Full version: "Badrumslampor" ute
torvan
Nu när vi är inne på utebelysning ska jag passa på att be om hjälp. Bor i ett funkishus (flerfamiljs) och är på jakt efter nya vägglampor. Det vi söker är lite större. avlånga med vitt glas. Ungefär som gamla badrumslampor men större och helst avpassade för utomhusbruk. Har sökt igenom eniros gula sidor men inte fått napp. Har ni nåt tips? rolleyes.gif torvan
Betty
CITAT (torvan @ 22-11-2004, 11:00)
... helst avpassade för utomhusbruk.

Det räcker inte med "helst" anpassade för utomhusbruk, de måste vara godkända för utomhusbruk!
Här får du några länkar som du kan kolla upp:
LantbruksNet
torvan
Tack för länken, tyvärr fanns inget passande där. Det jag menade med "helst" var att om jag hittade den "perfekta" lampan skulle jag lämna in den till en elfirma för att anpassa den till utebruk. Det måste väl gå? blink.gif torvan
gammelnalle
Vet inte riktigt vad du menar men kanske nåt sånt här?

den är iallafall godkänd....
Betty
Det hjälper inte att lämna in den till en elfirma för anpassning till utomhusbruk, det är inte dom som godkänner armaturen. Armaturen måste vara märkt och godkänd för utomhusbruk. Armaturen ska bl.a. vara IP44-kapslingsklassad.
torvan
Tack ska ni ha då får jag kolla upp bland ute belysningar. Men om jag skulle ramla över en gammal utebelysning som inte är klassad, och en elektriker ska montera får han göra det ? rolleyes.gif torvan
gammelnalle
CITAT (torvan @ 23-11-2004, 08:41)
Tack ska ni ha då får jag kolla upp bland ute belysningar. Men om jag skulle ramla över en gammal utebelysning som inte är klassad,  och en elektriker ska montera får han göra det ?  :rolleyes:  torvan

nja.... nu är vi ute i gungflyt...

enligt gamla föreskrifterna kan han nog inte det.... där SKALL det vara godkänt.

enl nya däremot KAN undantag göras om elektrikern (skriftligt ) kan verifiera sin bedömning....

Hittar du en godkänd installatör som skulle våga sätta sin behörighet på prov så går det nog att du får belysning....

(tänk bara på att det inte är säkert att elektrikern som kommer hem till dig är den som har behörigheten... det är normalt bara EN elektriker på varje firma som är "ansvarig " för behörigheten : han kan ha 100 elektriker under sig...)

så ett intyg är alltid bra att ha när man är i gränslandet... för din del räcker det att det står specificerat på fakturan...

björn
torvan
Tack! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon