Full version: Ginko
Kajsa på Sydåsen
Hej!
Har efter många bekymmer lyckats få två ginkofrön att gro. En kom nu i november och blir således ranglig. Tål Ginko att toppas? En del träd gör ju inte det. Jag har den nu i sydfönster och i vanlig rumstemperatur. Jag har inget svalt och ljust ställe i huset.

Glada hälsningar
Kajsa
Lena i Torslanda
Gingko är ingen snabbväxare precis. Jag har själv två frösådda ute i trädgården. De är ca 60- 70 cm efter 4 år. De har aldrig vistats inomhus, inte ens som "bebisar".
Toppning tror jag inte är så lyckat .Den kommer säkerligen att få problem att klara sig i inomhusmiljö under vintern både torrt och dåligt ljus. Det är det som är problem med inomhussådd av perenner och vedartad. De gror ofta vid fel tidpunkt. Du får försöka ordna så svalt och ljus det går och hoppas på det bästa. Gör annars ett nytt försök och så i kruka ute i febr. mars så har du bättre förutsättningar att klara den.
Kajsa på Sydåsen
Hej!
Tack för svar! Jag ska göra en hylla i källaren åt dem.
Hur har du det ordnat för dem i trädgården, lä och gosigt eller? Vikbolandet där jag bor räknas till zon 2 så i lite lä borde jag nog kunna sätta ut dem men inte nu när de är "bebisar" rolleyes.gif
Jag har läst att ginko fäller löv? Är det så?

Glada hälsningar
Kajsa
Lena i Torslanda
De har inte fått det speciellt omhuldat. Den ena står ganska utsatt för nordlig vind speciellt på vintern då de träd som skyddar litegrann inte har några löv.
Gingkon fäller även den sina blad. Du ska nog skydda den lite extra första vintern ute men sedan borde det gå utan onödigt fjäsk smile.gif
Lycka till
*Birger*
Vill kompletera Lenas bra råd med några tankar.
Toppa helst inte Gingkon. Den ser väldigt ful ut då. Det finns ganska gott om parkexemplar i Malmö där toppen har frusit in och en topp nr två har tagit över. Det ser väldigt konstigt och fult ut.

Tänk på att Gingkon är ett värmeälskande träd. Det blir bättre ju varmare det står och därför är den stenlagda och varma staden ofta idealiskt förhållande för Ginkgo. Torra förhållanden är oftast inga problem om etableringen har skötts ordentligt.

Gingko är inget lövträd utan ett barrträd så löven ni pratar om är barr. Ha, ha biggrin.gif
Cilla
Min frösådda Ginko fick komma in när kylan slog till. Vänner som dragit upp Ginko säger att överlevnadsförmågan vid minusgrader de första åren är små.

Men icke vill barren gulna eller falla av inte. Ändå står den kallt, ned till nollan när det är kallt ute. En optimistisk liten krabat som inte tycker livet är till för att sovas kanske.

Toppa en ginko skulle jag inte göra frivilligt, ofta växer de ju som en björk med genomgående stam, även om undantag finns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon