Har ingen porslinsblomma än men ska köpa en eftersom jag förstår att de är lättskötta. Det finns tydligen flera olika sorter så jag är tacksam om någon kan tipsa mig om vilken som är lämplig att börja med. Jag tycker att ett vackert bladverk nästan är viktigare än hur själva blomningen ser ut.
Åsa, mälardalen zon 2
20-11-2004, 20:04
Hoya linearis tycker jag är lättodlad jag bara hakar ner den 1 gång i veckan och vattnar igenom den och den är full av blommor nu precis som det brukar vara varje höst när det gäller den sorten. Och de långa lianerna är dekorativa så den är fin även utan blommor.

(bild tagen från nätet, min planta har lianer som är mer än 1m långa)
Finns det någon sort som har runda blad?
*är helt okunnig*
zaaritha
20-11-2004, 23:23
Kolla hoya på google!
Pierre & MarieMagganTvå säkra kort om man vill läsa om hoyor och titta på ljuvliga bilder...
Har haft en endaste Hoya men den blev alldeles full med lus som jag inte lyckades bli av med så jag fick säga adjöss till hela blomman. Har inte velat skaffa någon mer sedan dess - trodde de var svåra med ohyra men jag kanske bara hade otur eller???
Jag tror du hade otur bara... Min Hoya carnosa är 25 år och den har aldrig haft ohyra av något slag.
Hoya Serpens har små runda blad!

Jag gjorde som Åsa, lånade en blid från webben!
Mvh
Fenja
Tack för alla svar och speciellt tack till Ina för de superba länkarna!
Nu är det bara att ge sig ut i handeln och se vilka sorter som finns att köpa.
LenaTuring
21-11-2004, 19:21
Undrar om inte Hoya Bella är en bra och lite typisk förstablomma när det gäller Hoya?
Den blommar ju lätt och brukar inte vara så svår.
Jag gillar min i alla fall, den är tacksam. De andra tio jag har är inte alls lika blomvilliga möjligen är de lite unga ännu.
En annan lättskött nybörjarblomma är hoya carnosa, som du "alltid" hittar i handeln. Den finns i olika varianter: helgrönabladig, med vita strimmor eller brokbladiga. Om du vill kan du få tag i skott av mig. Jag har flera carnosor. mvh Ann-Louise
Jag har ingen vidare ordning på vad jag har, men en hoya har mörkt gröna blad med silverstänk i och den blommar med stora ludna mörkröda blommor. Dessutom har jag carnosa med vitmönstrade blad och rotade linearisskott. Dessutom en mycket liten hoya med brunröda blommor som luktar mycket kola. Du kan få sticklingar om du vill.
/Åsa
norpydorp
22-11-2004, 13:44
jag tycker att retusan är häftig!
Annorlunda blad, blommorna är hel vita , mittstjärnan är mörkt vinröd
luktar lite syren.
Jag fick min som stickling förra hösten och den blommar nu!!
Mvh Norpis
Jag tycker nog att Bella resp Wee-Bella är tacksammast för nybörjare. Växer fort och blommar villigt. Har också Retusan, och visst blommar den fint just nu, men är inte så förtjust i växtsättet. Dessutom är den inte känd för att vara "nybörjar-vänlig".
Carnosa, Arnottiana, Thomsonii har alla tre vackert växtsätt, men blommar...??
Arnottianan växer däremot mycket snabbt. Ett litet skott delade jag på tre i våras. Två etablerade sig snabbt och är säkert över metern redan.
norpydorp
22-11-2004, 14:58
då har jag haft tur då...

Min växer så det knakar!!
Å jag e ju nybörjare
CITAT (norpydorp @ 22-11-2004, 14:58)
då har jag haft tur då...

Min växer så det knakar!!
Å jag e ju nybörjare
Jag räknar mig också som nybörjare, och min blommar och växer också. Kanske våra Retusor inte läst boken?
Men generellt sett skall den alltså inte vara så däringa helt lätt.
Blomstertanten
23-11-2004, 09:27
Hoya bilobata !!!
Den verkar hur lättskött som helst !
Köpte min för ungefär 4 år sedan och den har blommat oavbrutet nästan !
norpydorp
23-11-2004, 10:27
CITAT (asno @ 22-11-2004, 10:35)
Jag har ingen vidare ordning på vad jag har, men en hoya har mörkt gröna blad med silverstänk i och den blommar med stora ludna mörkröda blommor. Dessutom har jag carnosa med vitmönstrade blad och rotade linearisskott. Dessutom en mycket liten hoya med brunröda blommor som luktar mycket kola. Du kan få sticklingar om du vill.
/Åsa
asno...den där hoyan med mörkröda ludna blommor är du nåt du kan tänka dig att byta mot annan hoya till våren?
Den låter spännande
mvh norpis
Jag tror den blev populär, den med röda blommor. Har en gång samlat men inte längre, så den är en relik

Tror den hette nåt med pubica.... ja vad det nu var. Fått en hel del mail, men den som är intresserad får själv hålla reda på mig och maila igen till våren.
/Åsa
Hmm, den här tror jag det är
pubicalyx ’Royal Hawaiian Purple’: som ovan men med kraftigare fläckar på bladen och blommorna mörkare. Snygg även när den ej blommar.
/Åsa
Jagular
01-12-2004, 12:32
CITAT (asno @ 22-11-2004, 10:35)
Dessutom en mycket liten hoya med brunröda blommor som luktar mycket kola.
kan det vara en hoya tsangii kanske..
Jag har en stor sådan och den fyller hela hemmet med kolalukt nar den blommar (och det gör den mest hela tiden tycker jag)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.