Full version: Häck ovan polcirkeln
patrik_t
Hej

Jag kommer såsmåningom att plantera någon slags häck i min stuga och frågan är vad för slags häck som kan vara lämplig med tanke på klimatet. Stugan finns i närheten av kiruna. Dvärgbjörk kan väl va ett alternativ men den blir ju inte speciellt hög rolleyes.gif biggrin.gif

Så andra förslag mottages tacksamt smile.gif

Patrik
Åsa, mälardalen zon 2
Dvärgbjörken kan vara ett alternativ, andra alternativ kan vara:

Sibirisk ärtbuske som är härdig till zon 7-8, välj E-plantor de brukar vara extra friska och härdiga, ofta varnas det för sibirisk ärtbuske pga att den lätt får mjöldagg men mjöldaggssvampar brukar inte vara något problem i zon 8, svampen kan inte övervintra pga de kalla vintrarna

Silverbusken(Elaeagnus commutata) är härdig till zon 8 men hur den är att odla som häckväxt vet jag ej.

Blåtry (Lonicera caerulea ´Falun´ E) är härdig till zon 8 och blåtry brukar bli ganska fin som häck.

Även en av de populäraste vresrosorna ska vara härdig till zon 8 nämligen Hansa, vacker cerise ros doftar gott och kan klippas som häck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon