|
e_sedell
26-02-2003, 21:20
vad ska man göra mot dessa? Vi har en nestan tam rådjursget i byn, hon lär nog inte leva så länge till. Men tyvärr är hon inte ensam. Jag tycker att de är fina, men det är inte snällt att renraka min krokusäng varige år. De får bara blomma några dagar så är de där...
Vad göra?
Monica M zon 4
27-02-2003, 06:08
Kolla inläggen längre ner i listan. Det finns 3 inlägg som handlar om rådjur. Där kan du få tips om växter rådjuren inte käkar och lite andra tips. För att rädda dina krokusar rekommenderar jag att du brer över nät. Eller strör ut blodmjöl. Harar vet jag inte hur man skyddar sig från. Nät borde väl hindra dom också men jag vet inte hru de reagerar på blodmjöl.
e_sedell
27-02-2003, 08:02
jag ska nog ta och testa blodmjöl, men det är ju lite dyrt....
Fialotta
27-02-2003, 15:01
Hej! En hel äng...blir ju svårt att hålla efter om man inte inhängnar den!
Men prova hundhår, om du inte har hund själv så fråga någon som har långhåriga hundar. man måste dock göra om proceduren när det har regnat, då försvinner lukten Lycka till!
Ålänningen
27-02-2003, 16:53
skjut några dom är goda
e_sedell
27-02-2003, 20:41
hehe, vi har en, och staket =). Han brukar alltid vara ute, det brukar synas en stig rakt över ängen på våren när gräset växer långsamt. Men staketet är bara 70-80 cm någonting, men det är ju ändå ett hinder. Ängen är inte så stor, bara typ 5*5 m
Louise i Göteborg
28-02-2003, 10:17
70-80 cm är inget hinder för ett rådjur dom hoppar utan problem över det dubbla. Ett stängsel för rådjur bör närma sig två meter.
Susanne i Linköping
28-02-2003, 13:56
Staketet kanske funkar bättre om det ligger ner! I en tidigare tråd läste jag om någon som hade lagt armeringsnät eller något liknande på marken (runt ett träd som behövde skyddas), det gillade rådisarna inte alls att gå på. Passar dock bättre för små ytor än för en hel äng.
e_sedell
28-02-2003, 18:53
Det skulle nog inte min hund heler tycka om, man ska ha den typ 15 cm över marken va?
Men något 2 m staket eller att göra det bredare är annars bra idéer. Jag bor inte själv än...
Det jag är ute efter är något medel, eller en växt som inte rådjuren tycker om. Läste om att det finns en växt som katter avskyr, sen hur bra det funkar vet jag inte. Set regnar ju inte bort iaf!
Susanne i Linköping
01-03-2003, 14:20
Jag tror att nätet låg direkt på marken, men din hund gillar nog inte det heller.
e_sedell
01-03-2003, 17:34
va konstigt att dom avskräcks av det...
Har hängt upp en kasserad CD som vajar i vinden. Hoppas att rådjuren ska uppfatte den som den varnande vita bakdelen på ett skrämt rådjur. Vet ännu inte hur effektivt det är.  Är det någon annan som provat?
e_sedell
01-03-2003, 17:41
Hör av dej om det funkar...
Monica M zon 4
02-03-2003, 08:39
Grannarna runt omkring har testat många olika saker för att skrämma bort rådjuren. En del har målat vita hjärtformade tavlor och satt upp i trädgården. Några har hängt upp vita plastpåsar. Några har testat cd-skivor. Några har testat ull, hundhår och människohår. Alla metoder har funkat ca en vecka sen har rådjuren lärt sig att det inte är nåt farligt. Man kan väl åtminstone säga att dom upphängda cd-skivorna ser rätt stiliga ut när dom vajar i vinden. Själv har jag testat blodmjöl och olika sprayer. Det effektivaste är utan tvekan blodmjölet. Vissa av sprayerna har rådjuren nog bara tyckt givit blommorna en käck kryddning! Testade förra året att spraya krokusarna med några olika sorters spray och rådjuren åt upp allihop!
e_sedell
02-03-2003, 12:21
hehe okej! Det får nog bli blodmjöl och cd-skivor då!
 Elstängsel, det man köper till hundar. Effektivt som bara den.
e_sedell
02-03-2003, 21:17
Var säljer de det och vad kosar det? Har alldrig sätt det. Men annars kanske man kan höra med någon bonde. Det fins ju eltråd som ser ut som ståltråd ungefär, det är ju inte allt för fult. Man kanske ska sätta den på timer, för det är bara ibland som de är inne på dagen.
Fialotta
02-03-2003, 21:47
*Felix matte*
02-03-2003, 22:18
CITAT (maudan @ 02-03-2003, 21:47) Nämen!!!! Inte får man väl ha elstängsel till hundar Säger jag som har Felix i famnen
Jan af Lisö
03-03-2003, 11:40
Firma Rymo i Gnesta installerar alla tänkbara stängsel inom 10 mils radie, och det borde väl räcka till Norrköping... http://www.rymo.se/Hos mig installerade han vanlig 2 meters viltstängsel, det blev bra till ett acceptabelst pris, ca 12 000 SEK per 110 meter (exkl. grindar som var dyra).
e_sedell
03-03-2003, 19:24
Det gör väll inget med elstängsel för hundar! De fatr väl lika bra som kossor att de inte ska gå emot. Kossor är ganska dumma djur... Men om ni tycker att man inte ska ha det för hundar, är ni då fö det för kor? Det är helt fel, va fan kor är väll lika mycket djur som hundar. Enda skilnaden är att kor är till nytta och hundar är bara jävelskap som gräver i landen. Katter är värre!
Fialotta
03-03-2003, 21:28
CITAT (e_sedell @ 03-03-2003, 19:24) Det gör väll inget med elstängsel för hundar! De fatr väl lika bra som kossor att de inte ska gå emot. Kossor är ganska dumma djur... Men om ni tycker att man inte ska ha det för hundar, är ni då fö det för kor? Det är helt fel, va fan kor är väll lika mycket djur som hundar. Enda skilnaden är att kor är till nytta och hundar är bara jävelskap som gräver i landen. Katter är värre! Men Hallå....
varför detta hat mot djur???
Natur...växter o djur.......... sen kom människan!!!!!!!!
e_sedell
03-03-2003, 21:34
Inget ont mot djur, jag älskar djur. De far inte illa av elstängsel, men om ni nu tror det så borde ni ju va emot det för kor också. Det är ju omoraliskt att det skulle vara förbjudet för en ras men inte för en annan typ. Men katter är jobbiga, vi har inte lika mycket problem sen vi skaffade hund. Nu skyndar de oftast över tomten eller sitter på trappen på våran framsida och tittar -där inte hunden kan ta den  . Men ibland är de där och gräver och det är ett jävelskap! Våran hund är inte så farligt med, att han går i rabatten ibland får man stå ut med...
Therese Ö
26-03-2003, 11:07
Måste elstängslet sättas upp av behörig elektriker?
Louise i Göteborg
26-03-2003, 18:10
CITAT (Therese Ö @ 26-03-2003, 11:07) Måste elstängslet sättas upp av behörig elektriker? Nej detta är en svagströmsanläggning - får vem som helst leka med.
Gossen Ruda
26-03-2003, 18:49
Naturen kanske ordnar saken själv till slut. På stigen till sommarstugan hittade jag en massa hårtussar i helgen. Inte bara tussar utan stora bitar med hud också. Bestämde ganska snart att dom kom från ett rådjur. På grannens tomt hittade jag ännu mer och troligen även slaktplatsen.
2 möjligheter finns. Antingen har rådjuret självdött och asätare har varit framme, räv eller grävling. Mindre troligt med tanke på dom avrivna hudbitarna, det krävs stor kraft till detta.
Andra möjligheten är att ett rovdjur varit framme och slagit rådjuret. Varg eller Lo. Med tanke på att jag lite längre fram på stigen hittade spårstämplar som pekade mot varg är det nog förklaringen. Med reservation för förvildad hund för spårstämplarna går inte att skiljas åt.
Det finns mer varg än man tror som springer omkring i landet. Det är unghanar som lämnat flocken och driver omkring. Många rapporter från Göteborgstrakten har nått Naturhistoriska museet men inga säkra bevis finns. Själv såg jag en ev varg som sprang på gatan i mitt bostadsområde för nåt år sen.
Bettson
27-03-2003, 20:48
Syntetisk vargurin bör funka. Vägverket använder sig av det i viltavskräckande syfte vid vägsträckor som inte har viltstängsel. I alla fall har de gjort så tidigare. Vargen är ju ett rovdjur som har en speciell doft som de flesta djur reagerar på. Jag har inte provat själv och vet därför inte var man kan inhandla det hela. En annan viktig sak är att man inte skall mata rådjuren på vintern och absolut inte lägga ut fallfrukt i skogen. Ruttnande äpplen är säkra rådjursmagneter. Det har jag i alla fall konstaterat med egan ögon. Vad hunden säger om vargurin kan man kanske ta sig en funderare på. Egentligen borde du inte ha problem med rådjur om du har hund. Med ökande lodjursstammr kommer rådjuren i framtiden inte att vara något problem för trädgården. Men kanske problem för våra tama husdjur. Hälsningar Bettson
e_sedell
28-03-2003, 16:08
Det där låter riktigt bra. Måste prövas. Det får bli ett samtal till vägverket...
Almdalen
06-04-2003, 19:06
Enstaka växter kan man spraya med vanligt hårspray, visserligen får man upprepa när det regnat, men man hinner njuta av sina blommor någon dag. Utan att göra något har jag faktiskt fått se mina krokus blomma i år, nu gäller det om tulpanerna också får vara ifred. Min tomt går inte att inhägna så jag har fått lära mig att leva med Rådjuren, de är ju trots allt vackra djur, och de var ju dår före mig. Ingegerd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|