Halaj!
Jo, jag minns en diskussion (förra året, vid den här tiden) om när det är dags att ta ympkvistar.
Tyvärr kan jag inte hitta den igen. Antagligen är det skit bakom spakarna.
I alla fall, Cilla påstod att ympar på stenfrukter skall tas innan nyår.
Hannele menade att de kan tas senare än så.
Jag tog ympkvistar (körsbär, ingen aning vad trädet heter) precis efter nyår förra året. Jag la dem i jordkällaren som håller 2-4 gr. + på vintern.
Resultatet? Det funkade inte alls. De där stendöda pinnarna sitter fortfarande fasttejpade på mitt träd. Inte ett liv i dem.
Kan se flera orsaker till misslyckandet:
Jag kanske skulle ha virat in kvistarna i blött tidningspapper och lagt in paketet i en soppåse el. nåt för att säkerställa att de hade de fuktigt under sin vintervila.
Jag kanske skulle ha valt en annan ympmetod. Jag valde den där man gör ett 45 gr. snitt i grenen och detsamma i ympkvisten.
Kanske fick jag inte bra ”kontakt” mellan grenen och ympen.
För mycket ympvax?
Fast jag tror att jag ympade alldeles för sent. Minns inte riktigt när det var, men knopparna på trädet hade hunnit att spricka.
Frågorna.
Vad händer egentligen ifall man tar ymparna senare, säg Feb, Mars el. så?
Skulle man kunna använda krympslang för att binda ympkvisten till grenen?
Det var ett djävla meck att fästa ympen på grenen, och jag känner på mig att det inte blev bra.
Det skulle vara en lysande metod till detta, men jag är rädd för att det blir för varmt. Man måste använda tändare istället för varmluftspistol. Nån som provat?
//T