Full version: Vindruvor
boffia
Hej.

Jag har sen i vårvintras tre vindruvsplantor som är några decimeter höga. De har stått innomhus hela tiden. Är lite orolig för hur de ska klara sig under vintern.. Vill de ha svalt och hur svalt isåfall? Vill de ha mkt ljus även under vintern?

Tacksam för tips!!
Sofia
kerstin z5-6
jag har mina -både små och flera meter långa i + 15 med ljus från lysrör 15 tim / dygn
flower
jag har mina fröodlade vindruvsplantor i rumstemperatur (ca 21 grader) med tilläggsbelysning.. ser inte ut som de tar någon skada av det än så länge iallafall..
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar alltid ha mina småplantor av vindruvor utomhus eller i kallväxthuset. Är det sorter som är härdiga i sverige + de får sakta vänja sig vid svalare klimat så brukar det inte vara några problem med övervintringen här i mälardalen.

Är det plantor som inte fått vänja sig sakta vid kyla utan har odlats inomhus, så bör man nog ha plusgader åtminstone vid övervintringen. Har de förvedat sig så borde det gå bra att ha det ganska kallt (nedåt noll) förvedade vinrankor brukar må bra av att gå in i vintervila(=tappar bladen).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon