Hej! Jag fick en okänd växt igår av en bekant som ledsnat på att den aldrig tycks blomma med sina röda blommor. Hon visste inte namnet på den som sagt, men jag misstänker att den är släkt med femöring, narrhuva osv. Den har enligt henne underjordiska kottliknande rhisomer. Har lagt in en bild på den enligt nedan. Hoppas någon av er växtkunniga kan hjälpa mig? Tacksam för svar! /Ann-Louise
Eva i Skåne
22-11-2004, 15:22
Jag hänger på med en fråga här.
Kottlika rhizomer, som femöringens, hur förvarar man dem över vintern?
LenaTuring
22-11-2004, 15:51
CITAT (lolo @ 22-11-2004, 13:16)
Hej! Jag fick en okänd växt igår av en bekant som ledsnat på att den aldrig tycks blomma med sina röda blommor. Hon visste inte namnet på den som sagt, men jag misstänker att den är släkt med femöring, narrhuva osv. Den har enligt henne underjordiska kottliknande rhisomer. Har lagt in en bild på den enligt nedan. Hoppas någon av er växtkunniga kan hjälpa mig? Tacksam för svar! /Ann-Louise

Jag tror att det är en kohleria (narrhuva) du har fått. Vilken sort törs jag inte säga, den verkar vara lite rödaktig under bladen. Får kanske vänta tills blommorna kommer.
Det är en narrhuva Kohleria-Kolla på Gesneriasternas hemsida--Kan kolla med syrran för hon samlar och her en hel del i sin samling om hon kan namnet,återkommer..mvh as
Hej Sophie och alla andra! Narrhuva - tack för svaret! Väntar med spänning om du kan få tag i namnet på den av din syster. Jag har en narrhuva sen tidigare också, nu ser jag ju att de ser likadana ut i bladen. Eva i Skåne, jag tror jag kan svara på din fråga. Kottarna från femöringar och narrhuvor behöver man inte sköta om speciellt, brukar lägga ihop mina kottar i olika mindre plastpåsar som jag skriver namn/blomfärg på. Låter dem ligga i den till våren (mars-april) då de ska tas fram. Man brukar kunna se om de lever då också, kanske har de lite grönt på gång. Kottarna läggs i vanlig krukväxtjord och sköts som vanligt sen. Det viktiga är nog ändå att man låter kottarna vila, de kan även ligga kvar i den torra krukväxtjorden också, bara de inte vattnas osv utan får vila.
hej
Vet du jag brukar plantera om mina rizomer nu och vattna lite grann sedan ställer jag dem mörkt tills jag ser de börjar skjuta upp nya skott,för då ska de fram i ljuset..Det som är svårt tycker jag är när jag gör som du gör så ville ibland mina ruttna-Fick detta tips av en som odlar massa Gesneriaceér-Delar med mej men obs inte mycket vatten på de nyplanterade rizomerna..
du vet inte blomfärgen på narrhuvan??syrran skrev att det var svårt att se men återkom gärna när de blommar..Hon skrev så här
men det kan vara Bethoven eller Mothers Lipstick?men helt säkert var det inte--Mvh as
Hej A-S! Tack för tipsen! Ska tänka på det, är fullständig nybörjare vad gäller detta släkte, så det var bara ett annat tips jag själv fått tidigare. Ja, den som jag hade sen tidigare blommar gult och den som är på bild enligt ovan ska blomma rött, enligt hon jag fick den av. Hoppas det kan vara till nån hjälp.
Kanske kan du sända ett kort när den blommar så ska vi se om vi kan lösa namnet?mvh as
OK! Ska försöka komma ihåg det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.