I väntan på växthus kunde jag inte hålla mig från att köpa en fikonplanta i kruka nu i oktober (vet ej vilken sort, bor i zon 4). Enligt expediten kunde man ha den i rumstemperatur över vintern, i brist på svalare, men då fick man hålla noga koll efter ohyra. Eftersom jag så hemskt gärna vill se denna vackra växt varje dag har jag chansat på att detta ska funka. Där finns dock några minibaggar som jag omsorgsfullt mosar varje dag... Frukterna växer! Men kommer det här att lyckas...? Enligt andra fikoninlägg på denna sida verkar vinterförvaring i mörker vara att föredra.
undrar *sanna
kerstin z5-6
19-11-2004, 17:55
Min står inte i rumstemp, men närapå + 15 grader o mår utmärkt -fast tillskottsljus är nog behövligt om du har den varmt
Vad bra! Vi bor i ett gammalt hus med fint dragiga fönster, så där kanske temperaturen håller sig kring 15. Har du något tips mot ohyra. Eftersom frukterna kanske skall ätas (om man nu lyckas) känns det lite fel med såpa.
*sanna
Åsa, mälardalen zon 2
19-11-2004, 18:28
CITAT (*sanna @ 19-11-2004, 18:03)
Vad bra! Vi bor i ett gammalt hus med fint dragiga fönster, så där kanske temperaturen håller sig kring 15. Har du något tips mot ohyra. Eftersom frukterna kanske skall ätas (om man nu lyckas) känns det lite fel med såpa.
*sanna
Om det inte finns frukter på växten nu kan du spruta på med vad du vill, de flesta medel som finns för hobbyodlare stannar inte kvar på eller i växten någon längre tid. Provado plus är nog det medlet som stannar längst (ca 1 vecka) ifall det är medel man sprutar på växten. Så har du räknat med frukter nästa säsong finns det inte minsta spår av bekämpningsmedel när frukterna ska skördas.
Men innan bekämpning bör man försöka identifiera ohyran.
kerstin z5-6
19-11-2004, 19:40
Provado både sprut o pinne kan vara vägen till överlevnad under vintern , så det kanske du måste ha ändå .... som åsa säger så försvinner en besprutning relativt snabbt , har du frukt på vet jag inte
Såpa är ju helt ofarligt/ så det kan du ha -även på dina frukter
Spinn däremot -då hjälper bara Provado
Tusen tack, Åsa o Kerstin!
Vilken lyx att så snabbt få kontakt med stor kunskap!
Det finns redan nu ett tiotal ganska stora frukter så det får bli såpa över jul...
kristerh
20-11-2004, 16:00
Min brukar gå i vintervila även om den står i vanlig rumstemp, så bli inte förvånad om den fäller sina blad, det kommer nya till våren.
krister
Hej Krister!
Brukar du behöva tänka på något särskilt under vintern? Problem med ohyra?
/undrar *sanna
kerstin z5-6
21-11-2004, 19:49
Inte Krister men ,
det är mycket som berstämmer sig för att gå i vila , trots ljus , mm
Det som händer då är att växtern avstannar sin cirkulation av vatten o näringsbehov och behöver därför minimalt med vätska .Det du i så fall ska tänka på är att inte övervattna .Dessutom lär alla ev frukter ramla av -men det är ingen panik för nya kommer senare på säsongen
K
kerstin z5-6
21-11-2004, 19:51
problem med ohyra har man bara om det finns blad på växten
K
Fick ett litet fikonträd av en god vän i sommar, har det inne och det har bara blad i toppen nu, men jag har stuckit ner ett par Provadopinnar i förebyggande syfte mot ohyra, så får vi se.
kristerh
22-11-2004, 12:56
CITAT (*sanna @ 21-11-2004, 19:41)
Hej Krister!
Brukar du behöva tänka på något särskilt under vintern? Problem med ohyra?
/undrar *sanna
Nej, den fäller bladen, och får därmed ingen ohyra, det som kan komma
om den nu skulle behålla några blad är spinn, men det håller man i schack med provado plus.
krister
Är Provado biologiskt eller "giftigt"?
/undrar *sanna
Kan vi inte få se någon bild på Fikonplanta - blir jättesugen på en sådan
kristerh
23-11-2004, 09:29
CITAT (*sanna @ 22-11-2004, 20:20)
Är Provado biologiskt eller "giftigt"?
/undrar *sanna
Det är nog inte biologiskt

fast det försvinner ur plantan efter en vecka står det på flaskan.
krister
Carina i Västerås
11-01-2005, 15:21
Har ett litet fikonträd som jag dragit upp från frö.
Står ute från tidig vår till sen höst, förlänger säsongen genom att ställa det i växthuset. Står inne i vardagsrummet hela vintern i ett soligt men svalt fönster.
Fikonet tappar varje höst alla blad, vattnar då sparsamt. Såg härom veckan att det börjar komma nya blad.
Tycker inte det är så svårt att få det att trivas, enda kruxet är att få frukt på det. Har hittills aldrig lyckats.
Är det ngn som vet hur man gör för att få fikon att blomma och sätta frukt?
Hälsningar Carina
Hej!
När det gäller fikon har jag läst att man inte kan så fikon hur som helst för den sorten som växer utomlands befruktas av en stekel som inte finns i Sverige. Så det krävs speciella självpollinerande sorter hos oss. det kanske är ditt problem. För övrigt är det viktigt att låta fikonträdet få sin vintervila så att det tappar alla blad. Annars blir skotttillväxt och fruktsättning lidande. Allt enligt Truedsson.
Gabi
Hej!
Min fikonplanta (som var upphov till det första inlägget i denna fråga) utvecklade flera frukter under hösten, de trillade sedan av en efter en, den sista hängde kvar till nyår! Några blad har fallit men de flesta är kvar. Krukan står i ett halvsvalt söderfönster, verkar trivas men dricker mycket vatten. Det kanske inte är meningen så här års, vintervilan verkar inte infinna sig.
/*sanna
Hej Sanna!
Din fikonplanta kanske står för varmt... de tål tom minusgrader.
Gabi
Mia, zon 3
19-01-2005, 11:46
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-11-2004, 19:51)
problem med ohyra har man bara om det finns blad på växten
K
Fast sköldlöss suger gärna ihjäl stammarna även om bladen ramlat av? Det var det som hade ihjäl mitt förra fikonträd under vintervilan.....
kerstin z5-6
19-01-2005, 12:31
Ja sköldlöss är en kategori för sig .. de fanns väl där innan bladen föll ?
jag har lyckats rädda en annan vedartad växt med sådana .
provadopinnar i tre omgångar tog kål på dem
Mia, zon 3
19-01-2005, 16:07
Vet inte när de dök upp, de har ju en förmåga att inte synas förrän de är arméer....
Men Provado-pinnar - funkar det även på avlövade saker? Numera brukar jag duscha lövfällande plantor med såpvatten både innan och efter bladfallet, men det är ju inte 100-procentigt.
kerstin z5-6
19-01-2005, 20:11
nej -det är därför jag drogar all stora krukor med pinnar när jag tar in dem från sommarvistelsen , rosna avlövar jag -övriga får bara pinnar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.