Mariaana
Vet inte riktigt i vilken avdelning denna fråga hör hemma men provar här... unsure.gif

Har några utländska fröpåsar där zonerna verkar vara uträknade för amerika...och dessa sträcker sig från 1 till 11.......Går dessa att överföra hit på något sätt? Eller ska jag bara kolla att jag är på samma breddgrad? unsure.gif

Har för mig att någon förklarat om dessa i någon tråd tidigare men hittar den inte tyvärr.....

Tack på förhand... wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan du se USDA zoner i Europa (de har dock klippt bort norra delarna av sverige). USDA zonerna är dock inte perfekta så man kan inte lita på dem till 100%.

http://www2.dicom.se/fuchsias/eurozoner.html

Vi har inte samma längd på sommar och vinter så ibland fryser växter bort som enligt USDA:s zonsystem borde funka. När det gäller perennerså kan vi ofta odla lite "ömtåligare" perenner och liknande i norra sverige utan problem tack vara snötäcke.

Om du har namn på växterna du undrar över så finns det troligtvis någon här på forumet som odlar växten som kan tala om hur växten fungerar i den zonen de bor i.
kerstin z5-6
ja vilka växter är det ? undrar nyfiken tongue.gif
Mariaana
Tackar för hjälpen wub.gif

Åsa: Ja, halva sverige är ju bortkapad.....men jag finns i örebrolän så jag vet nu ungefär vad det kan vara för zon...

Jag fick faktiskt en hel kasse fröpåsar av min sambos bror som visst skulle byta ut hela sortimentet.... tongue.gif .....(Gissa om det är feststämning här laugh.gif ) ..alldeles för många för att räknas upp här... wub.gif
kerstin z5-6
Gissar i så fall att du är i z3-4 svensk zon -kan jämföras om än inte direkt " så här
Allt med zonbeteckning 1-5 USDA zoner borde gå utmärkt ..ute -med viss resevation för z 5 usda -Är det perenner -så brukar det gå, är det buskar , träd o dyl kan det vara svårare .
Står det 6, 7, 8 9 ,10 blir de klenare ju högre siffra -10 o 11 brukar vara tropiska växter som ska odlas inne i kruka, o sommarbeta ute bara smile.gif
Lycka till
andreas i uppsala

En lite bättre och större karta....
Mariaana
Oj, ja...tack för råden och kartan.... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon