Klipp från Gröna Rums hemsida:
Myrten
Har precis köpt en Myrten? Hur sköter man den bäst? Vilket läge bör den stå i? Växtnäring? Beskäras? Har hört att den är svårskött men den är ju så vacker.
Magdalena
Jag tycker inte att myrten är särskilt svårskötta, de vill bara inte torka ut för då faller bladen som konfetti. Ställ krukan i ett fönster som är ljust men utan brännande sol. Ge näring under våren och sommaren i svaga doser men ganska ofta. Vattna och duscha plantan med jämna mellanrum. Beskär din myrten när den är i tillväxt så ofta du har lust. De är lätta att forma till bollar eller andra figurer. Håll utkik efter sköldlöss som älskar att kalasa på myrten. De sitter som nästan osynliga knottror längs stammar och grenar. Man märker dem oftast inte förrän bladen börjar klibba ihop av sockerlösningen som lössen utsöndrar och då är det ofta ett så stort angrepp att det är svårt att göra något.
Sanna
CITAT
Har den ganska nära min balkongdörr. Är det bra för en sån växt att få chockar av kall luft då och då eller ska jag placera om den till ett annat ställe?
Ingen växt, vad jag vet, tycker om att få chockar av kall luft då och då... Jag tycker att du ska flytta den från balkongdörren.