Full version: Hck ovan polcirkeln
patrik_t
Hej

Jag kommer ssmningom att plantera ngon slags hck i min stuga och frgan r vad fr slags hck som kan vara lmplig med tanke p klimatet. Stugan finns i nrheten av kiruna. Dvrgbjrk kan vl va ett alternativ men den blir ju inte speciellt hg rolleyes.gif biggrin.gif

S andra frslag mottages tacksamt smile.gif

Patrik
sa, mlardalen zon 2
Dvrgbjrken kan vara ett alternativ, andra alternativ kan vara:

Sibirisk rtbuske som r hrdig till zon 7-8, vlj E-plantor de brukar vara extra friska och hrdiga, ofta varnas det fr sibirisk rtbuske pga att den ltt fr mjldagg men mjldaggssvampar brukar inte vara ngot problem i zon 8, svampen kan inte vervintra pga de kalla vintrarna

Silverbusken(Elaeagnus commutata) r hrdig till zon 8 men hur den r att odla som hckvxt vet jag ej.

Bltry (Lonicera caerulea Falun E) r hrdig till zon 8 och bltry brukar bli ganska fin som hck.

ven en av de populraste vresrosorna ska vara hrdig till zon 8 nmligen Hansa, vacker cerise ros doftar gott och kan klippas som hck.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon