Full version: Ginko
Kajsa p Sydsen
Hej!
Har efter mnga bekymmer lyckats f tv ginkofrn att gro. En kom nu i november och blir sledes ranglig. Tl Ginko att toppas? En del trd gr ju inte det. Jag har den nu i sydfnster och i vanlig rumstemperatur. Jag har inget svalt och ljust stlle i huset.

Glada hlsningar
Kajsa
Lena i Torslanda
Gingko r ingen snabbvxare precis. Jag har sjlv tv frsdda ute i trdgrden. De r ca 60- 70 cm efter 4 r. De har aldrig vistats inomhus, inte ens som "bebisar".
Toppning tror jag inte r s lyckat .Den kommer skerligen att f problem att klara sig i inomhusmilj under vintern bde torrt och dligt ljus. Det r det som r problem med inomhussdd av perenner och vedartad. De gror ofta vid fel tidpunkt. Du fr frska ordna s svalt och ljus det gr och hoppas p det bsta. Gr annars ett nytt frsk och s i kruka ute i febr. mars s har du bttre frutsttningar att klara den.
Kajsa p Sydsen
Hej!
Tack fr svar! Jag ska gra en hylla i kllaren t dem.
Hur har du det ordnat fr dem i trdgrden, l och gosigt eller? Vikbolandet dr jag bor rknas till zon 2 s i lite l borde jag nog kunna stta ut dem men inte nu nr de r "bebisar" rolleyes.gif
Jag har lst att ginko fller lv? r det s?

Glada hlsningar
Kajsa
Lena i Torslanda
De har inte ftt det speciellt omhuldat. Den ena str ganska utsatt fr nordlig vind speciellt p vintern d de trd som skyddar litegrann inte har ngra lv.
Gingkon fller ven den sina blad. Du ska nog skydda den lite extra frsta vintern ute men sedan borde det g utan ondigt fjsk smile.gif
Lycka till
*Birger*
Vill kompletera Lenas bra rd med ngra tankar.
Toppa helst inte Gingkon. Den ser vldigt ful ut d. Det finns ganska gott om parkexemplar i Malm dr toppen har frusit in och en topp nr tv har tagit ver. Det ser vldigt konstigt och fult ut.

Tnk p att Gingkon r ett vrmelskande trd. Det blir bttre ju varmare det str och drfr r den stenlagda och varma staden ofta idealiskt frhllande fr Ginkgo. Torra frhllanden r oftast inga problem om etableringen har sktts ordentligt.

Gingko r inget lvtrd utan ett barrtrd s lven ni pratar om r barr. Ha, ha biggrin.gif
Cilla
Min frsdda Ginko fick komma in nr kylan slog till. Vnner som dragit upp Ginko sger att verlevnadsfrmgan vid minusgrader de frsta ren r sm.

Men icke vill barren gulna eller falla av inte. nd str den kallt, ned till nollan nr det r kallt ute. En optimistisk liten krabat som inte tycker livet r till fr att sovas kanske.

Toppa en ginko skulle jag inte gra frivilligt, ofta vxer de ju som en bjrk med genomgende stam, ven om undantag finns.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon