Full version: cyklamen
Eva i Skåne
Varför gulnar bladen och stjälkarna ruttnar varje gång jag provar med cyklamen???
Jag köper aldrig sådana själv, men fick en för ett par veckor sedan. Nu har den max 15 blad och EN halvt utblommad blomma och några små knoppar, som kanske klarar sig från ruttningsdöden wacko.gif

Jag tycker inte jag vattnar den särskilt mycket, men det känns ändå som det skulle vara vattnet som blir fel eftersom den ruttnar.
Åsa, mälardalen zon 2
Cyklamen vill stå svalt och ljust + man vattnar den enklast underifrån det brukar inte gå så bra ifall man råkar blöta ner ovansidan på knölen. Cyklamen vill inte vara så blöt så det gör inget om den torkar upp lite emellan vattningarna (känn på vikten krukan eller stick ner fingret för att känna efter om det börjar bli torrt) När man plockar bort vissna blommor och blad ska man se till att få bort hela stjälken inga små stumpar ska lämnas kvar det brukar ofta bli gråmögel i de små stumparna.

De gulnande bladen och gråmöglet låter som för mycket vatten eller vatten ovanpå knölen.
fredos
Pröva att lägga krossad is i ytterkrukan, när den smälter får växten vatten, cyklamen trivs när det är lite svalt.
Och när du tar bort gamla blommor se till att få med hela stängeln, annars ruttnar de lättare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon