s2lop
Hej!

Jag funderar på att göra min balkong julfin snart, men jag vet inte riktigt vad som går att ha där ute i växtväg så här års. Det kanske inte ens går att ha nåt alls?! Jag vet inte riktigt, så därför hoppas jag att ni har några idéer smile.gif

Mvh Mia
Fenja
Gran-, en- och tallris med belysning är kanske det vanligaste i balkonglådorna nu. Varför inte ett helt träd?
Mvh
Fenja
Sylvia
Jag har krukor fyllda med vintergrönt på min altan och på verandan. Det är för det mesta småplantor av vintergröna växter som väntar på att växa till sig och ska sedan planteras i trädgården.
På vedandan har jag även en balkonglåda fylld med olika sorters kvistar från många sorters vintergröna växter, de håller sig fina hela vintern. Stack ner dom helt enkelt i samma jord där jag hade sommarblommor tidigare, ska sedan tömma det hela på våren när det är dags för vårblommor. Tänker pynta den gröna lådan med små ljusslingor som glittrar fint när mörkret faller.
Har även ett "fusktträd" i en av sommarens krukor som står kvar: när jag skulle ta bort en förvuxen blåen, tog jag vara på toppen, tog bort en del av kvistar så att en kort stam bildades och körde den i jorden så det står stadigt. Täckte jorden med mossa och gröna kvistar.
pejori
snö biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Sulawesii
CITAT (pejori @ 23-11-2004, 16:42)
snö biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

biggrin.gif Det var min första tanke! Sen kom jag på att jag inte har nån balkong. Det är inte alltid det står så rätt till i skallen.
Jag har iallafall bara snö på min uteplats.
*Felix matte*
Slingor och ljusnät med sammanlagt 300 lampor biggrin.gif
lotta_
Jag har hängt upp en stor rostig järnring (från ett gammalt vagnshjul) på min altan och lindat en ljusslinga runt den, i mitten hänger en lykta med stearinljus. Under den, på altanräcket, har jag lagt en gammal bräda som hylla och där står järngrytor fyllda med enris.

Detta kommer att kompletteras under veckan med en liten julgran som ska få frysa fast i en vattenfylld zinkhink och prydas med ljusslingor.

Jag älskar GAMLA och ROSTIGA saker! tongue.gif
Blomstertanten
Bord och två stolar, två småbord, en byrå, en annan byrå som är under renovering, 5 tomma balkonglådor, massor med plastkrukor i alla möjliga storlekar, blomjord, planteringsjord, gödning, spaljeer, blompinnar, en stor grön militärlåda, en trave trasmattor, ett renhorn, ett älghorn, pinnar och grenar, snäckor och stenar. unsure.gif Kan ha glömt något ! Allt är i en enda röra ! sleep.gif

Inte en enda växt ! tongue.gif

ohmy.gif Oj, glömde snön ! tongue.gif
grodchen
CITAT (lotta_ @ 24-11-2004, 00:08)
Jag har hängt upp en stor rostig järnring (från ett gammalt vagnshjul) på min altan och lindat en ljusslinga runt den, i mitten hänger en lykta med stearinljus. Under den, på altanräcket, har jag lagt en gammal bräda som hylla och där står järngrytor fyllda med enris.

Detta kommer att kompletteras under veckan med en liten julgran som ska få frysa fast i en vattenfylld zinkhink och prydas med ljusslingor.

Jag älskar GAMLA och ROSTIGA saker!  :P

Det låter riktigt trevligt! Själv måste jag hitta på något för ampelsnöret vilken dag som helst nu. Funderar på att binda ett hjärta av (björk?) sly och linda massor av röd tråd runt. Hittade såna på duka, men kände mig för snål för att köpa. Har någon tips på var man hittar röd tråd som inte möglar och är billig?

Min vackraste prydnad är dock min katt när han sitter där. Han uppskattar balkongen långt mer än jag någonsin kommer att göra.

/Mary
Ina
Hej Mary!! Long time no see.. wink.gif

Mitt tips är att du går in i närmsta garnaffär och köper ett billigt rött syntetgarn! Det borde hålla minst en vinter...

Ina rolleyes.gif
Snöflinga
På min balkong har jag i ena hörnet surrat fast en stor trollhassel-
gren, som nu till advent är klädd med ljus-slinga. Till påsk får den fjädrar och på sommaren slingrar klockrankan efter grenarna. Gran och tallris i balkonglådor, amplar och krukor.

Lägger i lerkrukor, kastanjer och stenar som dekoration. På bordet står en fin kruka med perenn ljung och i taket hänger talgbollar + nöt-
påsar, även itusågade kokosnötter. Nu sätter snön också lite extra piff på det hela rolleyes.gif
grodchen
CITAT (Ina @ 24-11-2004, 18:17)
Mitt tips är att du går in i närmsta garnaffär och köper ett billigt rött syntetgarn! Det borde hålla minst en vinter...

Jaa. Hade tänkt mig ngt tunnare än garn normalt är. typ tjockt som trådarna i juteväv eller en väldigt tjock sytråd. Och då behöver jag massor!
Sylvia
CITAT (Ina @ 24-11-2004, 18:17)

Ina rolleyes.gif

Polypropylengarn (=packsnöre) finns också i rött, den är ju nästan "outslitlig" åtminstone när det gäller att få av den!!! laugh.gif biggrin.gif
Annki
Sommarens fantasiblomlåda med pellisar, bacopa, temynta, blomsterlönn m m blev stelfrusen. Sen föll snön. I massor. Och tänk - jag tycker min frusna blomlåda är ganska vacker! Ska bli kul att se om något överlever. Mot min förmodan överlevde astrar. karamellilja och temynta i en likadan låda förra vintern.
Emser
3 dm snö...det är vad som just nu finns på min balkong men det finns ju en del under den... biggrin.gif
Regna
Min balkong är full med grönt.

Jag tejpade igen springorna mellan glasen på min inglasade balkong, lämnade en liten vädringsspalt för att ha lite cirkulation. Apelsinträdet är på gång att blomma, chiliplantorna blommar och bär frukt, paprikan var nerklippt men håller på att komma igen, tomatbuske som aldrig vill sluta blomma och bära nya tomater, physalis, rosmarin, oregano, syrénbuskar (som jag placerade på ett svalt ställe, men tyvärr redan börjat blomma igen, undrar om det kommer att ta kål på dem för att de inte får en proper vintervila...) och ett par miljarder röda spinn och trips som älskar Provado Plus samt såpaspray. tongue.gif

Blomman för dagen ger mig ett par vackra blommor om dagen, och det växer vitlök lite varstans (stack ner den i krukorna av någon anledning tidigare).

Det enda som inte verkar trivas är en vanlig kryddsalvia som insisterar på att vissna ner och bli spinkig.

Min ex-granne gav mig en hyfsat stor gardenia nu också, och jag har ingen aning om var jag ska ställa den när den kommer ut ur karantän, alla fönsterbrädor är för smala och ändå totalt upptagna... så eventuellt får den bo på balkonggolvet.

*kliar huvudet och undrar vad hon ska göra när hon reser bort två veckor till jul*
Snöflinga
Låter osannolikt i vårt kalla fosterland unsure.gif Syrener som blommar och plockfärdiga tomater ! ohmy.gif

GRATTIS !
silas
förra året lyckades jag med en riktigt tjusig grej på balkongen (helt ofrivilligt...) hade en blomvas inne som min flickvän började nysa av, så jag ställde ut den på balkongen, bara för att jag inte orkade slänga blommorna just då. samma dag blev det plötsligt jättekallt, vasen, vattnet och blommorna frös! vasen (som vara v glas) sprack, men höll fortfarande ihop, och blommorna blev så där snyggt frostiga, annars såg de likadan ut som innan. sjukt snyggt var det, tills det blev varmgrader och allt smälte förstås, då hade jag bara en bukett vissna blommor och en massa glassplitter kvar.... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon