med B491 och försöker hitta bästa sätt att föröka den grundstammen hos mig. För två år sedan satte jag ett 10-tal B396 men fick inte en enda ymp att ta sig på dem. Ändå växte de rätt hyggligt på platsen. B491 har jag normala ympningsresultat av, vet inte varför jag är så dålig på 396an. Märker du någon skillnad?

Hos mig växer B491an klart starkare än 396an. Är det likadant hos dig?

I något samtal med Erlandsson berättade han om härkomsten av de här B-grundstammarna. Om jag inte minns helt fel tog han in dem från Ryssland. Härdigheten hos dem verkar iallafall bättre än M-stammarna.
Åsa, mälardalen zon 2
B:et står för Budagovsky

Som jag har förstått det så kommer Budagovskygrundstammarna från detta "lantbruksuniveritet" i Ryssland som ligger i tambovregionen.

http://www.ceebd.co.uk/ceeed/un/ru/ru516.htm

Ska se om det går att infoga länk till denna kartbild i krysset ska tambovregionen ligga:
http://www.traveljournals.net/explore/maps...26533-large.jpg

Själv trodde jag nog att grundstammarna kom från något ställe längre norrut i ryssland.
Sollan
Det hela låter som ett ryskt bomblan från 1947, men jag antar att det handlar om äppelträd? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon