|
lena:-)
21-11-2004, 21:51
Hej på er, jag har just lånat hem en E-bok via bibblan. JAg tycker det känns jättekonstigt att sitta och läsa böcker på datorn. Är det någon av er som provat? JAg känner inte nån som har testat E-boken men det kanske finns några dator/internet hängivna här som testat.
Söndagsstilla hälsning Lena
Har aldrig gjort nån omröstning, får se om detta funkar :-)
Visste inte ens att det fanns e-böcker, måste bli knöligt i sängen.
*Felix matte*
21-11-2004, 21:55
Men är det inte jättejobbigt att läsa en bok på skärmen? Jag hade tänkt mig att börja låna talböcker... låter som mysigt att lägga sig och få en bok uppläst Kruxet är väl att orka hålla sig vaken till sista sidan
Biblioteket skiljer på talböcker för synskadade och ljudböcker för oss andra. En ljudbok kan vara både band och CD. Det är lättare att hålla sig vaken till sista sidan om man lyssnar vid t ex trädgårdsarbete.  I sängen är en vanlig pappersbok nog ett bättre alternativ. Tror jag, jag har aldrig legat vaken länge nog för att testa.
netaave
21-11-2004, 23:07
Jag läser just nu Elsie Johanssons "Glasfåglarna" som kasettbok när jag går stavgång. E-bok skulle inte mina ögon fixa.
Nej, jag har aldrig läst någon E-bok, och tror inte heller det är något för mig. Vill gärna ha med mig boken i sängen och det blir ju lite svårt. Men kasettböcker har jag provat. I sängen somnar jag efter c:a 2 minuter. Däremot fungerar det utmärkt när jag håller på med praktiska saker, sy, stryka, rensa ogräs osv. Skulle för övrigt inte klara mig om det inte fanns böcker, i vilken form det vara månde.
Kattgräs
22-11-2004, 00:37
Nix. Jag stirrar så mycket på skärmar hela dagarna ändå, så jag vill vila ögonen på "riktigt" papper. Men det är en bra idé, och bra att det finns.
Nej jag har inte läst någon E bok,klara nog inte och stirra så länge på skärmen.Kasettbok har jag lyssnat på,funkar inte i sängen.Jag kom på att jag köpte en kasettbok på rea,den har jag glömt bort.måste sticka ferdig min mössa,då kan man lyssnar på en bok.
Jag har inte läst någon men visste att dom fanns. Blev tipsad för ett bra tag sen av en odlait men har inte testat än...
Man kan ju också läsa E-böcker på PALM pilots och andra liknande mindre skärmar, man måste inte använda dator. Köper man en E-bok så kan man nog skriva ut (lånar man så kan man bara göra skärmdumpar på enstaka sidor).
Sulawesii
22-11-2004, 10:44
Nä, inga e-böcker för mig. Tycker att det är tillräckligt ansträngade för ögonen att läsa längre inlägg här på odla. Sen gillar jag böcker rent fysiskt. Vill ha ett eget litet bibliotek nån gång i framtiden. Kassettböcker brukar jag använda mig av när jag har svårt att sova. Funkar ofta väldigt fort.... Använder mig av samma kassett flera gånger, så dom håller ett tag.
När jag nu blev tvungen att åka 3 x fram och tillbaka till Stockholm (c:a 50 mil) på mindre än 3 veckor tyckte jag det var en bra idé att låna 2 böcker på CD på bibblan.
Och det var det! Klarade mycket bättre att dra ner på tempot. Måste inte sitta och köra om till varje pris hela tiden utan jag satt där jag satt. Det fick ta den tid det tog. Bra uppläsare också. (Katarina Ewerlöf resp. Samuel Fröler.) Säkert också jättebra när jag städar (dvs inte dammsuger).
Blomstertanten
22-11-2004, 15:04
Har inte läst nån E-bok ! Får inte plats med datorn i sängen Inte på toan heller Det är dom ställen jag är på när jag läser ! Om datorn fått plats hade jag i alla fall inte orkat bära den dit ! Skärmen är stor som ett mindre hus ! Och tung !
Kaktus-kanske
22-11-2004, 15:34
Jo jag har läst e-böcker till och från, funkar bra på "lappen" vid tågresor etc.
Hannele
22-01-2007, 20:34
CITAT (Blomstertanten @ 22-11-2004, 15:04) Har inte läst nån E-bok ! Får inte plats med datorn i sängen Inte på toan heller Det är dom ställen jag är på när jag läser !  Men snart kan man sitta i bussen och läsa, på tågen har undomar alltid en bärbar och tittar på film.
Har inte läst e-böcker och kommer nog inte att göra det heller, tillräckligt ansträngande att läsa på odla för mina stackars ögon... Men brukar ta in bärbara till sängen ibland och se på film.
rosentass i Göteborg
24-01-2007, 00:10
Ja!, jag inte bara lånar utan köper e-böcker (på nätet). Billigare och aktuellare. Tar kaffe och smörgås samt katt i knäet, hemma. Hur mysigt som helst!
Men har många bekanta vars ögon inte pallar för skärmen. Bara att beklaga.
Piccante
24-01-2007, 00:16
Böcker vill jag inte läsa på datorn men jag har laddat ned rapporter och har blivit prenumerant på en e-tidning.
Jag tycker vare sig om e-böcker eller talböcker. Vill ha vanliga böcker. Det hade definitivt inte varit bra för mig som har anlag för migrän att sitta och stirra på skärmen och läsa en e-bok.
krellus
24-01-2007, 08:07
Nej, men jag har börjat lyssna på Ljudböcker/Audioböcker i bilen till och från landet...
Hannele
24-01-2007, 10:15
CITAT (Rossi @ 24-01-2007, 07:23) Jag tycker vare sig om e-böcker eller talböcker. Vill ha vanliga böcker. Det hade definitivt inte varit bra för mig som har anlag för migrän att sitta och stirra på skärmen och läsa en e-bok. Man talböcker funkar väl? Skönt i bilen och i bussen.
För mig fungerar inte talböcker, jag glömmer att lyssna... Har "Änglar och Demoner", en riktigt bra bok, som jag försökt att lyssna på flera gånger men kommer på mig att nu har jag missat en massa igen, så jag gick och köpte riktiga boken istället.
CITAT (Hannele @ 24-01-2007, 10:15) CITAT (Rossi @ 24-01-2007, 07:23) Jag tycker vare sig om e-böcker eller talböcker. Vill ha vanliga böcker. Det hade definitivt inte varit bra för mig som har anlag för migrän att sitta och stirra på skärmen och läsa en e-bok. Man talböcker funkar väl? Skönt i bilen och i bussen. Nej, det funkar inte för mig. Jag förvirrar mig bort i tankarna om jag ska sitta och lyssna. Tycker dessutom att den som läser upp påverkar alldeles för mycket med sin röst, dialekt, tonläge etc. Jag vill bilda mig helt egna uppfattningar när jag läser och inte bli "distraherad" av andras tolkningar.
aanderss
20-02-2007, 11:42
nä
kristerh
20-02-2007, 11:46
Jag tycker det är jättebekvämt att läsa via ljudbok, läser ofta när jag städar eller lagar mat.
kristerh
20-02-2007, 11:48
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 11:46) Jag tycker det är jättebekvämt att läsa via ljudbok, läser ofta när jag städar eller lagar mat. Jaha nu har lag läst för fort...  e bok har jag ingen uppfattning om, trodde det var ljudböcker som menades
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|