Erik A
Min fikus har börjat tappa bladen! Har observerat en slags vit/genomskinlig hinna precis vit roten av bladet(där bladets tunna stälk går över i bladyta...)
Någon som kan hjälpa mig med vad det kan vara?
Hur kan man få bort det?
flower
det kan inte vara spinn den drabbats av då..
Fenja
När du lägger samma fråga på flera ställen så blir det krångligt att söka svaren. Dessutom skulle forumet bli fullt väldigt fort om alla gjorde så...
Mvh
Fenja
Erik A
Ja, det var inte riktigt meningen. Trodde inte jag lagt in den på det under den andra rubriken när jag såg ogräsforumet...Ledsen
Erik A
Vad är spinn?
Susanne i Linköping
CITAT (Erik A @ 22-11-2004, 20:10)
Vad är spinn?

Skojar du??? ohmy.gif Spinn är ju ett av favoritämnena här ju! tongue.gif

Spinn är ett slags kvalster som gillar när det är torrt och varmt. De spinner en tunn väv i den växt de äter på, därav namnet. Och de gillar många växter så här års, min änglatrumpet var alldeles full av dem och när bladen föll av när jag tog in den blev kvalstren hemlösa och flyttade in på allt annat... till och med på prydnadssquashen!

Bladen blir ibland lite silvriga på ytan när spinnkvalstren sugit ur växtsaften.

Tittar man noga kan man se kvalstren som små prickar, de klättrar längs sina spunna trådar som om de vore linbanor.

Tvi för spinn!

Mer om spinn här, här och här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon