Evin
Vilken krukväxt är din stolthet?
Vad har den för historia bakom sig?
Hur länge har du haft den?
Skulle du bli ledsen om den dog?
Lägg gärna in foto .
Det kan bli kul att se att det inte alltid är den vackraste som ligger varmast om hjärtat.

Min stolthet är min bougainvilla som tappert kämpar för att överleva varje vinter. Varje år tror jag att den ska stryka med, och varje år ger den mig ett par blygsamt antal blommor. Ålder ca 6 år. Foto finns i krukväxter i mitt album.

/E
Betty
Jag har flera favoriter bland mina krukväxter. Men om jag bara får lyfta fram en enda så blir det i så fall min Clivia cyrtanthiflora som jag fick av min mamma för 24 år sedan. Mamma är borta sedan några år tillbaka och min klivia påminner mig om henne varje höst när den står i blom.
wub.gif
BILD
wolkenkrabber
CITAT (Betty @ 22-11-2004, 16:17)
Jag har flera favoriter bland mina krukväxter. Men om jag bara får lyfta fram en enda så blir det i så fall min Clivia cyrtanthiflora som jag fick av min mamma för 24 år sedan. Mamma är borta sedan några år tillbaka och min klivia påminner mig om henne varje höst när den står i blom.
wub.gif
BILD

Ajjj va fin! kan man få tigga ett skott någon gång? rolleyes.gif

jag måste tänka lite längre på vilken min favorit är
lolo
För min del måste det vara mina lyckoklöver med rosa blommor. De har jag fått av min älskade mormor som fortfarande lever. Det är en krukväxt som man kan dela och på det viset hålla den vid liv. Jag har haft den i tre år nu.
Betty
CITAT (wolkenkrabber @ 22-11-2004, 16:35)
CITAT (Betty @ 22-11-2004, 16:17)
wub.gif
BILD

Ajjj va fin! kan man få tigga ett skott någon gång? rolleyes.gif

Visst får du det! Jag kan tänka mig att byta skott med dig till våren, du har en del bladkaktusar som jag drägglar efter...! Påminn mig till våren!:lol: rolleyes.gif
Blomstertanten
unsure.gif Min stolthet ?

Alla som jag inte lyckats ta död på ! tongue.gif
Zazu
håller med ovanstående. laugh.gif
Sulawesii
Jag har en Euphorbia tirucalli som jag haft i.... jag vet inte hur många år. Skulle tro att den har minst 16 år på nacken. Fick den som liten stickling. Tyvärr lyckas jag inte få någon bra bild av den.
Kajsa

Jag är förtjust i mina Älghornsbräken och har flera i huset, gillar den där egna komposten som växten bygger med mantelbladen( dom på höjden )
Vi har akvarier och det vattnet vattnar jag med, inget annat. Just denna har jag väl haft 6-7 år. Dom får aldrig ohyra, inget krångel med dessa.
Evin
Vilken jättefin älghornsbräken du har. Droppar inte vattnet en massa när man vattnar dem?

/E
Ciczi
Min stolthet är såklart min första och numera största hibiskus. wub.gif Har haft Hibbe i 6 år och ja jag skulle bli ofantligt lessen om han gick hädan. Historien bakom Hibbe är att jag behövde en blomma till mitt kala fönster och så blev det han. wub.gif Han blommar troget varje år och det är också han som givit mig en blommande blomma på självaste julafton. wub.gif

Bild på min stolthet finns såklart i albumet Krukväxter och även som min signaturbild. wub.gif

Ciczi
*Felix matte*
Min stora stolthet är detta paradisträd som var "trekvartsdöd" i dec-02

Efter råd här på Odla, att klippa ner den och vattna sparsamt så har jag nu lyckats få den att överleva... så här ser den ut idag biggrin.gif wub.gif
Tack till er som gav mig råd wub.gif

jendah
Min benjamin ficus... Har tyvärr ingen bild, och orkar inte gå och ta någon (dessutom är den ju mindre fin nu när det är så mörkt.. sad.gif)

Har haft den sen 1996, köpte den som liten planta på IKEA Delft i Holland (bodde där 94-00, så det är en hel del sentimentalvärde här...) sen har den bott med mig på 7 olika ställen, och liksom jag överlevt alla flyttarna wub.gif wub.gif

Den har aldrig varit så fin som i sommar tror jag... den fick börja stå ute på balkongen i gamla lägenheten, i kvällsol, sen flyttade den till en nästan söder-veranda på nya huset vid midsommar. Tog in den i slutet av september, men den började inte fälla bladen förrän i förra veckan sad.gif

Ett exempel på att det som sagt inte alltid är det vackraste som är en kärast wub.gif
mekare
jag är väldigt stolt över min fjärilshibiskus som jag fick av en vän och granne för ett par år sedan. Den blommar sällan men när den gör det är det fest hemma. Den finns på bild i mitt album.
annaridell
En november kaktus som (ska) blomma med cerisa blommor. Har haft den runt 12 år.
zaaritha
Mina skärmbillbergior!
På 80-talet hyrde min man o jag+ våra bästa vänner en stuga utanför Kivik.
Där stod skärmbillbergia i varje fönster. Vi stal varsina skott...
Har fem st kvar--två blommar nu, har delat med mej.
Det kan tyckas vara en "trist" växt, för övrigt, men då den blommar--är den
fantastisk!!
Tja--och en mose vagga, jag har haft i ca 20 år............
Fenja
Det får nog bli den här, om jag måste välja en:

Den som som ett enda blad en dag i ett kuvert 1990 från Maria i Haparanda! wub.gif wub.gif wub.gif

Mvh
Fenja
Lars-Olof Arvids
Min stolthet är nog mina "madagaskarträd". Vad de heter på riktigt vet jag inte, men jag tog hem dem som frö från Madagaskar för flera år sedan. De har stora blad och var över 1,5 m höga när jag kapade dem första gången. Sticklingar från dem kan vara ganska tröga att få rötter, men ibland lyckas det. Tyvärr har jag ingen bild på dem. Jag tycker också om min elefanttunga som jag bytte till mig av någon här på forumet i somras och som nu kommer med en fin vit blomsamling.

Olle
Alpiner i Halmstad
I dag är det denna Cattleya Bowringiana som just nu blommar. Vi har haft plantan i ca 15 år. Ett år hade den 26 blommor. Nästa vecka är det någon annan liten eller stor.
M.v.h. Bernt
zaaritha
Snosingen???
ÅsaF
Jag har en julstjärna som jag bara älskar. Den börjar bli riktigt stor nu för jag har haft den i flera år och den får röda blad varje vinter vilket är skoj eftersom det tydligen inte ska vara det lättaste att få. rolleyes.gif
Kajsa
Åsa
Hur gör du för att få dom där röda bladen året efter. Mörkläggning eller??
Ibland säljs uppstammade Julstjärnor och jag får alltid lust köpa en sådan, men jag har inte trott att man får dom att överleva en längre tid.
ÅsaF
Jadu, om jag det visste. Det enda jag gör är att vattna ungefär varannan dag eftersom de inte tål uttorkning och dricker rätt mycket. Sen har jag lampor ovanför eller ljusstake (vid jul) som är tänd från ca 15-22 på dagen/kvällen. Under natten så får den ju mörkt så jag skulle tippa på att det blir ungefär hälften ljust och hälften mörkt under dygnet. På sommaren lyckas jag dock inte få den att få röda blad för då är det nog antagligen för ljust under dygnet. Återstår att se hur många röda blad det blir i år. rolleyes.gif
wolkenkrabber
julstjärnor är fin även om dom inte blommar tycker jag
Lars-Olof Arvids
Nej Zaaritha, jag menar inte mina snosingar som inte ser så roliga ut nu på vintern även om de lever. Jag menar ett betydligt grövre träd som jag tog frön av i samma område på Madagaskar. Då de har visat sig svårare att föröka med sticklingar har jag inte annonserat ut dem på något forum, men om du är riktigt snäll KANSKE jag har något skott över åt dig till våren. smile.gif

Olle
Jennythemenace
Min bäbis är min Amazonlilja. Han heter Roberto Carlos och fyller tre i februari. Jag hade gråttig floder om han dog ohmy.gif Prata inte så!
Han är en stolt pappa till två som står i badrummet tongue.gif
Jagular
Favvon är nog min Hoya tsangii som blommar nästan jämt
mulle
Mitt eucalyptusträd har en alldeles speciell plats i mitt hjärta eftersom den ursprungligen kommer från ett frö som jag plockade vid en av Madeiras vackra levador!
Dessutom gillar jag, tro det eller inte, mitt skvaller (eller säger ni kanske vandrande jude i Sverige?). Men bara för att plantan kan spåras via en massa mellanhänder till början av 60-talet!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon