Full version: Växter i Sovum?
Lannhagen
växter i sovrummet. I Spanien är det t ex ytterst ovanligt med krukväxter/ blommor i sovrummet, möjligtvis någon enstaka.

Jag som tänkte driva upp en massa blommor under vintern och våren just i sovrummet.

Dör jag av detta ? ohmy.gif

Tacksam för svar....

Mvh
Fredric
Kajsa
Tvärtom, det förbättrar luften i sovrummet, själv har jag proppfullt.
Enda nackdelen för växterna är väl om man har för varmt.
renate
Att man dör av växter i sovrummet har jag aldrig hört.nej har du dina växter i sovrummet,de förbättra luften och bidrar till hälsa och välbefinnande. tongue.gif rolleyes.gif
gammelnalle
En ren GISSNING till varför de inte har blommor i sovrummen i Spanien:

DE behöver inte ha dem inomhus.... klimatet är helt annorlunda.

Växter avger ju syre till luften och tar upp koloxiden som vi andas ut, så att det skulle vara farligt (såvida man inte har medicinalväxter.. såsom belladonna, malört osv) kan jag inte tro.

Är du vampyr bör du även undvika att ha vitlök i sovrummet !!! smile.gif smile.gif biggrin.gif biggrin.gif
annaridell
Har hört det nämnas i sammanhang med feng shui. Att man inte bör ha krukväxter i sovrummet. Om du läser om feng shui så kankse du kan hitta källan till det hela. Men som de flesta säger så är det ju bra för luften, då borde de vara lika bra i sovrummet som någon annan stans??!!
Mucho
Vi har massor med blommor i sovrummet och vi lever i all högönsklig välmåga. Så fortsätt du bara. Om du hittar en förklaring till det spanska påståendet så är jag nyfiken. wink.gif
jendah
CITAT (annaridell @ 23-11-2004, 18:17)
Har hört det nämnas i sammanhang med feng shui. Att man inte bör ha krukväxter i sovrummet. Om du läser om feng shui så kankse du kan hitta källan till det hela. Men som de flesta säger så är det ju bra för luften, då borde de vara lika bra i sovrummet som någon annan stans??!!

det är kaktusar man in te skall ha i sovrummet enligt feng shui - var en diskution här för ett tag sen smile.gif

Själv har jag alltid haft växter i sovrummet... även kaktusar.. och det har ju inte varit något problem smile.gif smile.gif
Sulawesii
Min särbo har faktiskt snackat något om att man inte ska ha vissa växter i sovrummet. Vilka visste han inte.
Betty
Rosengeranium P. Graveolens.
Denna doftpelargon tillhör våra äldsta krukväxter och är känd under många olika namn. Ett är dr. Westerlunds hälsoblomma, efter en läkare i Enköping som rekommenderade alla att ha just denna blomma i sovrummet för att rena luften. Hela växten har citronliknande doft.
messermark
Jag har hört att man inte ska ha blommande eller ludna blommor i sovrummet på grund av att de är allergiframmkallande. Gröna växter renar luften, de är bäst. Dracena sorterna ska visst vara allra bäst att ha.
Evin
Jag har inte växter i sovrummet....jag glömmer alltid att vattna där.
Den dagen jag går i sömne och vattnar kanske jag kommer ha det.

/E
jendah
CITAT (Evin @ 23-11-2004, 20:48)
Jag har inte växter i sovrummet....jag glömmer alltid att vattna där.
Den dagen jag går i sömne och vattnar kanske jag kommer ha det.

/E

då är kaktusar perfekt för sovrummet laugh.gif laugh.gif

det är väl väldigt vettigt att välja växter efter om man är allergisk i hela huset... men framför allt i sovrummet. Men dt finns ju flera fina gröna växter som är väldigt allergivänliga att välja på smile.gif
*Felix matte*
Jag kan inte ha några krukväxter i sovrummet vintertid... de skulle frysa tongue.gif
sommartid däremot har jag olika växter... de ger "liv" åt rummet. wub.gif
Eva i Skåne
CITAT (Felix matte @ 23-11-2004, 21:56)
Jag kan inte ha några krukväxter i sovrummet vintertid... de skulle frysa tongue.gif

Brrr, SÅ kallt behöver du väl inte ha det???

unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 23-11-2004, 21:59)

unsure.gif

+13 - max 15 tongue.gif då trivs jag som bäst... just nu är det lite för varmt... är ju bara 7 minus ute laugh.gif
netaave
Törs väl knappt skriva det här, men i sovrummet har jag två sidenblommor + en massa grisar i fönstret.
Det för att kunna ha fönstret lite på glänt även om det är kallt.
Där jag bodde förut hade jag mängder av saint paula i sovrummet, det är för mig "sovrumsblommor", min mormor hade så. Barndomsnostalgi! wub.gif
lotta_
Jag har bara en stor svärmorstunga i en kopparkittel i sovrumsfönstret, den klarar av att inte få vatten så ofta.
Christoffer
I sovrummet har jag en stor kaktus, en pillerfikus och en stor Aloe.
Aloen ska tydligen vara jättebra att ha i just sovrum, då den ger ut
syre på natten.

Kaktusar skulle tydligen inte vara så bra att ha inomhus, jag tror
att det hade med joner att göra.
Snöflinga
Ampel-lilja, kroton och dr. Westerlunds hälsoblomma är väldigt hälsosamt att ha i sovrummet och även i övriga rum, har jag hört huh.gif
Fenja
Jag har sovrumsfönstret öppet året om och fullt med blommor, de verkar klara både drag och kyla förvånansvårt bra: Nattens Drottning, pelargoner och hoya!
Mvh
Fenja
Blomstertanten
wink.gif Om man inte ska ha blommor i sovrummet får jag lite problem !
Jag sover nämligen i vardagsrummet ! unsure.gif Ska jag räkna det som sovrum eller vardagsrum ? tongue.gif
kristerh
CITAT (Felix matte @ 23-11-2004, 22:15)
CITAT (Eva i Skåne @ 23-11-2004, 21:59)

unsure.gif

+13 - max 15 tongue.gif då trivs jag som bäst... just nu är det lite för varmt... är ju bara 7 minus ute laugh.gif

Låter som om medelhavsväxter skulle trivas hos dig rolleyes.gif
krister
Ewa L
CITAT (Felix matte @ 23-11-2004, 22:15)

Jag har det också rejält svalt i sovrummet och det älskar mina växter som passar på att gå i vintervila. Ex.vis Hoyor, Novemberkaktusar, S:t Paulior. De tycker alla om att ha det svalt för att blomma nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon