Full version: Små orkidéplantor
boffia
Tjena.

Tog med små orkidéplantor uppdrivna i näringsgel i steriliserade E-kolvar från en orkidépark i Kuala Lumpur i januari. Hade ett himla sjå att få dem att överleva när jag kom hem och planterade om dem... Men några klarade sig.

Nu står det i ett förslutet akvarium planterade i orkidéjord i väldrenerade formar upppallrade på korkar. I botten på akvariet under korkarna ligger fuktig mossa. Arrangemanget är gjort för att plantorna ska ha fuktig luft utan att rötterna ska behöva stå i fuktig jord.

Har funkat rätt bra under vår och sommar men nu börjar de se hängiga ut. Och min fantasi har sinat... Nån som har några tips om hur jag ska pyssla om dem?

Enligt Botaniska Trädgården i Uppsala så dröjer det ca 7 år innan de är så stora att de börjar blomma. Kul om någon av dem överlevde så länge...

Tacksam för tips
Sofia
GoSatta
dom flesta brukar behålla dom i flaskorna tills dom helt enkelt är för stora för att ha kvar, allt för att inte störa dom för tidigt, sen gör du nog rätt som lägger dom i ett akvarium för att hålla en bra luftfuktighet, ljus är också viktigt har du extra ljus till dom? och isåfall vad?

Ska själv ner nu i vinter och tänkte också köpa lite vad betalade du för dom?
Alpiner i Halmstad
Vet du något om plantornas föräldrar. Det finns många att välja mellan.
Har Du något namn på flaskan.
Annars är det svårt att ge råd.
M.v.h. Bernt
boffia
TACK för svar!

Jag har plantorna på kontoret där det är lysrörsbelysning. Vet inte vad det är för styrka på lysröret. Fast orkidéer ska väl inte ha för mycket ljust heller?

Orsaken till att jag planterade om dem så tidigt var att jag hade flaskorna i ryggsäcken medan jag luffade runt så de blev lite omskakade (!) så näringsgelen hamnade lite överallt och satte igång ruttningsprocess i bladen.

Jag köpte två olika sorter, vet tyvärr inte namnet på någon av dem. Den sort jag har kvar är en framodlad sort, kostade typ 60:- för en flaska. Den andra sorten var en ovanlig icke-korsad djungelsort som kostade det dubbla. Men dessa små djungelplantor klarade inte omplanteringen tråkigt nog, eller kanske det var resan som tog knäcken på dem…

Kul att du också ska dit!! Hoppas du hittar några småplantor och lyckas med uppdrivningen!

Sofia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon