astrid.m.s
19-11-2004, 17:57
Jag har ett fint Paradisträd men det kommer även upp ljusa svampar som jag inte vill ha! Provade med att ta bort all jord och sköljde med vatten mycket noga tyckte jag. Rengjorde även krukan med hett vatten. Det hjälpte tydligen inte, spororerna verkar kommit med för det kom nya svampar efter ett tag. Även annan blomma (Prästhavre) har fått som en "kaka" på jorden som luktar svamp. Den gjorde jag likadant med och tog en annan kruka vid omplanteringen.
Blommorna verkar inte må dåligt av svampen.
Behöver råd hur jag kan gå tillväga eller om det finns något medel man kan köpa och vattna med så man får bort dessa sporer från jorden.
Atamon brukar råda bot på det där (spraya på ytjorden), samt att du kanske kan vattna dem något mindre så att det torkar mellan vattningarna.
Mvh
Fenja
astrid.m.s
22-11-2004, 12:26
Nu har jag skaffat Atamon och har sprayat på enl. ditt råd så får jag hoppas att det inte kommer upp nya svampar! Tack för hjälpen!
jag har märkt att svamp kommer i en del krukväxter framåt hösten och jag tror att det beror på att jag från mars-nov vattnar med regnvatten. För sedan försvinner svampen i slutet av dec ung. och då har jag ju vattnat med vattenledningsvatten ett tag. kan det vara så???
mvh
norpydorp
23-11-2004, 11:43
jag brukar också få nån svamp i en del av mina blommor som jag inte lyckas få bort!
I min clivia har jag haft i flera år...kan vara därför den aldrig blommar??
Har ockå i en fredskalla å det brukar dyka upp i en apostlalilja.
Men nu på senare tid har jag kommit på att det beror nog på att just dom blommorna står mörkare och kallare och förmodligen lite blötare än andra blommor som jag har. Vad tror ni om det?
Svampen som är i krukorna är som gulvit- aktiga småkulor som sitter ihop med varandra...hjälper inte hur mycket jag byter jord ,vattnar med pyrex eller provadopinnar
Atamon , var köper man det?
/Norpis
Blomstertanten
23-11-2004, 12:08
CITAT (norpydorp @ 23-11-2004, 11:43)
Atamon , var köper man det?
/Norpis
Finns att köpa i livsmedelsaffärer
Funkar även mot lindrig fotsvamp !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.