Har fått en lilja som krukodlas och vinterförvaras inne. Har fått två namn på den Inkalilja eller Prinsesslilja vet inte vilket som är det rätta namnet.
Den har en härlig grönska och svagt rosa blommor med teckning åt brunt. Har fått den från Finland någon som vet vad jag menar och ska den i så fall bara vissna ner i krukan där den står ca 8 - 12 grader. Ska den ha något vatten överhuvudtaget i vinter
Helen i Piteå Zon 5
23-11-2004, 10:03
Jag vet faktiskt inte , men Inkalilja är ju det svenska namnet på Alstoemeria. Jag har frösått det i år, har grävt ner några plantor i rabatten men har även en kruka i garaget. Blommorna har vissnat ner och krukan står relativt mörkt, jag har fuktat jorden 2ggr under hösten, men vet inte om det är rätt eller fel, jag prövar helt enkelt. Det kanske kommer någon annan som kan ge ett bra svar till oss bägge. /Helen
Caprice
11-12-2004, 23:30
Ang inkalilja så är det svenska namnet Guldaströmeria,
dvs Alstroemeria aurantiaca.
Det är en perenn.
Vet inte vilken zon den är härdig till, men den funkar i Sthlmstrakten iaf...
Hoppas det hjälpte något...?
Caprice
Den ska alltså kunna klara sig utomhus här i zon 2 då???????
Den jag fick den av sa att den skulle övervintras inne men då kanske jag ska testa med en del av den ute nästa vinter och för säkerhets skull ha en del i kruka inne om jag nu inte tar död på den innan dess vill säga.
Caprice
13-12-2004, 02:35
Den är tydligen väldigt känslig mot fukt / röta, så det vill till att den står väldränerat..
Om du vill experimentera föreslår jag skyddat läge, vid husväggen...
Eller så har du den i kruka som du tar in över vintern, för att vara på den säkra sidan...
Caprice
Ok men ska den inget vatten ha överhuvudtaget i kruka över vintern eller ska den få en skvätt då och då
Caprice
14-12-2004, 14:26
En skvätt då o då...
Men sparsamt..
Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.