Jag har en blomma som jag kallar Karlbergare, en kompis kallade den Novemberljus är det samma sak eller...
Jag har för mig att Karlbergare inte blommar eller har obetydliga blommor
medan Novemberljus får "spiror" med vita små blommor som den fått sitt namn ifrån.Frågan är alltså: är det samma blomma eller är dom släkt ?
(Jag har inget vetenskaplgt namn på någon av dom.)
Det här är en
karlbergare.
och det här är
novemberljus.
Det är roligt att lägga ut en fråga på den här sidan,man får svar innan man hinner blinka.
Tack det var som jag trodde. Dom är olika men kanske släkt ändå.
Novemberljus blev jag sugen på. Är den svår att få tag i och är den svår att sköta?
Nog är de släkt alltid, så här skriver blomsterfrämjandet:
Karlbergare - (Plectranthus verticullatus)
Ursprung: SÖ Afrika Skötselråd: Ljus och termperatur: I skugga, halvskugga, ljust, soligt. Rumstemperatur året om. Vatten och näring: Håll jorden lätt fuktig. Svag näring i vattnet, vintertid en gång/ månad. Att tänka på: Kraftig växt, får långa, täta, grova rankor. För stor ampel eller piedestal. Växer fort, tål det mesta. Förökas lätt med toppar. Planteras om i vanlig plantjord av god kvalité. Mycket lättskött.
Novemberljus - (Plectranthus oertendahlii)
Ursprung: Sydafrika Skötselråd: Ljus och temperatur: Ljust eller halvskuggigt, ej soligt. Rums-temperatur året om. Vatten och näring: Håll växten lätt fuktig utan att jorden blir blöt. Näring vår till sen höst. Att tänka på: Häng upp i ampel för att kunna njuta av bladens vackra undersida. Blommar utan hjälp på hösten. Beskäres på våren, stick topparna. Planteras om i god blomjord i låg, väl dränerad kruka. Unga ex. vackrast. Mycket lättskött, flerårig.
Mvh
Fenja
m-l södra halland
22-11-2004, 12:14
Någon som vet vad "stående" novemberljus med ljuslila-blåaktiga blommor
heter? för den borde väl ha ett annat namn?
mvh m-l
Visst menar du den som nu säljs på affärerna? En helt ny sort här i Sverige? Jag kan kolla upp det om du vill, har nära ICA Kvantum som just nu säljer dessa. mvh Ann-Louise
Kan det vara en:
Söderhavsljus som du tänker på?
Mvh
Fenja
Nä, jag tror inte det är söderhavsljus som M-L tänker på, har själv sett en ny variant av s k novemberljus med blåa blommor på blomsteraffärn här på orten, ska kolla upp det snarast! Är nyfiken själv!
m-l södra halland
23-11-2004, 10:41
min är inte ny- jag har haft den minst 3-4 år och jag har aldrig sett den i nån blomsteraffär (fick den av en kompis) Så jag vet inte om det är den som säljs nu. Den har mörkt gröna blad- ser väldigt glänsande ut, och har mörkare baksida - nästan lila. och den växer rätt upp- inte ett dugg hängande
blommorna liknar den vanliga novemberljusets blommor fast inte vita utan blålila
mvh m-l
CITAT (m-l södra halland @ 23-11-2004, 10:41)
min är inte ny- jag har haft den minst 3-4 år och jag har aldrig sett den i nån blomsteraffär (fick den av en kompis) Så jag vet inte om det är den som säljs nu. Den har mörkt gröna blad- ser väldigt glänsande ut, och har mörkare baksida - nästan lila. och den växer rätt upp- inte ett dugg hängande
blommorna liknar den vanliga novemberljusets blommor fast inte vita utan blålila
mvh m-l
har också en sån, den är ca 3 år och säkert 60-70 cm hög. jag vill också veta vad den heter.
mvh
m-l södra halland
23-11-2004, 10:55
Jag kanske ska tillägga att det var kompisen som jag fick blomman av som kallade den stående novemberljus- dessutom säger folk att den är ovanlig och svår att få tag på (fast kanske inte nu längre?)
mvh m-l
Sulawesii
23-11-2004, 17:20
CITAT (Eva St @ 22-11-2004, 00:06)
Novemberljus blev jag sugen på. Är den svår att få tag i och är den svår att sköta?
Nä, den är lätt och finns emellanåt i butikerna.
Tack då ska korpgluggarna hållas öppna efter den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.