Full version: Ympningsdags?
Tapio
Halaj!

Jo, jag minns en diskussion (förra året, vid den här tiden) om när det är dags att ta ympkvistar.
Tyvärr kan jag inte hitta den igen. Antagligen är det skit bakom spakarna.

I alla fall, Cilla påstod att ympar på stenfrukter skall tas innan nyår.
Hannele menade att de kan tas senare än så.

Jag tog ympkvistar (körsbär, ingen aning vad trädet heter) precis efter nyår förra året. Jag la dem i jordkällaren som håller 2-4 gr. + på vintern.

Resultatet? Det funkade inte alls. De där stendöda pinnarna sitter fortfarande fasttejpade på mitt träd. Inte ett liv i dem.

Kan se flera orsaker till misslyckandet:
Jag kanske skulle ha virat in kvistarna i blött tidningspapper och lagt in paketet i en soppåse el. nåt för att säkerställa att de hade de fuktigt under sin vintervila.

Jag kanske skulle ha valt en annan ympmetod. Jag valde den där man gör ett 45 gr. snitt i grenen och detsamma i ympkvisten.

Kanske fick jag inte bra ”kontakt” mellan grenen och ympen.

För mycket ympvax?

Fast jag tror att jag ympade alldeles för sent. Minns inte riktigt när det var, men knopparna på trädet hade hunnit att spricka.

Frågorna.
Vad händer egentligen ifall man tar ymparna senare, säg Feb, Mars el. så?

Skulle man kunna använda krympslang för att binda ympkvisten till grenen?
Det var ett djävla meck att fästa ympen på grenen, och jag känner på mig att det inte blev bra.
Det skulle vara en lysande metod till detta, men jag är rädd för att det blir för varmt. Man måste använda tändare istället för varmluftspistol. Nån som provat?

//T
LillaTiger
Hejsan!

Du kan ta ympkvistarna så fort årsskotten avmognat och trädet gått in i vintervilan. När trädet fällt alla blad på hösten/vintern med andra ord. Du förvarar dem mörkt och svalt med en ganska hög lyftfuktighet, så att de inte torkar. Du kan vira in dem i fuktigt tidningspapper, men akta dig för att det blir för blött, då kan det mögla.

På våren när saven stiger i träden är det dags att ympa, det brukar vara i början på mars och håller på ett par veckor, så det är bra att snabba på då. Det går att ympa på sommaren också, men nu är bästa tiden för det att lyckas.

På bilderna ser du två sätt du kan använda. Det ena gör du som du gjorde sist, två grenar av samma tjocklek som du passar ihop med långa snitt, det bör vara 3-4 cm långt. Det visar den första bilden. Vira eltejp runt snittet så att det blir tätt ock inte kommer in någon luft.

På den andra bilden använde jag en grövre gren (4-5cm tjock) Här kan du använda fler ympgrenar, ifall någon av dem inte skulle ta sig. När de börjar växa sparar du den som ser starkast ut. Du sågar av grenen och gör 2-3 snitt, ca 2cm långa, där du passar in ympkvistarna med likadana snitt.

Det viktigaste är att du använder rena verktyg och att du inte fingrar på snitten. Så lite bakterier som möjligt i såret. Det området som är precis innanför barken är det ställe som grenarna kommer att växa ihop på. Veden växer alltså inte ihop, därför är det mycket viktigt att det gröna innanför barken kommer i kontakt på motstående sida. Där finns växthormonet, och där växer det ihop som sagt.

Ni får skrika till om ni tycker att jag har fel, men såhär har jag lärt mig på skolan att man kan göra. wub.gif

[
Åsa, mälardalen zon 2
Fina bilder på ympning men jag saknar något i toppen av ympen det ser ut som en såryta i toppen och jag har lärt mig att man ska täppa till alla sårytor med ex. lackbalsam för att förhindra avdunstning eller kör du med samma metod som min morfar gjorde han satte en plastpåse om ympen som fick sitta kvar i några veckor för att ympen inte skulle torka ut.

Kan avslöja att han använde frystejp istället för eltejp och det har också jag använt och det fungerar utmärkt och den spricker upp när stammen sväller så det finns ingen risk för strypning.

Tapio: Jordkällaren låter som ett bra ställe att förvara kvistarna men de bör nog lindas in i en sopsäck eller liknande så de inte torkar. Ympris till de flesta fruktträd bör skördas nu runt december.

Har man ingen jordkällare eller liknande kan man försöka få ner dem under snön ofta klarar de att övervintras med ett snötäcke allra bäst är om man kan gräva ner sopsäcken med kvistarna en bit ner i backen.
LillaTiger
Du har så rätt Åsa, visst skulle jag haft ympvax ute på toppen också. Tror inte att jag hade något hemma då nämligen. wink.gif Men det gick ganska bra ändå. Plastpåse är också ett bra sätt att hålla kvar fukten så att inte ympen torkar ut.

Detta är ju visserligen äpple, men grunden är väl densamma för stenfrukter som prunus, också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon