Erik A
Min fikus har börjat tappa bladen! Har observerat en slags vit/genomskinlig hinna precis vit roten av bladet(där bladets tunna stälk går över i bladyta...)
Någon som kan hjälpa mig med vad det kan vara?
Hur kan man få bort det?

Mycket tacksam för svar
norpydorp
den där hinnan känner jag igen..lite vaxaktigt?!
Har för mig att det ska vara så....blev helt förskräckt jag med första gångerna jag såg det!!
Fikusarna brukar tappa bladen lite nu o då.
Erik A
Ja, det är ungefär som stearin eller något. Vore ju skönt om det inte var nåt fel, men det är små prickar i en del av dem också....
UlrikaS
Det är inte vitt ludd? I så fall är det nog ullöss, som jag tyvärr inte vet hur man tar hand om. sad.gif

/Ulrika
igl
tror nog att din fikus är helt ok. de kan tappa mängder av blad vid den här årstiden, men lugn det kommer nya i vår.
mvh
wolkenkrabber
de vära lite stearin aktiga avlakringarna är nog kalk som växtre släpper ut igenom porerna i bladen
nallebjornis
CITAT (Erik A @ 22-11-2004, 16:38)
Min fikus har börjat tappa bladen! Har observerat en slags vit/genomskinlig hinna precis vit roten av bladet(där bladets tunna stälk går över i bladyta...)
Någon som kan hjälpa mig med vad det kan vara?
Hur kan man få bort det?

Mycket tacksam för svar

Du får tänka på att ficusen är ett löv träd och dom tappar ju sina blad nu ju... så några blad kommer tyvärr att falla av men lugn bara... det kommer nya fina blad i vår igen... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon