|
Hej! Fick ett körsbärsträd som doppresent till vår dotter i juni -97, sort "Gisela". Vi hade just köpt hus och visste inte mycket om trädgårdsskötsel. Det fick en ordentlig planteringsgrop med bra jord, gödsel etc, men jorden ikring är tung lera och läget ganska utsatt o blåsigt, zon 4. Har sedan dess beskurit försiktigt på höstkanten (ingen övrig skötsel, direkt...) men trädet blöder konstant. Det får ofta blommor men har endast burit frukt en gång, något av de första åren. Trädet växer om än långsamt. Kommer bären, tro? Kan blödandet upphöra av sig själv? /*sanna
CallEva på Öland
21-11-2004, 21:21
Hej där! När och varför beskär du?
Calle på den nu vita Ön
Hej! Eftersom jag läst mig till att man ska "beskära fram" en fin form de första åren, detta exemplar var ganska ojämnt, många grenar åt ett håll, mycket färre åt ett annat etc. Beskär (eller snarare ansar) i augusti-september, men i år fick det vara... *sanna
*Birger*
22-11-2004, 14:30
Jag är nyfiken på vilket sätt det blöder. Om det blöder från snittytorna där du beskär så tycker jag du ska lägga av med att skära, alternativt skära tidigare än du gör, Juni-juli i så fall. Att trädet blöder från nytillfogade snittytor är i sig inte farligt men innebär en onödig energiförlust för trädet och kan dessutom vara inkörsport för skadliga bakterier. Beskär därför aldrig ett körsbärsträd i onödan. Lämna aldrig stumpar utan skär av hela grenar intill nästa grenfäste. Alltid! Är det fråga om annan blödning så kan det vara någon typ av gummiflöde vilket oftast beror på flera faktorer som torkstress, markpackning, kall jord, kallt ovan jord, insekts- och svampangrepp och/eller stamsprickor. Beskriv gärna vilken typ av blödning det är och hur det ser ut kring trädet. Du måste ha tålamod med bär och blommor  Det kan ta tid innan du får några och helst ska du låta bli att klippa trädet då detta mest leder till produktion av nya grenar och inte till blommor och frukt.
Det blöder inte från snittytorna utan från stam och förgreningar, snarare gummiflöde. Vi har något liknande på ett par mycket gamla plommonträd, det kommer små minikart som torkar in och ramlar av. På det aktuella körsbärsträdet syns ibland något slags spindeltrådar, kanske rönnbärsmal? Hade tänkt pröva med klisterremsa men hann ej i år. Läget är utsatt, jorden lerig och säkert kall. Du nämner torkstress. Kanske har jag vattnat för lite (endast vid riktigt torrt väder) utan hänsyn till vind och uttorkning. Jag trodde väl i min enfald att trädet skulle anpassa sig till omständigheterna, jag kan vänta om det inte är helt kört... Att flytta ett träd är väl ganska riskabelt? Jag ska i alla fall sluta skära i det! Det är fint i formen om än lite "hämmat", långsam tillväxt, knotig stam... Eftersom det är en doppresent vore det extra kul om det överlevde.
*sanna
PS. I alla böcker jag läst, och det är många, står det om den viktiga, årliga beskärningen för att forma kronan, rätta till inåtväxande, främja frukt etc, men du tror inte på det , eller?
Åsa, mälardalen zon 2
22-11-2004, 16:06
Ett litet tillägg:
Gisela är nog inte namnet på din körsbärssort, Gisela är en svagväxande grundstam som man ympar in div. olika körsbärssorter på.
*Birger*
22-11-2004, 16:14
Jag tror inte på en beskärning för beskärningens skull om jag säger så. Många tror att man måste beskära vilket inte stämmer. Träd utvecklas oftast bäst utan att vi gör något åt det. Anledningen till att vi beskär är framför allt att optimera fruktsättningen och, gud förbjude, hålla det till en "rimlig storlek" *tvi* *tvi*
Tyvärr så besitter gemene man väldigt lite kunskap i trädbeskärning och ofta blir beskärningen inte korrekt utförd om man ser till syftet, nämligen att öka fruktsättningen.
Hur stort är trädet? Träd går oftast utmärkt att flytta om man är noggrann, förbereder allt i god tid och gör det vid rätt tidpunkt. Återkommer med tips om trädflyttning senare....
Eftersom trädet är "hämmat" och "knotigt" tror jag inte att den trivs särskilt bra på platsen. Flytta det till en varm plats med lättare jord om det går!
"Spindeltrådar" kan vara häggspinnmal, troligtvis inte rönnbärsmal. Detta är inte så farligt om inte hela trädet är täckt med "tråd".
Min rekommendation (om ni inte skall flytta det till bättre plats vilket nog är bäst) är att skapa en barjords-zon runt trädet där du håller ogräsfritt. 30-50 cm radie räcker. Vattna vid torrperioder och mylla ned kompost eller välbrunnen stallgödsel i små mängder under tidig höst eller efter blomningen. Gummiflödet är inte så mycket att göra åt tyvärr.
Åsa, mälardalen zon 2
22-11-2004, 16:24
Litet tillägg till mitt tidigare inlägg om grundstammen Gisela. Gisela ger små körsbärsträd och de växer ganska sakta detta är normalt. En körsbärssort som är ympad på Gisela blir bara 1/3 så stort i slutändan jämfört med om det hade varit ympat på fågelbär så att ditt träd växer sakta beror troligtvis till viss del på valet av grundstam.
+Det låter inte bra med att det är mycket lera runt trädet man får lättare gummiflöde i lerjord och tyvärr är det inte alltid bra att gräva en grop i lerjord och byta ut all jord det kan bli stillastående vatten i en sådan planteringsgrop.
Tack för alla strålande tips! Jag börjar med att pröva ogräsfri barjordszon innan det blir flytt. Trädet är ganska litet, 2-2,5 m, så det stämmer kanske med Giselastam? Om det någon gång blir några bär, hur sortbestämmer man?
*sanna
+ Birger, det låter himla sympatiskt att låta träden utvecklas utan att lägga sig i och skära. Jag har mest ägnat mig åt blommor o grönsaker hittills, men nästa gång det blir trädplantering kanske naturen ska få ha sin gång.
LillaTiger
23-11-2004, 10:04
Du kan alltid vara där och skära lite när det behövs. Ta bort döda grenar och sådana som skaver mot varann. Men annars är träd väldigt bra på att klara sig själva.
*Birger*
25-11-2004, 13:26
CITAT (LillaTiger @ 23-11-2004, 10:04) Du kan alltid vara där och skära lite när det behövs. Och när behövs det??? Alltid?? Väldigt svårt att avgöra i enskilda fall eller hur? Döda grenar kan tas bort men vem avgör vilka grenar som är felaktigt riktade och på vilka grunder?
LillaTiger
26-11-2004, 21:04
Det behövs inte alltid, om du skär bort en gren i år kanske det dröjer flera år innan du behöver göra det igen. Stenfrukter är ju ganska känsliga mot beskärning, så hellst ska man inte beskära alls efter de första två åren enligt min mening. Undantaget är då skadade och döda grenar som jag nämnt innan. =) Vilken tid som är bäst för beskärning skulle nog vara under sommaren, Juli-September. Då hinner såren läka innan trädet går i vintervila. Beskär man under vintern/våren kan trädet förblöda när savstigningen börjar på våren, då trädet inte hunnit läka såren ordentligt. Det finns så många olika knep om hur och när man ska beskära och man får avgöra behovet efter varje enskillt fall. Bilden visar visserligen prydnadsträd, men den visar ganska bra vad jag menar med grenar som växer åt fel håll. dvs innåt, skadat och om det sitter för tätt. Funderar på om jag svarade på ditt inlägg eller om jag svamlade iväg, Birger. Annars får jag väl försöka igen. Jag håller på att utveckla kunskapen om beskärningen vi lärde oss i skolan, så än är jag väl ingen hel expert på ämnet. Men jag försöker så gott jag kan.
zaaritha
26-11-2004, 21:31
Hade det vart fråga om buskar, perenner o dyl., så hade rhododendrum vart "självklar", Aklejor, rutor, enar, violer, lysing, m fl.
*Birger*
29-11-2004, 13:46
Ok, Lilla Tiger. Jag var ironisk, vilket kanske inte framgick. Det är helt rätt råd du skriver, men jag reagerade mot att du skrev: "Du kan alltid vara där och skära lite när det behövs"
Detta är något jag skulle akta mig för att skriva eftersom det kan tolkas väldigt fritt. Det är helt rätt att man kan ta bort döda och skadade grenar, men förhoppningsvis uppkommer sådana inte "alltid".
LillaTiger
29-11-2004, 18:26
Hehe. ironi ja. Det kan jag ha lite svårt för ibland. Jag undrar om du möjligen skulle kunna berätta lite mer om din inriktning som hortonom. Jag hade nämligen tänkt söka till det programmet nästa gång de har intagning, dvs 2006. Är det bättre att man jobbar något år innan så att man får lite vana från arbetslivet, eller fungerar det bra att hoppa på utbildningen direkt? Jag tycker att dendrologi låter intressant för jag älskar träd. =) Skulle bli glad om du ville berätta lite. Just ja, dendrologerna hälsade på i stadsträdgården i Karlstad i sommras när jag jobbade där, det var folk från hela sverige. Lite spännande.
*Birger*
30-11-2004, 08:26
Hm...det är verkligen kul att du funderar på att läsa till hortonom. Det kommer inte att ske någon antagning 2005, utan tidigast 2006 som du nog redan vet, vilket jag kan tycka är helt ok med tanke på den svacka som utbildningen har gått ned i. Orsaken till detta anser jag vara den dansk-svenska hortonomutbildningen som startade 2001. Utbildningen i sig var det inget fel på, men det var just detta att pendlingen till Danmark och den internationella utbildningen avskräckte en hel del sökande.
Dessutom kan jag tycka att den gamla utbildningen var en relativt populär utbildning som redan var bra uppbyggd. Men efterklokheten är ju den exakta vetenskapen och tanken i sig var ju god. All förändring är nödvändig för eller senare och det var bara synd att ledningen som lade om programmet inte tänkte igenom det hela tillräckligt noga innan de körde igång utbildningen.
Så, ursäkta min småbittra yttring. Den nya utbildningen kommer att läsas i Sverige med möjlighet till att läsa fördjupningskurser i Danmark. Mycket bättre.
Det finns ingen direkt fastslagen inriktning på hortonomprogrammet utan man får själv profilera sig genom de kurser man läser. Utbudet är väldigt stort och möjligheterna att läsa på andra SLU-universitet samt andra högskolor och universitet är mycket stor. Därför är det väldigt enkelt att skaffa sig den inriktning man själv vill ha. Det återstå att se vad kursutbudet kommer att bli i framtiden, men kompetensen på Alnarp inom dendrologi, trädvård, parkskötsel och växtlighet i urban miljö är mycket stor. Därför tror jag inte du kommer att ha något problem att fördjupa dig i dessa ämnen.
Du bör tänka på att hortonomutbildningen inte är en helt lätt utbildning i hänseende till de grundkurser du kommer att läsa. Du läser mycket växtfysiologi, biokemi, organisk kemi, biometri (statistik) och en del ekonomi. Kurserna är i sig inte särskilt svåra om du har hyfsade grundkunskaper, men det viktigaste är att du har glädje av att lära dig dessa grundkunskaper. De är helt nödvändiga och faktiskt väldigt roliga att kunna.
Jobb eller inte innan utbildning? Det avgör du helt själv. Inte nödvändigt, men absolut ingen nackdel heller. Snarare tvärtom. Åk för all del utomlands och arbeta. Parkverksamhet och fruktodling är aldrig fel att prova på om än för bara en säsong. Det kan hända att du fastnar för den mer praktiska delen av hortikultur och då kanske du hellre vill läsa till trädgårdsingenjör. Hortonomutbildningen är relativt teoretisk, men men med praktiska moment.
Min egen inriktning var egentligen utstakad från början. Jag skulle bli fruktodlingskonsulent, vinodlingskännare och inget annat. Under utbildningens gång svängde detta dock mer och mer över till dendrologi och trädvård, mycket pga den store dendrologen Rune Bengtsson på Alnarp som har inspirerat mig väldigt mycket, både som lärare och som personlig uppdragsgivare. Jag läste mest fruktodlingskurser och gjorde mitt examensarbete inom äppelodling, men arbetar numera inom parkverksamhet och arbetar då och då som allmän trädgårdsrådgivare vid trädgårdsmässor och andra trädgårdstilställningar. Detta är också en inriktning inom hortonomprogrammet jag kan rekommendera starkt. Fritidsodlingen och rådgivningsverksamhet. Mycket spännande och givande. Hoppas du har blivit lite klokare och fråga gärna mer.
LillaTiger
30-11-2004, 10:25
Det låter verkligen spännande när du berättar och jag tror att Hortonom är något för mig. Jag vet inte riktigt vad jag vill inrikta mej till, men det ger sej nog med tiden man är där antar jag. Växtförädling har också kännts lite småintressant som trädvård och annat som har med träd att göra. Anledningen till att jag inte vill gå landskapsingenjör t.ex är att jag inte tycker att det är så jättekul att hålla på med planering och sånt hela tiden vilket den utbildningen mest går ut på, projektering. Enligt min uppfattning då. Botanik är ett ämne som Anders Blomkvist här i stan förespråkar, han tyckte att det är ett intressant ämne som inte så många kan ordentligt idag. (Anders var med och nyplanterade stadsträdgården på -90 talet här i Karlstad. Jag vet inte om du vet vem det är riktigt men han är en säregen person med ett brinnande intresse för växter överhuvud taget. De stora magnoliorna han har i sin trädgård är ju helt enorma. =)) Det jag har varit lite skeptisk till var just det att man skulle läsa i danmark ochså. Men som du sa, att det bara kommer vara på alnarp numera så känner jag mej mycket säkrare. Kommer programmet fortfarande vara helt på engelska också montro? Tycker jag känner igen Rune Bengtsson, tror han var med i besöket här i somras. =) Vet inte riktigt vad man kan fråga mer, det finns ju så himla mycket saker att fråga om. Jag skriver ner det jag kommer på. Är det väldigt högt tempo på kurserna? hur pass god kunskap i kemi behöver man ha? Behörigheten är ju Kemi B, men behöver man kunna den väldigt bra för att hänga med? Hur ser det ut med lediga jobb där nere nu? Är det mycket laborationer och sådant? Hmm.. jag kommer nog på fler frågor men nu tror jag att jag nöjer mej med de där. =) Tycker att det är roligt att få lite info, så att jag är förberedd inför vad som kommer. Det är ju alltid bra att vara väl medveten om vad det kommer att innebära, så blir jag inte besviken om jag föreställt mej nått annat. Jätteglad för att du vill svara. Det där med rådgivning låter intressant med. =) Usch, det är svårt att välja när det finns så många saker jag vill läsa.
*Birger*
30-11-2004, 11:12
Fortsätter diskussionen via e-post eftersom det inte hör till tråden!
Maria R
01-12-2004, 00:23
Såg på din hemsida att du är konstnärligt intresserad -foto och måleri -kanske du skulle titta lite på landskapsarkitekt-programmet också Hälsningar Maria R -landskapsarkitekt
LillaTiger
01-12-2004, 16:23
Roligt att ni verkar gilla min hemsida. =) Ja du Maria, jag har tittat på alla trädgårdsutbildningarna på alnarp, men det är nog hortonom som drar mest. Jag tycker att det är roligt att kunna ett ämne riktigt ordentligt och det får man verkligen göra i den utbildningen. Då menar jag ner på molekylnivå. Sen är det ju ganska kul att göra om i trädgården också. Planera och skapa. Jag gjorde en damm åt mina föräldrar för ett par år sen, det va rätt spännande. Och nu när det börjar växa till sej. Usch.. att det ska finnas så många val. =( Skulle man inte kunna kombinera de två på något sätt. Du får gärna maila och berätta lite om landskapsarkitekt Maria, så jag får lite mer kött på benen. =)
Glöm inte dendrolog-ambitionerna när du funderar vidare, LillaTiger  ! Det behövs människor med kunskaper om träd och det behövs långt mer forskning än som görs idag...
LillaTiger
10-12-2004, 11:32
Hejsan Cilla. =) har du också nån rolig utbildning montro.  isåfall får du gärna berätta lite du med. Det är riktigt roligt att ni vill berätta om vad ni gör tycker jag.
*Birger*
10-12-2004, 11:57
Lilla Tiger! Fick du mitt mail?
LillaTiger
10-12-2004, 12:54
Jepp jag fick ditt mail och funderar på vad jag ska skriva mer. Sökte jobb på tekniska kontoret i trelleborg, och idag fick jag svar om att de skulle höra av sej. =) Får hoppas att det blir något jobb där. Då kan man ju åka runt å se sej om i skåne, ystad är ju riktigt fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|