solrosen
Det rör sig om 13-14 meter mot våra, ioch för sig mycket trevliga grannar ;-). Hade beställt större buskiga oxelplantor, men det fixade inte plantskolan fram trots "löften" om det.
Det visar sig vara svårt få tag på större oxelbuskar.
En annan plantskola har föreslagit att sätta sk ungträd, på 1,5-2 meter (a 325;- styck), 2 per meter och däremellan sätta vanliga 50-80 cm häckplantor för att fylla upp. Det låter i och för sig fantastiskt att få sådan höjd från början, men man vill ju inte att det ska bli glest nertill. Och så är det ju en ekonomisk fråga förstås. Men bara jag vet att det blir bra, kanske jag kan tänka mig att lägga så mycket pengar på det, även om det smärtar...
Kan tillägga att det redan är grävt och förberett, trodde ju att jag skulle få tag på plantor långt tidigare. Vi bor i nv skåne, zon 1, kustnära, så det går bra att plantera än här. Men det börjar brådska även här
Hur skulle ni ha gjort? Låter det som ett bra förslag? Eller ska jag bara sätta vanliga häckplantor och låta tiden ha sin gång? Hur skulle ni gjort? unsure.gif Hur lång tid tar det innan häckplantor rotat sig och börjar växa egentligen? Och ska man egentligen inte klippa ner häckplantorna? Ja, som ni förstår är jag nybörjare i häcksvängen
rolleyes.gif
CallEva på Öland
Hej där Solrosen!
Här kommer ett förslag från en "gammal" Skåning.
Sätt unga plantor och njut av deras uppväxt och så sparar du plånboken och får en häck som naturen och du formar.
Vackra häckar av oxel finner du bl.a. på Abbekås Golfklubb, detta område kallades tidigare Sahara, man bytta jord med varandra, för många år sedan planterades oxel som "vindmotstånd".

Calle på Ön under fåk från norr
Sommartorparn
I Skåne ser man ofta träd planterade tillsammans med en stramt klippt häck. Träden står med jämna mellanrum inuti häcken. Kanske var det detta som var tanken bakom det förslag som du fick att plantera oxelträd ihop med oxelbuskar? Träd och häck tillsammans är snyggt tycker jag, men brukar man inte då välja olika slags träd och buskar? Alltså inte oxel ihop med oxel. Men kanske snyggt ändå om du exempelvis väljer vitoxel för träden och häckoxel för häcken? Eller oxlar med olika färg på bären? Ett tips om du vill ha rikigt granna bär på oxelhäcken är att välja plantor ur E-plantssortimentet.
Se www.eplanta.com

Din fråga om nedklippning av häcken: Med oxel kan man antingen göra så att man låter den få en genomgående stam, dvs att man inte klipper toppen innan den har nått önskad höjd, utan bara klipper sidogrenar så att den buskar till sig. Eller så klipper man den på klassiskt häckmaner så att man klipper ned så att an bara tillåter den bli 20 cm högre för vart år. Det tar längre tid innan den blir hög, men den blir tätare ända nedifrån. (har jag lärt mig i en annan tråd här på Odla)

smile.gif
Däkan
Oups. Raderat inlägget. Läste slarvigt. Du frågade om oxelhäck och inte om oxbärshäck - som jag kommernterade.
Cilla
Solrosen - resultatet blir ganska olika om du sätter stamträd i häcken eller har den helt jämn, men det beror på vad du vill med häcken.

Träd i häck tycker jag (trädälskare) är spännande och det är bra om man också vill ha glimtvis högre insynssydd. Detta är vanligt t ex med hagtornshäckar. Men kronorna måste få plats, det gäller att inte sätta stamträden för tätt.

Det brukar också med tiden bli lite glapp mellan stamträden och häcken, dvs träden under kronorna eller strax intill stammen tar sol, vatten och rotutrymme så att häckplantorna ger med sig lite grand. Ett undantag från detta verkar vara tujan, som till och med kan växa så att trädens stammar i häckarna är helt osynliga.

Att sätta stamträd som man kapar för att få häckutseende tror jag inte på. Stamträd är uppstammade, kala, nedtill och de kommer likväl ta plats från de buskformade plantorna så att det blir fult, åtminstone på vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon