gräskarln
20-11-2004, 15:59
Min granne håller just på och bygger ett tvåvåningshus nära min tomtgräns.
Jag behöver snabbt ett högt insynsskydd. Vad väljer jag ?
Gräskarln
Hej och välkommen hit!
Det är lättare att svara på din fråga om man vet i vilken växtzon du bor och under vilka förhållanden häcken ska stå: Sol-skugga, vilken sort jord, kraftig vind etc. Har du några önskemål på häcken, barr, blad, blommande, bär eller mågot annat? Snabbast är oftast att sätta upp en rejäl spalje med klätterväxter...
Mvh
Fenja
andreas i uppsala
20-11-2004, 18:10
murgröna kanske?
magiana
20-11-2004, 19:17
Tuja kanske? Växer rätt fort och kan bli skyhögt. En här i närheten har en kort tujahäck mot gatan och den ser ut att växa ända upp i himlen. Tät är den också.
Annars går det ju kvickare med ett plank eller en spalje. Bokharabinda är ju en klätterväxt som drar iväg på höjden rätt raskt. "Arkitektens tröst" kallas den ju också.
zaaritha
20-11-2004, 23:16
Salix, poppel.....
Vilket väderstreck är det? Om tomtgränsen du vill skydda tex är på norsidan så är det ju toppen, då skulle jag smälla upp en idegranshäck eller en tujahäck. Då blir det en skyddad solig södersida på din sida om häcken, som du kan ha en maffig rabatt eller härlig fikaplats mot.
Jag ar själv två längor med 2-våningsradhus längs ena tomtgränsen och funderar på hur insynsskydd ska kunna ordnas. Det är tyvärr södra gränsen så höga vintergröna växter skulle nog göra att det blev alltför kallt och skuggigt på insidan eftersom det blir en ny norrsida om man säger så. Jag kommer nog att satsa på mindre träd och högre buskar i friväxande buskage som inte behöver hållas efter så mycket som en klippt häck. Tänker mig att jorden värms upp hyggligt snabbt då om våren när löven är små, till skillnad från hur det blir i kompakt skugga av vintergrönt.
Intressant att höra vad du bestämmer dig för, du kan väl skriva och berätta.
gräskarln
05-12-2004, 14:55
Tack för era tips. Vad gäller växtplats så är det i Stockholm och södra gränsen av min tomt. Men denna är rätt stor så skuggan gör inte så mycket.
Gräskarln
Ludvig Johansson
20-12-2004, 09:56
Fläder växer rätt snabbt och så kan du göra saft.
Bambu är trevligt om läget inte är alltför vindutsatt (kan funka ändå men det skär ihjärtat när de slits hit och dit i vinden). Bambun är grön på vintern. Inga problem med klimatet i Stockholm.
Annars kan du bygga ett ca 2m högt rutnät av tunna lister och låta ngn vacker klängväxt klättra upp på den. Murgröna är ju vintergrön vilket är bra (som Andreas föreslog). Annars finns det många andra fina. Kaprifol är ju grön rätt länge. Ett gäng vinrankor (tex Zilga) vore rätt coolt.
mvh
Ludvig
Tujan växer rätt fort om du hjälper den.
Lägger blåkorn till den så har du en häck ganska fort.

Ta o gör ett plank o sätt tujan innanför när dom är stora nog riv planket.
*hehoc*
13-01-2005, 18:49
Har själv varit en gång i den situationen. Köpte 2m höga Thuja drabant (tror jag att de hette) och vips hade jag en hög häck. Efter fem år var den 'hur hög som helst' och tät! Glöm för sjutton bödlar inte bara att vattna den ordentligt på hösten så att den inte råkar ut för frosttorka. Jag bor på zon 2/3 och den planterades mot väst, men jag tror att den går att plantera åt vilket väderstreck som helst. Thuja går också att klippa, dock inte i höjden förrän den har uppnått önskad höjd, så att du kan hålla den lagom smal.
Mary Lou
18-01-2005, 16:12
Är det någon som vet var man kan få tag på 2 m höga tujor och vad de kostar?
Vi har nyligen flyttat och märkt att häcken, troligtvis bok, runt huset är väldigt gles på vintern och vi har förlorat det insynsskydd som där var på sensommaren...
Vi har funderat på både staket och mur men en tujahäck som blir 2 m direkt hade ju varit perfekt!
-Maria
Solstrålen
05-02-2005, 15:42
Höga tujor är oftast beställningsvara - vilken bra trädgårdshandel som helst bör kunna beställa hem åt dig. Själv har jag en snart tre meter hög tujahäck som planterades för två år: Bra skydd mot spionerande grannar som stör! Rådet att sätta upp plank mot grannar rekommenderas ej. Plank kräver bygglov!! Dessutom måste grannen tillfrågas innan bygglovet ges - så det är väl inte så lyckat!!
Precis, plank behövs bygglov för om det är högre än 90 cm (kan vara olika beroende på kommun) ÄVEN om grannen tycker det är ok. Spalje är det om det är mer luft än trä, ex 5 cm emellan 45mm trä. Och det får man bygga i alla fall 180cm högt, jag tror hur högt som helst, men det ska ju vara en rimlig "mur".
Jag tycker personligen att en tujahäck är väldigt kompakt, nästan väl utestängande. Vilket du kanske gärna vill ha. Många grannar här har det och det är väl därför jag tycker det är trist. Kan möjligtvis vara kul med någon klematis eller eldkrasse klängandes i. Men avenbok gillar jag som häck, köps ganska hög och har bladen kvar över vintern, fast den är väl inte härdig hos dig?
Vi har också en granne i söder med två-våningshus och även en i norr, som inte stör oss . Vi har byggt spalje och satt klätterhortensia, pipranka och vildvin på. I siktlinjen där vi vill ha mindre insyn har vi planterat ett tulpanträd som tar insynen från deras andra våning till vår "myshörna". På vintern gör det inte så mycket med insynen.
De har även byggt ett poolhus precis i tomtgränsen. Kul med 3,5 metersvägg 15 meter lång. Men vi ska bygga en spalje även här och ha murgröna på. Roligare att se på än deras grå vägg.
Poppel är nog väl kraftigväxande för en villatomt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.