Magnolia
22-11-2004, 09:24
Vad ska jag göra? En barrotad ros har kommit från Flora Linnea och nu är marken frusen. Jag har längtat efter denna ros och VILL att den ska överleva! Ska jag:
1. Plocka fram ett spett och hugga ett hål i marken, stoppa i rosen och fylla på med tinad jord?
2. Plantera rosen i en stor kruka och förvara den i uthuset tills i vår (i trädgården förmodar jag att den fryser)?
3. Plantera rosen tillfälligt i något och hoppas på att det blir tödagar inom de närmsta veckorna så att jag kan plantera den i marken?
4. Gråta en skvätt och köpa en ny krukodlad i vår...
Vad säger ni?
Kan du få hål i jorden (spett) så fungerar det definitvt bra, egenligen kan man inte plantera för sent. Man brukar också kunna jordslå växter tillfälligt genom att lägga dem ned och täcka röterna med jord, det kanske också skulle vara ett alternativ?
Gunvor Nilsson
22-11-2004, 11:40
Hör med Flora Linnea hur dom har tänkt sej!

Jag skulle bli störtarg om jag fått en barrotad ros nu!
/Gunvor
Magnolia
22-11-2004, 12:04
Det är faktiskt mitt eget fel får jag erkänna... Jag beställde sent, betalade sent och när den kom i slutet på förra veckan när jag var bortrest hade vi fortfarande plusgrader. Men Kurt hade ju några bra förslag, så jag ska börja med att plocka fram spettet och om det inte går så får jag väl plantera den ovan jord till att börja med.
kristerh
22-11-2004, 12:38
Jag skulle nog satsa på kruka i utehuset
krister
Caprice
22-11-2004, 13:23
Jag skulle satsa på uthuset...
Palntera i stor kruka, om det finns knoppar så klipp bort dessa..
Rosor är sega rackare, den klarar sig säkert..
Plantera ut den tidigt i vår..
Caprice
På Rosforum har jag nyss läst samma sak, folk som fått sina rosor sent och dom grävde ner dom i veckan. Marken är mjuk under, skotta bort snön och gräv ner dom djupt. Kupa upp ordentligt, snön är sedan ett utmärkt täcke för rosen. Men annars jag har flera rosor i kruka i garaget, plantera dom med bra jord och ha dom på sparlåga + 5 grader och lite vatten ibland, det klarar dom utmärkt. Välj vilket som passar dig.
Anna NV Uppsala
22-11-2004, 22:09
Om det skulle vara ett tunt skikt tjäle borde det fungera att hälla varmt vatten på det, och sen gräva ner i det tjälfria lagret.
Jag har just fått en omgång rosor, groparna är klara och jorden blandad, men det är 25 cm snö. Ska försöka peta ner åtminstone några av rosorna, men jag väntar nog gärna tills det inte är så mycket minusgrader.
Väl nere i jorden (djuuup plantering) och med kupning så bara grenspetsarna syns, så tror jag rosen har det rätt bra.
Magnolia
29-11-2004, 08:57
Kort uppdatering: det blev töväder så nu är rosen i jorden. Tack för all hjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.