Har köpt Peruvian torch (Trichocereus Peruvianus) vilket är en kaktus.
Någon som har tips om hur man drar upp Peruvian torch i synnerhet
och kaktusar i allmännhet från frö?
Jordtyp, värme, ljus, luftfuktighet och bevattning?
Lena i Torslanda
22-11-2004, 15:33
Följande är från Impectas sida:
SÅDD AV KAKTUSAR, LEVANDE STENAR OCH ÖVRIGA SUCKULENTER
Kaktusar och andra suckulenter gror lättast i finsiktad lövjord, blandad med lika mycket fin sjösand. Sterilisera jordblandningen om det finns risk för att den är oren. Det görs i ugn vid minst 100 grader i ca 20 minuter. Används helst låga såkärl med hål i botten, så att vattning kan ske underifrån. Mycket små fröer täcks inte alls. Större fröer täcks helt med ett tunt lager sand. Genomvattna sådden, helst underifrån. Såbäddar med större fröer kan sänkas ner i vattenbad en kort stund. Använd kokt vatten. Täck såbädden med glas eller plast. Se till att lufthål finns. Håll sådden nätt och jämnt fuktig. Den får inte torka ut. Skydda sådden och senare småplantorna mot direkt sol. Plantorna övervintras helst i något svalare temperatur. Håll jämn, men mycket måttlig fuktighet. Omskolning av kaktusplantor rekommenderas inte före 10 månaders ålder, undantagna några få snabbväxande sorter. Tänk på att inte så kaktusfröer för tätt, så att inte plantorna får stå för trångt, vilket hindrar tillväxten. Grotiden för kaktusfrö är mycket olika, alltifrån en vecka och uppåt. Gödning ges ej till små kaktusplantor.
GoSatta
22-11-2004, 15:43
mina Peruvianus har jag gjort på följande sätt med.
sandblandad jord (såjord) i en vanlig lerkruka, leca kulor längst ner för dränering. Sen blötte jag upp jorden rejält och hällde på frön (10 - 20 per kruka) sedan strödde ja väldigt tunt lager med jord över (ska inte behövas) på med plastfolje, några lufthål stuckna och sen in under ljus. 80 - 90% grodde inom 1 - 2 veckor.
Efter det står dom still ganska länge, i upp till en månad och då vattnar jag max två gånger och då väldigt lite. Sedan börjar dom skjuta sina första taggar och även då kommer dom växa väldigt sakta men dom ska tydligen ta bättre fart efter 3 - 6 månader.
gämfört med andra kaktusar jag har sått så har ovanligt många frön grott + att dom växer myvket mer långsamt i början (detta ska ju dock ändras på efter som äldre ska va mer snabbväxande) sår man nu behöver man extra ljus annars skulle jag vänta till i vår.
Ingrid på Västkusten
23-11-2004, 08:06
www.kaktusar.se
Där hittar man 'mina' skötselråd och frötips.....
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.