Full version: Perenn tips
Emser
Hej alla,

jag har eller rättare sagt kommer att ägare av en alldeles egen trädgård... biggrin.gif

Nu till problemet... sleep.gif

Vad skjutton kan man ha på/i en norrliggande villatomt på ca 2 000kvm? Är det någon som har något tips?

Tack på förhand!
//Emser
kerstin z5-6
massor ! Z ? 3 -4 -? Norr = halvskugga skugga ?

-se mitt album växter med vackert bladverk tex ..
men vad har du tänkt ????? wink.gifwink.gif .. buskar , träd , rosor , perenner , höga låga, torvparti , fuktälskare osv osv osv

Vi kan fortsätta tråden i prydnadsväxter där den hör hemma , om det inte är just vedartat du är ute efter
Alla läser i de flesta avd smile.gif
Emser
Jag skulle nog vilja ha ett tips på ett träd typ kasnke äppelträd, gärna lite syrligt (nästan vildäppel-syrligt, tja, ni vet!?!) Eller kasnke ett päronträd....men jag vet ju inte vad dessa har för krav.
Ingrid på Västkusten
Tja Emser - talar Du inte om Dina lokala förhålklanden så får Du knappt några svar - vi vet ju inte ens VARYT Du bor? Zon? preferenser?

Om det är i Norr är det svårt med äppelträd om de knappt får nån sol alls då sol = god frukt. Bästa är att när Du är ägare av tomten att Du tar reda på jord och läge och zon och sol/skuggförhållanden och återkommer med mer kött på bena - t ex sandjord lerjord etc etc saå kan vi ge Dig bättre svar.
Betty
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 24-11-2004, 18:18)
Tja Emser - talar Du inte om Dina lokala förhålklanden så får Du knappt några svar - vi vet ju inte ens VARYT Du bor? Zon? preferenser?

I profilinfon kan man läsa att Emser finns i Uppsala zon 2-3.
Emser
Ingrid>> Just det. Samt man kanske ska lägga till att det "bara" är 200m till mälaren så det kommer nog att blåsa hårt om vintern?! Det är också rättså öppet....mycket åkermark och hagar. wub.gif
Emser
Ni kan ju iof titta på länkarna hur omnejdden ser ut! Om det kanske kan hjälpa er?!

Bild 1

Bild 2

Bild 3
Sommartorparn
Så vackert det är hos dig!

Men vi vet fortfarande inte vad slags jord du har. Bor du i Mälardalen kan man gissa att det är lerjord, men det är bara du själv som kan ta reda på det.

Vad gäller perenner för skuggiga lägen så hade Allt om Trädgård bra förslag i ett nummer i våras. Nummer 6 April 2004. Försök få tag på det numret, exempelvis på ett bibliotek.

Om det är lerjord så går ju rosor bra. Det finns rosor som klarar ganska mycket skugga.

Vad gäller fruktträd så vill de ju ha sol för att ge goda frukter. Om du inte bryr dig så mycket om frukterna så kanske en apel kan vara snygg. Krikon eller rotäkta plommonträd har det knotiga växtsätt du efterlyser. Är tåliga för det mesta.

När jag ser bilderna från omgivningarna tänker jag mig att växter från dom Uppländska hagmarkerna kan vara vackra i en naturlik trädgård. Slån, vildrosor, rönn, enar, etc....en blomsteräng. Fast det beror ju också på vad för slags hus du har.

Du kan nog få många fler goda råd om du berättar mer om förhållandena på platsen och om vad du själv gärna skulle vilja ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon