Full version: Årets perenn
pisanggoreng
Årets perenn 2005 blir visst Stjärnflocka (Astrantia) i olika former. Någon som har erfarenhet av denna..?

Länk: http://www.perennagruppen.com/gem/default....aspx?pageNr=125
Fenja
Jag har vit och en som är röd, lättodlad och anspråklös, gillar ej för hård torka. Funkar bra som solitär. Årets perenn vill jag definitivt ha!!
Mvh
Fenja
Kajsa
Jättebra växt, fryser aldrig bort, blommar länge. Bra att blanda med andra i rabatten, de flikiga bladen är vackra. I våras kunde man köpa Sjärnflocka här på Odla.nu en sort som hette Sunningdale, vacker. Stjärnflocka kallas ibland för " mormors brosch " med en sådan söt blomma förstår man.
Betty
Instämmer med tidigare talare, stjärnflockan är en jättetrevlig perenn. Jag ska försöka få tag på en mörk/röd nästa år, jag har bara den blekrosa varianten. Här finns bilder om det är nån som inte vet hur Stjärnflockan ser ut.Astrantia major.
Milex
Stjärnflocka är ljuvlig. Väcker minnen från morfars torp. Han hade massor.
Själv har jag några ljusrosa och några mörkare rosa. Nästa år ska jag ha fler. smile.gif
Lena i Torslanda
En trädgårdsfavorit., dessa växer hos mig:
Astrantia major

A. major 'Ruby'

A. major 'Rosensymphonie'
Ina

Något suddig stjärnflocka med sällskap...
Det är ljuvliga blommor! wub.gif
torvan
laugh.gif Härligt! En av dom första växterna jag bestämde mig för när jag började med min perennrabatt. Har den vanliga ljusrosa men håller på att dra upp vita just nu. Den rosa skulle bara bli 60cm men blev över en meter så den ska kanske inte ha för mycket gödning(?) Stjärnflockan brukar också kallas "Linnés döttrar" har jag för mig. rolleyes.gif torvan
Inga från Närke
CITAT (Lena i Torslanda @ 23-11-2004, 18:35)
dessa växer hos mig:

Astrantia major
A. major 'Ruby'

Jag har båda.
Den ljusa växer som ogräs och får dela den varje år och ge bort eller kasta.
Den mörkare vet jag inte om det är samma för min är mycket mörkare röd och väldigt låg, men det kanske beror på att den verkar inte som den trivs fast de är planterade på samma plats.
Vad tror ni?

/Inga
pisanggoreng
Enbart positiva erfarenheter, alltså.

Tack för svaren. smile.gif
ingmet
Kan inte annat än säga HURRA, detta är en av mina favoriter. Den är så vacker.. min "rugge" (den vita/bleka) står i halvskugga, ganska fuktigt med jordvivor kring fötterna. Den verkligen lyser trots att den är ganska mild i sin framtoning - men det är något slags skimmer över den.
Zazu
de är jättevackra, men luktar blää!
Gunvor Nilsson
En av mina favoriter. wub.gif wub.gif

/Gunvor
Berith
Och här ett smakprov på min Rubra smile.gif

lotta_
och här är en av mina. Jag har både ljus- och mörkrosa stjärnflocka som jag haft i många år. Fick i början lära mig att man inte skulle dela dem på flera år vilket jag inte heller gjorde. För några år sedan började de sätta skott överallt i rabatten, så nu kan jag ta dessa och dela ut bland släkt och vänner. Jag gillar växtsättet och att det är en alldeles förträfflig blomma att torka så att man kan njuta av den på vintern också. smile.gif
renate
Jag har bara den vanliga blekrosa,vill gärna ha den röda.En bra växt i perennrabatten.
Ewa smålänska höglandet
Jag har major Ruby och Lars laugh.gif laugh.gif
Kan bara instämma och de är underbara att torka, jättefina och håller länge tongue.gif tongue.gif

/Ewa zon 4-5
amaira
"Mormors brosch" kallas den också har jag hört. Ett namn som passar bra.

Jag har ingen - men vill ha. Den vita/ljusa. *tigger en smula* sleep.gif rolleyes.gif .

/amaira.
Sylvia
CITAT (amaira @ 24-11-2004, 09:14)
*tigger en smula* sleep.gif rolleyes.gif .

/amaira.

Då ska du kika på STA:s frölista.... det fanns ju länk idag. Jag gilalr även Astrantia maxima, den har större, vackra ljusrosa blommor.
Malvia
Hmmm.... så det är en stjärnflocka som jag har.
Blekrosa blommor får den. När jag grävde ur rabatten valde jag att inte sätta ned den igen, tyckte den var för hög, torkade och såg risig ut.
Har den kvar i en hink ute, om den klarar sig över vintern ska jag nog hitta ett lämpligt ställe åt den. Så den inte torkar.
Lena i Torslanda
CITAT (Sylvia @ 24-11-2004, 12:14)
Jag gilalr även Astrantia maxima, den har större, vackra ljusrosa blommor.

Jag beställde fröer från STA i vintras från just A. maxima. Det ska bli spännande att se hur den är i förhållande till de övriga. Med lite tur kan det kanske bli blomning nästa år redan. Står fortfarande kvar i krukorna.
renate
CITAT (amaira @ 24-11-2004, 09:14)
"Mormors brosch" kallas den också har jag hört. Ett namn som passar bra.

Jag har ingen - men vill ha. Den vita/ljusa. *tigger en smula* sleep.gif rolleyes.gif .

/amaira.

Du kan får en planta av mig till våren.Nu är det tjäle i marken.
Du får gärna påminna mig om jag skulle glömma.
Sommartorparn
CITAT (pisanggoreng @ 23-11-2004, 17:07)
Årets perenn 2005 blir visst Stjärnflocka (Astrantia) i olika former.

Attans också! sad.gif

Jag som alltid har tyckt om denna blomma. Men nu GÅR det ju bara inte att köpa den. För vem vill vara en sån som följer trädgårdshandlarnas konstruerade trender?
wink.gif
amaira
Och jag har glömt (nåja, inte glömt, men tiden gick så fort) att säga TACK gose-dig renate wub.gif wub.gif !! *lycklig*
kerstin z5-6
För att inte tala om hur snygg den är till rosor -gillar fukten med -Gallicor går särskilt fint ihop med denna växt smile.gif
Tesa
Jg har den vita och en mörkare rosa..och Maxima....som har lite större blommor....en av de vackraste perenner jag vet...sprider sig villigt..men gärna för mig... wub.gif
Sollan
Jag har "Ruby Wedding" en underbar röd sort och den vanliga grå/vita.
Men jag trodde att man skulle så fröna färska...?
Eva St
Har den ljusa varianten i massor och delar gärna med mig av den om någon vill ha. Är det möjligtvis någon som skulle tänka sig att dela med sig av lite färgstarkare vara skulle jag bli jätteglad
Ewa smålänska höglandet
När jag satt och tittade på mina bilder såg jag att smultronätande Zappa hade fått en "stjärnflocka - dekoration" vid sin svans

/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon